Gå til innhold

Hva kan man se på en uke i Australia?


robertaas

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med hva man kan og bør få med seg på en uke i Australia? Om man starter i Sydney må man helt opp til Cairns for skikkelige forhold for dykking og snorkling? Er det noe man bør få med seg på veien opp dit? Og hvordan bør man reise? Tog, buss eller fly? Leiebil er helt uaktuelt.

 

Tar det lang tid å få med seg Ayers Rock? Og er det verdt det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som har erfaring med hva man kan og bør få med seg på en uke i Australia? Om man starter i Sydney må man helt opp til Cairns for skikkelige forhold for dykking og snorkling? Er det noe man bør få med seg på veien opp dit? Og hvordan bør man reise? Tog, buss eller fly? Leiebil er helt uaktuelt.

 

Tar det lang tid å få med seg Ayers Rock? Og er det verdt det?

 

Med lite tid til rådighet tror jeg faktisk at jeg ville tatt fly direkte til Cairns.

I Cairns er det vanvittig mange muligheter for alle typer av aktiviteter både på land, vann og i lufta - og i motsetning til en del av de noe søvnige mindre byene i Australia er det plenty å ta seg til om kvelden/natta også... (2002-inntrykk)

 

Dersom du er ute etter glimrende snorkling/dykking på koralrev (GBR) behøver du riktignok ikke reise fullt så langt. Lady Elliot Island og Capricorn/Bunkers- øyene har førsteklasses forhold. Men da må du sannsynligvis innom Brisbane, Hervey Bay, Bundaberg eller Gladstone - alle (unntatt Brisbane selfølgelig) ca 4-5-timers busstur eller en kort flytur nord for Brisbane Men det kan være verdt å sjekke om det går direktefly fra Sydney - det gidder ikke jeg akkurat nå.

 

Airlie Beach kan være et bra alternativ, med enkel adkomst til de herlige Whitsunday-Øyene og GBR - og dessuten OK natteliv.

 

Fraser Island er flott! Desverre dårlig med dykking/snorkling her. (farlige strømmer og hai) Men fra Hervey Bay er det enkelt å nå både Fraser Island og GBR. (lady Elliot/Capricorn/Bunkers)

 

Jeg hadde Ayers Rock på min reiserute i 2002, men valgte å droppe den på grunn av tidsnød. (hadde bare 6 uker) Så om den er verdt tiden vet jeg ikke. Regner med at du er klar over at du kan fly direkte til Connellan Airport like ved klippen? (du behøver altså ikke dra innom Alice Springs)

 

Uansett hvor du velger å dra, sats på fly når du har så begrensa med tid. Avstandene er enorme!

Og ikke glem at Sydney er en fin by. Jeg kunne godt ha brukt hele uka der...

 

eflatjan

http://www.pbase.com/bolla49

Endret av eflatjan
Lenke til kommentar

Takk, der var det mye info. Har hørt om Fraser Island før, men har ikke helt skjønt hva som er så spesielt med øya annet enn at den er av sand. Hva er forskjellig fra andre områder?

 

Hadde planlagt å bruke mest tid rundt Cairns, men etter det du skriver bør jeg dra andre steder for å oppleve GBR?

 

Og hvor kan man lett få se kenguruer og holde en koala? Sydney, Cairns eller andre steder?

Lenke til kommentar
Takk, der var det mye info. Har hørt om Fraser Island før, men har ikke helt skjønt hva som er så spesielt med øya annet enn at den er av sand. Hva er forskjellig fra andre områder?

 

Hadde planlagt å bruke mest tid rundt Cairns, men etter det du skriver bør jeg dra andre steder for å oppleve GBR?

 

Og hvor kan man lett få se kenguruer og holde en koala? Sydney, Cairns eller andre steder?

