Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med sub

kanonkent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har akkurat kjøpt anlegget til en kompis, 1 stk subkasse med 2x 10" elementer, som er koblet til en 800W forsterker (PowerAkoustik om eg ikke husker feil). Har også noen 6x9 høyttalere på en egen forsterker, men de er uvesentlig i denne sammenheng, ettersom jeg ikke har koblet de til enda.

Tingen er at jeg har vel kjørt en ukes tid med suben koblet til, og alt har gått greit. De siste dagene derimot, har jeg lagt merke til en snodig lyd fra suben. Trodde først det kanskje var skiltet som var litt løst, og dermed lå og ristet litt, men fikk avkreftet dette. Det høres nesten ut som om det er noe som ikke sitter helt fast. Det er det ene elementet som gjør dette, det andre spiller helt fint. Merker ikke noe til lyden på lavt lydnivå, men om det blir litt bass på sånn ca middels lydnivå, da hører man den lyden godt. Noen som har noen idè? Det merkelige er jo at det har funket greit hittil. Og jeg spurte kompisen som hjalp meg med å koble det om den kunne være sprengt, men det mente han var lite sannsynlig. Jeg har heller ikke spillt så høyt at jeg har noen tro på at den er sprengt.

Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig du har en løs vikling i den ene subben din.

Har nesten samme problemet som deg, da den venstre subben lager en "klakkelyd" på ca middels volum og opp, kan minne om skilt som rister elns.

Men bryr meg ikke så mye, høres ikke inni bilen, og ryker det så ryker det :p

Skrevet

Det du beskriver høres veldig ut som mitt problem, bare at jeg hører det rimelig godt inni bilen. Men det plager meg noe jævlig da, for jeg har lyst til å spille høyt! :p

En løs vikling? Jeg beklager, men jeg er veldig ny i kobling av bilstereo.

Skrevet

Det du først burde prøve, er å ta subben ut av kassen å teste om den fortsatt lager den lyden.

om den gjør det da, så ville jeg prøvd den på en annen forsterker.

og om den da fortsatt "klakker" så er det vel en garantisak ja, om du ikke har fororsaket skaden selv.

Om du har kjøpt sånn ferdigkasse med sub, så spørs det om ikke garantien ryker om du skrur ut elementet, så da må du vel kansje levere inn hele kassen.

Skrevet

Ja, mulig den ryker om jeg begynner å fikle selv. Men den er jo da ikke sprengt, og den fungerte fint for en ukes tid siden, og jeg har strengt tatt ikke vært borti den siden. Så jeg tenker jeg tar meg en tur innom forhandleren der det var kjøpt, og hører med de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...