Gå til innhold

Selges grei vin for 150-200kr på polet?


Skogslik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
men amigo er ikke en vin jeg ville kjøpt for å drikke,

 

Vin du ikke synes er god nok til å drikke, er heller ikke god nok til saus.. Ellers anmeldte Aftenposten (tror jeg, det kan ha vært Dagbladet) Amigo i sommer: "Så dårlig at det hadde vært en fordel om den var korket.."

hvordan kan du si noe slikt? tror du de fleste restaurant kjøkken kjøper polvin eller matlagingsvin for å lage rødvinsaus?

jeg ville ikke drikki matlagingsvin om det så smalt, heller ikke drukket den om den var uten salt og pepper.

men den gjør seg greit i saus..

Endret av toazty
Lenke til kommentar

Mye god vin til rundt 100 kroner.. Når det kommer til Amigo så har jeg smakt både god og dårlig Amigo. Den dårlige er så dårlig at du må levere den tilbake, mens den gode er helt grei å drikke til mat. Mitt råd til dem som vil finne god vin er å prøve seg frem.. Du kan høre på "vinkjennerne", noen er flinke, andre er bare sære. Som sagt er smaken som baken og noen liker en type vin, andre en annen.. Fin din type vin for så å spørre ekspertene etter denne type vin..

Lenke til kommentar
Det er et generelt prinsipp fra veldig mange kokebøker, men matlagingsvin er et unntak, du har rett i det. Når det er sagt bør man være forsiktig med matlagingsvin i og med at det er tilsatt ganske mye salt, og hvis vinen skal reduseres til en tredjedel eller mindre risikerer du en veldig salt saus..

skal være salt i maten :D

er vel bare 1% salt og pepper i v matlagingsvin.

bare redusere saltmengden i sausen .

sausen skal være kraftig , husk på at den ikke skal drikkes :p

 

men jeg kan også anbefale sanador , det er faktisk en av de billige vinene jeg syns er greie å drikke.

 

til trådstarter : har du kjøpt og smakt på noen av vinene vi har anbefalt?

Lenke til kommentar

Vi bør vel nesten opprette en egen rødvinssaus-tråd.. :p

 

Igjen har du selvfølgelig rett, men det er ikke alltid så lett å redusere resten av saltet heller. Personlig har jeg ikke ubegrenset tilgang til kraftbein :cry: , og må som oftest ty til buljong i stedet. :wallbash: Kombinasjonen flytende buljong og matlagingsvin kokt ned til en tredjedel eller mer blir fort altfor salt for min gane uten at jeg har tilsatt noe salt i det hele tatt..

 

For å støtte opp om å pense det inn på topic igjen: Et par forslag: Pio Cesare Dolcetto d'Alba nå på tilbud(!) til 189. Dão fra Alvaro Castro, en nydelig moderne portugiser til 162,50 (generelt er det mye bra fra Portugal og de enklere druene fra Piemonte i den prisklassen), og for å foreslå noe ganske annet, drikker du mye libanesisk vin? Andrevinen til Chateau Musar, Musar Cuvee Rouge koster 175 og er flott.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Smakte en Australsk rødvin som var veldig god. Den var på jus lignende kartong med kvadratisk bunn, skrukork i topp(rød). Den hadde vel lite garvestoff, for den var ikke så sur og bitter. Har liten peiling på alkohol, og det er en stund siden jeg smakte den, så blir litt vanskelig og forklare.

 

Noen som vet hva den heter?

Endret av akle
Lenke til kommentar

Når eg ein sjeldan gong kjøper vin, kostar han aldri meir enn 120 kroner, og viss du er ein amatør som meg, er det heilt gode vinar. Eg tykkjar Paul Mason-raudvin frå California i USA er veldig god. Den kostar rett over hundrelappen.

 

Saus har eg aldri laga, korkje med eller utan raudvin, så der er eg nok ikkje mykje til hjelp.

Endret av Xyril
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...