Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tror jeg kan ha fått migrene


Olum

Anbefalte innlegg

Kjenner flere som sliter/har slitt med migrene.

 

En kammerat av meg hadde mye problemer med det. Han fikk til råd å passe på å ha en god søvnrytme. Ingen våkedøgn og ikke ligge unødvendig lenge i sengen på morgenen. Såvidt jeg vet har hans anfall nesten forsvunnet etter han la om.

 

Samboeren min mener også at hun får mindre anfall i forbindelse med søvnmessige utskeielser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Charlotte_*
Edit: Idag er jeg hjemme pga. migrene. Det er veldig lett å kjenne forskjellen på dette og på vanlig hodepine. Men vet dere, jeg føler meg faktisk litt flau over å være hjemme fra jobb og å si til sjefen at jeg har migrene, selv om det er hundre prosent sant. Rett og slett fordi veldig mange bruker det som en sånn skulkeunnskyldning, at "neeei, jeg hadde litt migrene serru". Så jeg skal til legen etterpå og få sykemeldingen min :) Var jo på sykehuset for noen få uker siden pga. dette også.

 

Du har migrene, og sitter med data? Det skurrer.

Jeg har hatt to enkeltstående migreneanfall og én gang tre dager i strekk det siste halve året. Og jeg kan love deg at da er det absolutt siste jeg vil gjøre, å bruke pc. Det gjør jo bare vondt ti ganger verre.

Lenke til kommentar

Det som kan være lurt er å huske hva du gjorde i tiden før migreneanfallet. Hadde du spist noe spesielt, var det sterkt sollys den dagen, trente du...ting som det.

 

Dette kan hjelpe deg å finne en utløser faktor for anfallene. For meg var det kombinasjon sterkt sollys og høy fysisk aktivitet, f.eks spille fotball i sterkt sollys. Etter at jeg fant ut det har jeg vært flinkere med å bruke solbriller og har heller ikke hatt migrene på 8 år :)

 

Ta deg uansett en tur til legen, de finner fort ut slik. Jeg fikk en medisin for det også, men det hjalp ikke meg. Kun søvn og mørke som hjelper.

Lenke til kommentar
Du har migrene, og sitter med data? Det skurrer.

Jeg har hatt to enkeltstående migreneanfall og én gang tre dager i strekk det siste halve året. Og jeg kan love deg at da er det absolutt siste jeg vil gjøre, å bruke pc. Det gjør jo bare vondt ti ganger verre.

Mye mulig jeg ikke presiserte deg godt nok, men dette er ikke av samme typen som de kraftige anfallene jeg har hatt (rart at det skal være så forskjellig fra folk til folk, og fra anfann til anfall). Jeg sitter jo ikke her hele dagen i strekk for å si det sånn. Skal til legen nå straaaks.

Lenke til kommentar
Slippe gym pga migrene? Herregud, hvilken pingle er du egentlig? :roll:

 

Jeg har hatt migrene siden jeg var 3 år (er 27 år nå) og har knapt 1 dag fravær fra skolen. Folk som bruker diagnosen sin til å slippe unna ser jeg rett og slett ned på! Man blir ikke funksjonshemmet fordi man har migrene, det er bare noe man må bare lære seg å leve med det.

Jeg tror ikke du har migrene i samme form som trådstarter her, Mirann. Vedkommende hevder at han får først aura, så hodepine, kvalme og oppkast. Jeg har akkurat det samme, og om man kommer seg gjennom en gymtime med det der er det virkelig et klapp på skulderen fra min side, virkelig.

 

Man blir ikke funksjonshemmet? Jo, det blir man. Har man aura kan bare det å kjøre bil være livsfarlig, da synsfeltet blir høyt krøplet og man får sterkt nedsatt syn.

 

Om du har klart deg i 24 år og hadde kun én dag fravær fra skolen, bra for deg, men så er det andre som lider litt verre av migrene enn det du har gjort.

Nei, jeg har ikke aura. Men jeg blir kvalm og kaster opp under de kraftigste anfallene. Blir heller ikke bra av kaste opp. Anfallene kan vare opp til 2 døgn.

 

Det jeg ville fram til, noe jeg tydeligvis mislykkes med, er at man kan ikke bruke migrene som unnskyldning! Har man anfall, så er man så klart hjemme. Men man møter ikke opp i gymmen og sier at man har migrene så man skal slippe.

