Gå til innhold

[Løst]Finner ikke andre disker i kubuntu


Bjotte

Anbefalte innlegg

Min vista PC krasja nettop og jeg instalerte Kubuntu på da en IDE diak jeg har i PC'en men problemet er at jeg ikke finner noen hardisker. jeg hadde dog bare en CD med 7,04 og tenkte at jeg bare kunne oppdatere senere. men update guoden jeg fant var vist ikke lik for både 7,10 til 8,04 som fa mitt til nåværende som er 8,10 jeg vat da dog heller ikke om det er mulig å oppgradere på denne måten har da nå fått ned alle oppdateringer til kubuntu som dukka opp. men i guiden sto det at man skulle få opp en knapp som het version update. denne kom ikke fram men jeg bare oppdaterte. er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å finne de andre diskene mine? jeg har liksom uante mengder med bilder, filmer, musikk og lignende. det er lit ukult om dette skulle bli borte pågrun av den helvetes windowsen. så er det noen som vet hordan jeg finner de andre diskene mine? og hva jeg må gjøre for å oppgradere kubuntuen min?

Endret av Bjotte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med "finner de i terminal"? Kan du se feks /dev/sda1 osv, har du forsøkt å mounte de, evt fikk du noen feilmeldinger.

 

Prøv å skriv dette i en terminal:

ls /dev/sd*

Da skal den liste opp alle SATA-disker som er koblet til systemet.

Du kan mounte de ved å lage en tom mappe og skrive mount:

cd /mnt/
mkdir temp
mount /dev/sdXX temp

Hvor du bytter ut "XX" med feks "a1" for den første partisjonen på den første disken.

Lenke til kommentar

Er jo bare å mounte dem da. F. eks så lager du mapper i mappa som heter /media, og navnet på diskene, så mounter du dem i fstab: f. eks:

 

/dev/hda1 /media/hda1 ntfs-3g defualts 0 0

 

Jeg tror det skal fungere. Hvis det ikke ordner seg med ntfs-3g så tar du bort -3g.

 

 

Lykke til.

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar

her er resultatet av sudo fdisk -l:

Disk /dev/sda: 250.0 GB, 250059350016 bytes

255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders

Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

 

Device Boot Start End Blocks Id System

/dev/sda1 * 1 29702 238581283+ 7 HPFS/NTFS

/dev/sda2 29703 30401 5614717+ 7 HPFS/NTFS

 

Disk /dev/sdb: 250.0 GB, 250059350016 bytes

255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders

Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

 

Device Boot Start End Blocks Id System

/dev/sdb1 1 30402 244196352 7 HPFS/NTFS

 

Disk /dev/sdc: 80.0 GB, 80026361856 bytes

255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders

Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

 

Device Boot Start End Blocks Id System

/dev/sdc1 * 1 9327 74919096 83 Linux

/dev/sdc2 9328 9729 3229065 5 Extended

/dev/sdc5 9328 9729 3229033+ 82 Linux swap / Solaris

 

Disk /dev/sdd: 4022 MB, 4022337024 bytes

4 heads, 32 sectors/track, 61375 cylinders

Units = cylinders of 128 * 512 = 65536 bytes

 

Device Boot Start End Blocks Id System

/dev/sdd1 1 61376 3928047+ b W95 FAT32

 

 

linux ligger nå på 80 gigern. men jeg har et anna problem også det er at jeg ikke får oppgradert til seneste verson fra 7,04 jeg får bare en haug med 404 error kan jeg bare instalere nyeste fra cd uten å fucke opp boot managern min? og hvis det er noen som skønner dete bedere en meg der ute som det er så kan dere da fortelle meg son litt step by step hvordan jeg går fram med de diskene mine? er det noe mer dere trenger å vite bare si det så skal jeg gi dere så god info som mulig

 

finner btw diskene her: /home/bjotte men det hjelper ikke siden de viker som om de er låst fra vista elns.

Endret av Bjotte
Lenke til kommentar

Hvis han har ext3 på partisjonene noe som det ser ut som han ikke har, så blir det jo enda enklere da. Da blir det jo bare å skrive dette f. eks:

 

 

/dev/sda1 /media/sda1 ext3 defaults 0 0

 

Så enkelt, men altså. Prøv no det jeg skrev først da å skriv det i fstab fila di som ligger i /etc mappa di. Du kan da endre denne fila og legge til det du vil.

Det som jeg kanskje synes er den enkleste måten å gjøre er å åpne terminal. logge inn som root med den, så skriver man cd /etc og trykker "Enter". Så kan man f. eks skrive nano fstab og åpner den, så får du opp fstab fila, men nå vet jeg ikke om Kubuntu eller Ubuntu for den sakskyld har nano installert, men enten kedit eller gedit burde fungere så da er det bare å bruke en av dem forran fstab.

Så da blir det: kedit fstab eller gedit fstab. Men siden at fstab fila ligger på / partisjonen som da er beskyttet med passord, så må du være innlogga som root for å få redigert den.

Sorry hvis det er litt vanskelig og forstå, men jeg er ikke så god på å forklare ting.

Lenke til kommentar

har egentlig prøvd alt jeg skjønte av hva dre sa men jeg får stadig vekk meldinger om at jeg ikke har retigheter til å lagre ol. så jeg greier ikke å få gjort det. så da lurte jeg på om noen kunne fortelle meg hvordan jeg saver i treminal når jeg skal legge inn det i fstab.

Lenke til kommentar

Du sier du "er i root", mener du root-katalogen "/"? Det er (forvirrende nok) to betydninger av det ordet, å "være root" betyr at du er en superbruker (tenk hoved-administrator), mens "root-filsystemet" er selve basen i filsystemet ditt.

Hvis du kjører "sudo nano /etc/fstab" så kan du editere fstab-fila som root, for å lagre trykker du feks F2 (og yes, eller enter eller hva den måtte spørre om).

Edit:leif

Endret av Maelwedd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...