Gå til innhold

smart vei til NITH?


Zarcaz

Anbefalte innlegg

hei.

 

jeg går ut 10 klasse til våren. og skal velge vei videre. jeg har tenkt til å drive med data/it. har sett litt rundt nå på høyskoler osv. og NITH ser jo spennende ut. noen som har gått der og kan forklare hva dere mener og syns?

 

og hva er letteste og smarteste veien dit? selv har jeg vudert elektrofag, kan jeg gå det? og fortsatt komme inn?

eller burde jeg heller velge y-veien?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Heihei

 

NITH krever at du har generell studiekompetanse. Elektrofag gir deg ikke dette uten videre - da må du i så fall ta et år med påbygg... Enkleste ville nok være å gå en allmenn linje slik at du automatisk får generell studiekompetanse. Forutsatt at du står alle fag da selvfølgelig.

 

Det kommer også litt ann på hvilke linje du vil inn på på NITH. Programering og spillprogramering krever også at du har fordypning i 2MX/MY. Jeg vurderer selv å starte på NITH etter førstegangstjenesten, og jeg har heldigvis generell studiekompetanse. Fordypning i matte er noe man kan ta første året på NITH da dette året er felles for alle linjene.

 

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar

Hallo. Jeg skal gå på NITH til høsten. Ang hvilke vei du går på videregående synes jeg du skal velge selv utifra hva du liker. Jeg gikk GK Elektro, VK1 Elektronikk og tok påbygg til slutt. Er bare bullshit det der "automatisk generell studiekompetanse på allmennfag", for det kan man si til alt. Bare ta to random år og ta påbygg så får du også "automatisk generell studiekompetanse". You see?

 

Fordypningen kan du enten ta i løpet av første året på NITH eller du kan ta det som sidefag i løpet av de tre årene du har forran deg. Jeg tar fordypningen i matte når jeg begynner på NITH. Tenker sånn at nå som jeg har hatt ett jobbår husker jeg ikke en dritt av hva jeg gjorde i 3. gym, så oppfriskningen vil hjelpe godt på. Hvis du ikke er den aller skarpeste kniven i skuffen, eller har problemer med å lagre masse info i skollen på en gang er det lurt å ta det på videregående, så har du litt mindre å tenke på når du skal til hovedstaden :)

Lenke til kommentar

Høres formuftog ut :) velg den linjen du ønsker å gå på! Som du sier så er det fort gjort å droppe ut når man ikke trives.

 

Min forrige post var ikke ment som å oppfordre til å ta allmenn, for det er opp til hver enkelt. Men ville bare advare om at du må ta et år med påbygg for at du skal få generell studiekompetanse. Har en kompis som ikke klarte å gjennomføre påbygg siden de fikk 3 års pensum i norsk+akademiske fag på ett år, og det var veeeldig krevende.

 

Men uansett hva du velger, så ønsker jeg deg lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...