 

Jeg har også lært meg å leve med det. Dvs. jeg vet hva som trigger anfallene, jeg har funnet medisin som hjelper etc. Men jeg bruker ikke migrenen som unskylding for å slippe unna ting. Det er det som utgjør den store forskjellen!

Lenke til kommentar
Da må jeg beklage det litt krasse innlegget mitt. Jeg misforsto vel kanskje litt. Jeg trodde at du mente at migrene ikke er så ille at man dropper gym og så videre.

 

Så om jeg forstår deg rett mener du at folk bruker migrene som et middel for å slippe unna ting når de egentlig ikke har det, og da er jeg enig.

Det stemmer, var det jeg prøvde å komme fram til. :) Tro meg, jeg har hatt alt for mye migrene i mitt liv til å skjønne hva det innebærer. Skjønner ikke hva jeg har gjort for å fortjene å få migrene. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har lurt en stund på om jeg har migrene, men jeg har aldri vært helt sikker.

 

Jeg får av og til en plagsom hodepine, gjerne om jeg er stresset. Jeg kjenner det som et press på tinningene. Synet blir uklart.. eller ikke akkurat uklart, men jeg må konsentrere meg mer for å greie å fokusere på ting. Det er som om det er svarte hull i synet mitt, selv om det ikke er noen der. E, rart forklart kanskje, men det er slik det føles. I tillegg får jeg vanskeligheter med å konsentrere meg. Men jeg blir aldri kvalm.

 

Jeg fikk denne hodepinen igjen nå for et par timer siden, og den er her ennå.

 

Kan det være migrene?

Lenke til kommentar

Slik jeg har oppfattet det, uten at jeg har så voldsomt greie på dette, kan migrene variere ganske mye fra person til person. Jeg ville undersøkt det som det er et vedvarende problem for deg.

 

Jeg fikk plutselig migrene her her for ett års tid siden. Da fikk jeg et skjema hos legen hvor jeg skulle registrere hvilke symptomer jeg hadde og gi dem en grad (1, 2 eller 3 tror jeg) skulle også føre opp når jeg tok smertestillede og hvordan jeg opplevde symptomene en halv, en og to timer etter jeg tok medisinene. Ble anbefalt å ta ibux elle naptosyn forran paracet.

 

Dette holdt jeg på med 2 - 3 uker før jeg kom tilbake til legen, vi gikk gjennom skjemaet og gjorde noe med saken..

Anbefaler deg å notere noe lignende frem til du skal til legen.

Endret av Birthe
Lenke til kommentar
Jeg har lurt en stund på om jeg har migrene, men jeg har aldri vært helt sikker.

 

Jeg får av og til en plagsom hodepine, gjerne om jeg er stresset. Jeg kjenner det som et press på tinningene. Synet blir uklart.. eller ikke akkurat uklart, men jeg må konsentrere meg mer for å greie å fokusere på ting. Det er som om det er svarte hull i synet mitt, selv om det ikke er noen der. E, rart forklart kanskje, men det er slik det føles. I tillegg får jeg vanskeligheter med å konsentrere meg. Men jeg blir aldri kvalm.

 

Jeg fikk denne hodepinen igjen nå for et par timer siden, og den er her ennå.

 

Kan det være migrene?

 

 

Ja, absolutt. Likevel burde du ta ein tur til nevrolog, for det minnar òg om tensjonshovudpine.

 

Har hatt migrene sia 9. klasse, og anfall minst ein gong i veka. Var dog ikkje svært kraftig, men nok til at eg ikkje klarte gjere det eg skulle. For om lag eit år sidan endra migrenen seg samtidig som eg kutta ut p-piller. Det viste seg at østrogen i pillane utløyste migrenen og motvirka migrenemedisinen. Eg fekk valget mellom pillar eller medisinresistent migrene.

 

Måten det har endra seg på er at tidlegare hadde eg anfall svært ofte men moderat styrke, mens no har eg skjeldan (kanskje ein gong annankvar månad), men svært kraftig. Ligg som regel ein-to dagar med smerter og har ein dag der eg er heilt apatisk pga medisinen.

 

Auraen har òg endra seg. No har eg ofte såkalt 'craving' før et anfall, dvs sterk trang til søtsaker(spesielt sjokolade!) og små 'stikk' med hovudpine. Likevel har eg anfall så skjeldan at eg ikkje klarar kjenne igjen auraen før etter anfalla, noko som er litt surt..