 

Det er mulig å "cuddle a koala" i nærheten av både Sydney og Cairns. http://www.koalaparksanctuary.com.au/ (utenfor Sydney) http://www.koalagardens.com/ (kort dagstur med tog og/eller taubane fra Cairns oppe i den "alternative" landsbyen Kuranda) Det mest kjente stedet for nærkontakt med Koalaer er "Lone Pine Koala Sanctuary" utenfor Brisbane. http://www.koala.net/index.htm

Taronga Zoo i Sydney har både koalaer og kenguruer, men tror ikke du får klappe dyrene der...

De eneste kenguruene jeg så på min 6-ukers rundtur var roadkills eller biff.

 

Det jeg sa om GBR var at det finnes alternativer som ligger nærmere enn Cairns. Men som jeg også sa - jeg ville konsentrert meg om Cairns-området med så kort tid.

 

Dersom du setter pris på vakker og litt annerledes natur er Fraser Island et "must". Sanddyner, strender, regnskog, massevis av krystallklare innsjøer og bekker (som man kan bade i) - og du er nærmest garantert å treffe på renrasede ville dingoer. Dersom du ikke helt har sansen for sånt er det ingen grunn til å dra dit.

Lenke til kommentar

Har man ikke sandstrender og regnskog mange andre steder langs kysten og ikke bare på Frasier Island? Jeg prøver ikke å være vanskelig, men har ikke helt skjønt hva som er spesielt med øya.

 

Og er GBR tilgjengelig rett fra stranden noen steder? Etter hva jeg har sjekket for Cairns så må men ta flere timers båttur for å komme dit.

 

Ellers takk for tips og lenker.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Har man ikke sandstrender og regnskog mange andre steder langs kysten og ikke bare på Frasier Island? Jeg prøver ikke å være vanskelig, men har ikke helt skjønt hva som er spesielt med øya.

 

Og er GBR tilgjengelig rett fra stranden noen steder? Etter hva jeg har sjekket for Cairns så må men ta flere timers båttur for å komme dit.

 

Ellers takk for tips og lenker.

 

GBR er ikke direkte tilgjengelig fra fastlandet noe sted. Uten å ha sjekket med målebånd tror jeg faktisk Cairns er et av de stedene der revet er nærmest. Tviler på at det tar særlig mer enn 1-2 timer fra noe punkt langs kysten. Mener å huske at det ikke tok særlig mer enn en times tid med båt fra Cairns ut til Green Island som ligger helt innerst på revet. (som jeg ikke vil anbefale - de fleste levende skapninger under overflaten ved GI var japanske turister) Men altså, du slipper ikke unna båtturen. (eller sjøfly/helikopterturen) Dersom du reiser mellom oktober og april er det dessuten en fordel å komme seg vekk fra kysten ettersom denne tiden er sesong for de dødelige manetene. (box jellyfish) Disse holder seg som regel helt inne ved fastlandet.

På den andre siden av Australia, altså på vestkysten finnes det et like spektakulært rev, Ningaloo-Revet. Det ligger noen steder i svømmeavstand fra fastlandet. (f.eks Coral Bay - tettstedet er et høl -eneste stedet i Australia jeg ikke likte meg - men altså nærme revet) Her kan du svømme med djevelrokker eller hvalhaier dersom du treffer rett sesong og vær. (det gjorde ikke jeg) Nærmeste flyplass er Exmouth/Learmouth. Men du må sannsynligvis innom Perth først. (har ikke sjekka det)

Det som rent biologisk er spesielt med Fraser Island (utenom ekte dingoer, vandrende sanddyner og disse veldig spesielle innsjøene) er at det visstnok er det eneste stedet i verden hvor det gror tropisk regnskog direkte på sand(!?...) Jeg angrer ikke et sekund på at jeg fikk med meg FI, (se det jeg skrev i forrige innlegg) men jeg aner ut ifra din skepsis at med så liten tid vil det være best for deg å spare den til en annen gang. Beste rådet jeg kan gi er å finne litt ut mer om FI på egen hånd, kikke på bilder og konsultere guidbøker.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...