Gå til innhold

Å sykle en mil, tilsvarer like mye som å jogge 4 km?


Anbefalte innlegg

Jeg MÅ jogge tre ganger i uka i desember, ca. 4-5 km hver gang.

 

Har begynt å bli ganske isete og glatt ute, så jogging går da ikke så bra på de vanlige løypene jeg pleier å løpe. Det er en fotballbane i nærheten som jeg kan jogge rundt, men det begynner å bli litt isete der også, og jeg synes det er så forferdelig kjedelig å jogge der. Det er grus, å kulden har fått grusen til å stivne, så det blir humper o.l over alt.

 

Jeg har derfor begynt å sykle på en ergometersykkel vi har i kjelleren. Jeg har tenkt å sykle hver dag, og når jeg sykler, sykler jeg en mil på ca. 15 minutt. Jeg holder en jevn fart på ca. 40 km/h (tror jeg det heter) hele tiden, og sykkelen er stilt inn på det laveste nivå. Jeg kjenner det ikke like mye i kondisjonen når jeg sykler, men jeg kjenner det. Pleier å gi alt jeg har de to siste kilometerne.

 

Spørsmålet mitt er, hvis jeg sykler en mil på ca. 15 minutt hver dag i uken på ergometersykkelen, istedenfor å ha joggeturer på 4 km tre ganger i uka, gir syklingen samme resultater innen å få økt kondisjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror dette vil være ganske vanskelig å svare på.

 

Personlig holder jeg en knapp på joggingen.

 

Det jeg ville gjort om jeg var deg er å skaffe en pulsklokke. Da får du et visst inntrykk av hvilke områder du ligger og jobber i både når du sykler og du løper. Er vanskelig å svare på noe om syklingen da man ikkev et motstandsnivået osv.

 

I tillegg er en pulklokke et godt redskap for å overvåke både trening og fremgang.

Lenke til kommentar
Jeg tror dette vil være ganske vanskelig å svare på.

 

Personlig holder jeg en knapp på joggingen.

 

Det jeg ville gjort om jeg var deg er å skaffe en pulsklokke. Da får du et visst inntrykk av hvilke områder du ligger og jobber i både når du sykler og du løper. Er vanskelig å svare på noe om syklingen da man ikkev et motstandsnivået osv.

 

I tillegg er en pulklokke et godt redskap for å overvåke både trening og fremgang.

 

Hm, men det er liksom sånn at jogging blir ganske vanskelig pga. været. Jeg skrev jo motstandsnivået? Har den på det letteste.

Lenke til kommentar

Når du sykler på en ergometersykkel eller sykkel generelt bruker du ikke helt de samme musklene og heller ikke helt på den samme måten som du gjør når du jogger. Oksygenopptaket ditt vil forbedres, men måten de utholdende musklene blir forbedret fungerer på en annen måte når du sykler enn når du jogger. Bak- og framside av lår er de mest brukte musklene når du sykler, i jogging er det dog en mer kombinasjon av legg, lår og hofte(tatt i betrakning at terrenget er flatt og at løpsteknikken ikke skiller seg ut, dvs. for eks. at en tar veldig korte steg, som fører til mye mer belastning på leggmusklaturen)

 

Men for all del, sykling er en god øvelse for å vedlikeholde/øke utholdenheten, bare til å forsette.

Lenke til kommentar

Intensitet(puls, effekt, fart) og varighet avgjør hvor "mye" distansen tilsvarer mellom de ulike aktivitetene.

 

Jeg ville erstattet jogging med tilsvarende tid og intensitet på ergometersykkelen med samme antall dager i uka, dersom været eller motivasjonen gjør joggingen utrivelig.

 

En helt enkel pulsklokke hjelper en del på intensitetskontroll, men følelse / opplevd intensitet er ofte bedre.

Lenke til kommentar
En helt enkel pulsklokke hjelper en del på intensitetskontroll, men følelse / opplevd intensitet er ofte bedre.

 

Hva mener du egentlig med siste halvdel av denne setningen?

 

Kjenner man kroppen godt, vil man fint kunne styre en treningsøkt på følelsen. Grovt inndelt virker egentlig pulsklokka greit, men skal man styre intensiteten nøyaktig, eksempelvis intervalltrening, må man ta pulsen med en klype salt. Det er veldig mange faktorer som påvirker pulsen.

Lenke til kommentar
Kjenner man kroppen godt, vil man fint kunne styre en treningsøkt på følelsen. Grovt inndelt virker egentlig pulsklokka greit, men skal man styre intensiteten nøyaktig, eksempelvis intervalltrening, må man ta pulsen med en klype salt. Det er veldig mange faktorer som påvirker pulsen.

 

Der tror jeg at jeg er uenig.

 

I min erfaring er det bedre å holde pulsen som et sammenligningsgrunnlag enn hvordan kroppen opplever to ulike øvelser. Ulike øvelser belaster ulike muskler og vil gi en annen opplevelse.

 

Jeg vil påstå at hvis blir kjent med sammenhengen mellom puls og intensitet for sin kropp så vil det være et bedre og mer målbart redskap når man driver kondisjons- og intervalltrening enn å ta ting på feelingen.

 

Pulsen er vel kort og greit et mål på hvor mye hjertet må jobbe for å holde tritt med aktiviteten du bedriver. Hvilke andre faktorer påvirker pulsen?

 

Jeg kan jo ikke si hvordan det er for andre enn meg, og sånnsett er det mulig at jeg er avviket heller enn normalen, men dette er mine erfaringer.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Mi erfaring er at det er mykje tyngre å jogge 4 km enn det er å sykle ei mil. Som du sjølv seier syklar du på det lettaste nivået i tillegg. Eg bytta ut jogging med sykling for ein periode (nokre år sidan, dog). Og då erstatta eg 30 - 45 minuttars joggeturar med 2-3 timars sykling.

 

Sjølve synast eg det er mykje vanskelegare å oppnå same intensitet ved sykling på ergometersykkel.

 

Uansett blir det litt vanskeleg å måle desse opp mot kvarandre, iom at det er forskjellige belastningar. Eg gjorde også eit forsøk på å løpe 3km etter ei stund med sykling for å sjå om eg hadde forbedra meg iht. tida eg hadde på same distansen etter eg hadde brukt løping som treningsform. Resultata var ikkje så forskjellige, eg forbedra tida mi med 10-15 sekund etter sykkelperioden. Men det eg la merke til var at, sjølve om eg ikkje kunne løpt på ei bedre tid enn det eg gjorde, var eg ikkje så sliten som etter eg løp førre gången.

Endret av Ballus
Lenke til kommentar
det jeg tror er at jogging er aerobt (for ALL del anaerobt også) mens sykling er mest anaerobt.

derfor kan det jo være lurt å skifte litt innimellom på sykling og løping. selv løper jeg mest, men når sommeren/snøen er borte, som den jo i grunn er :(, så skal jeg prøve å sykle masse.

 

Sykling er vel i høyeste grad aerobt. Definisjonen på aerobt/anaerobt er vel om kroppen går med et overskudd/underskudd av oksygen i forhold til treningen.

 

Sånnsett er nok sykling en av de mest aerobe sportene/idrettene som bedrives i stor stil. (Untaket for alle er selvsagt spurter)

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
det jeg tror er at jogging er aerobt (for ALL del anaerobt også) mens sykling er mest anaerobt.

derfor kan det jo være lurt å skifte litt innimellom på sykling og løping. selv løper jeg mest, men når sommeren/snøen er borte, som den jo i grunn er :(, så skal jeg prøve å sykle masse.

Det er nok omvendt, slik som Ekko seier. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...