Gå til innhold

Aqua Medic - akvarie kjøler


Anbefalte innlegg

Hei, mulig dette temaet har vært oppe tidligere, men jeg har prøvd å søke meg gjennom, samt lest endel på forumet uten å finne svar på det jeg lurer på. Håper noen med god erfaring kan hjelpe meg her!

 

Jeg har i tre år kjørt en mediacenter pc uten noen vifter, kun avkjølt av en Zalman Reserator 1 (Zalman) Det har fungert glimrende i lengre tid da det kun var DVD og lettere filmfiler samt musikk som ble avspillt. Nå begynner HD filmene å kreve mye, og CPU`en kommer opp i 70 grader og maskinen begynner å gå tregere.

 

Jeg lurer derfor på å bytte ut tårnet med en Aqua Medic akvarie kjøler. Disse er beregnet for saltvannsfisk som trenger å ha det kalt i vannet. (Aqua Medic) Noen som har erfaring med å gjøre det på denne måten, evt har andre aktuelle løsninger? Mitt eneste krav er at det ikke skal være vifter i vannkjølingssystemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet her er at den enheten ikke er laget for å kjøle aktive elementer, klart det er litt varmeproduksjon i fisk, men sett i forhold til en prosessor er det lite.

 

Du bør finne ut hvor mange watt (kjøleeffekt) peltierelementet som står i avgir.

 

Alternativt kan du jo selv kjøpe et peltierelement, sette kald overflate mot prosessor og varm overflate mot det kjølesystemet du allerede har. (pass på kondens)

Lenke til kommentar
Du bør finne ut hvor mange watt (kjøleeffekt) peltierelementet som står i avgir.

 

Alternativt kan du jo selv kjøpe et peltierelement, sette kald overflate mot prosessor og varm overflate mot det kjølesystemet du allerede har. (pass på kondens)

 

På den laveste modellen er det oppgitt en kjølekraft på 190 w, på modellen over er det oppgitt 395 w. I tillegg er det oppgitt på den laveste modellen at peltierelementet er "Peltier elementene opererer ved 24 v likestrøm" ... uten at det sier meg noe om den vil yte nok. De finnes også i kraftigere modeller enn dette.

 

Ang å selv kjøpe peltierelementet, har jeg tenkt på dette men ikke helt funnet ut hvodan dette kunne gjøres. Har sett for meg å feste dette på Zalman vanntårnet, for å få ned temperaturen i vannet som er i radiatoren...

 

EDIT; lagt til kjølekraft

Endret av Tommeliten
Lenke til kommentar

Så mye som en slik koster er det ikke verdt det. Hva med eller å kjøpe en god radiator. Vifter under 800rpm vil være lavere lyd fra enn harddisker. Slik at med en trippel også 3 vifter evt bare en som går. Mens 2 er i reserve eller noe slik å du vil komme mye lenger.

Selv kjører jeg en mcr320qp fra swiftech, med 4xram, hovedkort og e8400 klokket til 4.2ghz. Med en vifte på 1000rpm. Å har temps på rundt 30-40 grader på cpu.

Lenke til kommentar
Vifter under 800rpm vil være lavere lyd fra enn harddisker. Slik at med en trippel også 3 vifter evt bare en som går. Mens 2 er i reserve eller noe slik å du vil komme mye lenger.

Selv kjører jeg en mcr320qp fra swiftech, med 4xram, hovedkort og e8400 klokket til 4.2ghz. Med en vifte på 1000rpm. Å har temps på rundt 30-40 grader på cpu.

 

Det er en stund siden jeg har fulgt med på kjølesystemer. Satte meg godt inn i dette når jeg kjøpte maskinen for 2,5 år siden, og da var dette det jeg følte var den beste løsningen. Mulig det har skjedd mye på viftefronten siden da. Har vel egentlig kun vært fokusert på at jeg ikke skulle ha vifte...

 

Ps, her er forøvrig linkt til en som har testet dette... På tysk noe som er en glemt kunnskap. Forum guide

 

Edit; Satt inn link

Endret av Tommeliten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...