 

Uansett så e mitt råd nevrolog! :thumbup:

Lenke til kommentar

Føler med alle som har migrene her.. hatt det selv noen år.. for heldigvis veldig tydelige varsler på forhånd, i og med at jeg får veldig problemer med synet, og med en gang jeg merker det går jeg og legger meg. Sove er det eneste som funker for meg..

 

Har hørt det skal være verre for gutter? Onkelen min får skikkelige anfall, og har i enkelte tilfeller måtte dra på sykehus

Lenke til kommentar
Føler med alle som har migrene her.. hatt det selv noen år.. for heldigvis veldig tydelige varsler på forhånd, i og med at jeg får veldig problemer med synet, og med en gang jeg merker det går jeg og legger meg. Sove er det eneste som funker for meg..

 

Søvn er nok den beste medisinen for dei av oss som er så heldige at me klarar å sove under eit anfall. :)

 

Har hørt det skal være verre for gutter? Onkelen min får skikkelige anfall, og har i enkelte tilfeller måtte dra på sykehus

 

Korleis migrene har han? Over jevnt tidsrom, eller fordelt i 'bolkar' utover året? Kor lenge varar anfalla hans? Det kan vere snakk om Clusterhovudpine, og det skal visst vere skikkelig fælt...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har lurt en stund på om jeg har migrene, men jeg har aldri vært helt sikker.

 

Jeg får av og til en plagsom hodepine, gjerne om jeg er stresset. Jeg kjenner det som et press på tinningene. Synet blir uklart.. eller ikke akkurat uklart, men jeg må konsentrere meg mer for å greie å fokusere på ting. Det er som om det er svarte hull i synet mitt, selv om det ikke er noen der. E, rart forklart kanskje, men det er slik det føles. I tillegg får jeg vanskeligheter med å konsentrere meg. Men jeg blir aldri kvalm.

 

Jeg fikk denne hodepinen igjen nå for et par timer siden, og den er her ennå.

 

Kan det være migrene?

 

 

Ja, absolutt. Likevel burde du ta ein tur til nevrolog, for det minnar òg om tensjonshovudpine.

 

Har hatt migrene sia 9. klasse, og anfall minst ein gong i veka. Var dog ikkje svært kraftig, men nok til at eg ikkje klarte gjere det eg skulle. For om lag eit år sidan endra migrenen seg samtidig som eg kutta ut p-piller. Det viste seg at østrogen i pillane utløyste migrenen og motvirka migrenemedisinen. Eg fekk valget mellom pillar eller medisinresistent migrene.

 

Måten det har endra seg på er at tidlegare hadde eg anfall svært ofte men moderat styrke, mens no har eg skjeldan (kanskje ein gong annankvar månad), men svært kraftig. Ligg som regel ein-to dagar med smerter og har ein dag der eg er heilt apatisk pga medisinen.

 

Auraen har òg endra seg. No har eg ofte såkalt 'craving' før et anfall, dvs sterk trang til søtsaker(spesielt sjokolade!) og små 'stikk' med hovudpine. Likevel har eg anfall så skjeldan at eg ikkje klarar kjenne igjen auraen før etter anfalla, noko som er litt surt..

 

Uansett så e mitt råd nevrolog! :thumbup:

 

Søkte på tensjonshodepine på google, og kjente meg veldig igjen i beskrivelsen av symptomene. Kanskje det kan være det.

Lenke til kommentar

Det er ikkje usannsynleg at det kan vere tensjonshovudpine. Men likevel burde du ta det opp med fastlege eller nevrolog, då det av og til kan vere vanskeleg å skilje mellom den og migrene. For min del er det typisk at tensjonshovudpinen kjem etter at eg har vore på skulen, eller dersom eg søv altfor lenge. Du kan sjølvsagt ha andre symptom.

Lenke til kommentar

Jeg har også en slags spontan hodepinne eller hva jeg skal kalle det, som kommer plutselig og intenst, og er borte igjen etter et par sekunder. Noen ganger kan jeg få flere slike på rad. De forekommer bare på et visst område på hodet av gangen.

Er det noen som vet hva dette kan være? Det er ekkelt å ha det slik uten å vite hva det er. Og jeg liker ikke å gå til lege med mindre jeg synes det er helt nødvendig.

 

 

(Er dette noe jeg bør ta opp i en ny tråd?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...