Gå til innhold

Utnytte dual channel på nForce2


arciryon

Anbefalte innlegg

Har et MSI K7N2-L hovedkort (http://www.msi.com.tw/images/product_img/m...bd_img/6570.jpg).

 

Som dere ser av bildet så er det to RAM-slots som står samlet (DIMM1,2), og en som står separat.

For å utnytte dual channel så må en ha en brikke i hver av de slotene som er dedikert hver sine kanaler. Slik får hver brikke maksimum båndbredde.

 

Et par reviews av kortet har påstått at slot 1 og 2 har samme kanal, og slot 3 har den andre, så for å utnytte dual channel så må jeg plassere en brikke i slot1 og den andre i slot3. Når jeg gjør det så vil ikke maskina boote, og "diagnostic led" viser "memory failure". Når jeg setter rambrikkene i slot 1 og slot 2 så fungerer det.

 

Finner ingen muligheter i f.eks. Sandra for å verifisere at jeg faktisk utnytter dual channel.

 

Kan noen fortelle meg hva som er riktig?

 

Har forøvrig et par med Corsair TWINX 512MB 3200LL.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
på mit Abit NF7 V1.2 Nforce2 kort skal ramen plasseres i slot 2 og 3 ikke 1 og 3 slik du har plassert den, du kan jo prøve dette.

 

Hey du sier noe.

Har ikke prøvd det ennå, virka så ulogisk.

 

Da kan det hende at jeg kommer opp på tilsvarende referansesystemer i Sandra. :)

Lenke til kommentar

Har samme kortet og tror ikke dual channel virker på disse kortene som ike har innebygd skjermkort. Har prøvd alle kombinasjonene, 1+2,1+3 og 2+3 uten forskjell i Sandra. Det står heller ingenting om dual channel i manualen. Men hvis du ser bilder av de 2 andre kortene K7N2-GL og K7N2G-ILSR har de forskjellig farge på ramslottene som viser hva som er de ulike kanalene.

Lenke til kommentar
Har samme kortet og tror ikke dual channel virker på disse kortene som ike har innebygd skjermkort. Har prøvd alle kombinasjonene, 1+2,1+3 og 2+3 uten forskjell i Sandra. Det står heller ingenting om dual channel i manualen. Men hvis du ser bilder av de 2 andre kortene K7N2-GL og K7N2G-ILSR har de forskjellig farge på ramslottene som viser hva som er de ulike kanalene.

 

Fra MSI sine produktsider:

http://www.msi.com.tw/program/products/mai...3&MODEL=MS-6570

 

K7N2-kortene er like bortsett fra bundle.

 

quote fra spesifikasjonene:

Main Memory

• Supports six memory banks using three 184-pin DDR DIMMs

• Support Dual channel PC3200/2700/2100/1600 DDR SDRAMs

 

--

 

Er nok dual channel. Vet ikke om Sandra sier noe som helst om dual channel. Noen som kan bekrefte dette?

 

Mener at alle nForce2-kort har dual channel, pr.def.

Lenke til kommentar

Det funka med en brikke i slot2 og en brikke i slot3. Fikk ikke bedre score i 3DMark03, men bedre på memory benchmark i Sandra.

 

Takk for tipset alos.

 

Systemet er forøvrig en barton 2800+ med Corsair og Geforce4 Ti4200 128MB AGP4X. Så det er kanskje ikke så rart at 3dmark-scoren ikke endra seg, grafikkortet er flaskehalsen på 03.

 

Blir vel NV35 til sommeren. :)

Lenke til kommentar

Ikke uenig med det. men personlig merket jeg ikke forskell uansett hvor jeg plasserte minnebrikkene. Det er mulig jeg bruker program der dette ikke merkes. Det som teller for meg er fsb på 333. Kjører synkront med Berton og det gir i følge tester best resultat.

Lenke til kommentar
Ikke uenig med det. men personlig merket jeg ikke forskell uansett hvor jeg plasserte minnebrikkene. Det er mulig jeg bruker program der dette ikke merkes. Det som teller for meg er fsb på 333. Kjører synkront med Berton og det gir i følge tester best resultat.

 

Akkurat. Samme som jeg fant ut.

 

MSI HAR faktisk et nForce2-kort uten dual channel (MS6770). Tror det er et Micro-ATX-kort, så de fikk tydeligvis ikke plass til tre slots/to kanaler.

 

I dag merker man sikkert ikke mye forskjell, men om, si, ett år så kan minnet være flaskehalsen når det har kommet nye CPU-er og grafikkort etc.

Lenke til kommentar

Ja, enig at det er oppgaven maskinen gjør som er avhengig av flaskehalsen :)

 

Men de fleste oppgaver nå til dags ser en liten ytelse økning hvis man kliner bare inn en kraftigere prosessor å ikke lar minne følge opp i tilegg.

 

PGA minne flaske halsen så er dette grunne til at AMD´s nye CPU ( Hammer) Kommer med integrerte minne kontrollere på CPUén.

Lenke til kommentar
Skrevet: 09 Apr 2003 07:31    Tittel:  

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Sitat:  

Det er minne som er den største flaskehalsen idag  

 

 

Virkelig?  

 

1. Det kommer vel egentlig an på oppgaven pc-en gjør i hvert enkelt tilfelle.  

 

2. Isåfall veldig rart at ingen merker noen særlig forskjell på dual-channel og "single-channel".  

Riktig, det kommer an på oppgavene maskinen gjør. Denne linken ( i tdligere innlegg) viser hvor liten fordkjellen er.

http://www.msi.com.tw/html/e_service/teche...annel/page1.htm

Det er med bruk av den integrerte grafikkontrolleren forskjellen er størst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...