Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bytte av franchisetaker, hvordan gjelder gammel kontrakt?


mortania

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ny sjef ved min ene jobb 1. oktober i år, og gikk da fra å være heltidsarbeidende til å ikke få jobbe i det hele tatt, noe som resulterte i at min inntekt falt fra 15k utbetalt i måneden til knapt 1000 kroner på en måned, som jeg ikke en gang har fått (dette er lønning fra oktober) fordi han nektet å skrive kontrakt til meg med unnskyldningen "jeg har ikke plass til deg".

 

Det jeg lurer på, er om jeg, til jeg skrev under på en kontrakt som ikke gir meg noe annet enn pengene mine, har rett på godgjørelse for tapt inntekt. Har noen erfaring med franchisebytte? Gjelder ikke gammel kontrakt uansett hvem som styrer foretaket?

 

Jeg har kontaktet NAV og bedt om et møte, og en dame skulle fikse dette for meg, men å vente på at NAV skal sette opp et møte er jo som å lete etter kjelen med gull i enden av en regnbue...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner. Kan ikke forstå annet enn at dersom din forrige kontrakt ga deg rett på X antall timer eller stillingsprosent i måneden, så er det dette du har krav på videre også, evt så må den nye si deg opp med SAKLIG grunn, hvor oppsigelsestiden din gjelder og du har krav på full lønn i oppsigelsestid.

 

Jeg ville ikke snakket med NAV her, jeg ville ringt Handel og Kontor (selv om du ikke er fagorganisert).

 

Jeg er ingen advokat, så ikke ta alt jeg sier for god fisk, men dette er hvordan jeg mener det er.

Lenke til kommentar
37.5 timer uken.

Kontrakten jeg skrev under for å få utbetalt lønn han holdt tilbake (på grunn av manglende kontrakt som han nektet å underaskrive) har jeg rett på 0 timer arbeid i uken.

For meg høres det ut som en "utfrysningsstrategi" for at du til slutt skal si opp jobben av deg selv, det må du ikke gjøre.

 

Det kan nesten se ut som om han har noen andre han gjerne vil ha i stillingen din, kanskje en slekning eller venn. Sier du opp jobben din kan han sette inn hvem som helst i den stillingen du hadde.

 

Hvis han sier deg opp kan han ikke ansette noen i samme stilling innen to år uten at du blir tilbydd stillingen først.

 

Mener ihvertfall det er slik, ganske sikker.

Lenke til kommentar
37.5 timer uken.

Kontrakten jeg skrev under for å få utbetalt lønn han holdt tilbake (på grunn av manglende kontrakt som han nektet å underaskrive) har jeg rett på 0 timer arbeid i uken.

For meg høres det ut som en "utfrysningsstrategi" for at du til slutt skal si opp jobben av deg selv, det må du ikke gjøre.

 

Det kan nesten se ut som om han har noen andre han gjerne vil ha i stillingen din, kanskje en slekning eller venn. Sier du opp jobben din kan han sette inn hvem som helst i den stillingen du hadde.

 

Hvis han sier deg opp kan han ikke ansette noen i samme stilling innen to år uten at du blir tilbydd stillingen først.

 

Mener ihvertfall det er slik, ganske sikker.

Jeg jobber i butikk, altså. Deli de Luca. Er ikke mye å gjøre der. Det er tre stykker som går hver vakt, hver eneste dag. De hadde han med seg fra de andre butikkene han har drevet. Og de går på fastlønn, så han tjener på å ha dem på jobb.

 

Jeg er ikke interessert i å jobbe der lenger, for jeg tåler ikke trynet på ham, men jeg sier ikke opp av den grunn. Jeg vil først vite om jeg har rett på godtgjørelse for tapt arbeidstid.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår dette blir dette å regne som foretaksovertagelse, og dermed har du rett på å fortsette i tidligere stilling med samme lønn og arbeidstid. Jeg har i alle fall hvert borti et likt tilfelle før der ny franchisetager ønsket å si opp en av de ansatte fra den gamle franchisetager, men lot være å gjøre det pga ovennevnte begrunnelse. Men, jeg er økonom og kan ikke juss.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen :)

Jeg skal kontakte handel og kontor nå snart som mulig (blir nok mandag, siden det er veldig helg) og få fikset et møte med en kompetent person der. Jeg er som sagt bare interessert i å vite om jeg har rett på en eller annen form for godtgjørelse for tapt arbeidstid de to første månedene, for jeg har byttet plass og trives mye bedre der jeg er nå :) Samme kjede ofc, jeg er absolutt et Deli menneske :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...