Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blir datamaskinen rask viss jeg installerer windows vista?


Anbefalte innlegg

Hvordan er spillstøtten på ubuntu da? enkelt å installere og spille de fleste nye spill?

 

Spillstøtten i Ubuntu er bra nok; Ubuntustøtten i spillene er det verre med ;)

 

Fra spøk til alvor; Det finnes en del spill til GNU/Linux generelt, blant annet Doom 3, Quake Wars, Unreal Tournament (klienten til 3'ern har ikke kommet enda pga "juridiske hindringer") og Neverwinter Nights, og så har du en del gratis FPS-spill som Alien Arena og Nexuiz som er bygget rundt det som en gang var grafikkmotoren i Quake III. Nå nylig så jeg også at det etterhvert aldrende spillet Prey også har fått egen linuxklient. Ellers kan man også spille EVE Online som er et mmorpg plassert i verdensrommet, og så vidt jeg vet har vel alle X-spillene også egen linuxklient. Dersom du er en tilhenger av gode, gamle Lucasarts-spill (Maniac Mansion, Day of the Tentacle, Monkey Island etc), finner du ScummVM i pakkebrønnen til ubuntu. ScummVM lar deg spille alle disse gamle spillene. Du må riktignok ha en scummvm-versjon av spillet. Jeg vet at Beneath a steel sky og Flight of the Amazon Queen ligger i pakkebrønnen til Ubuntu.

 

For spill som i utgangspunktet ikke støtter GNU/LInux har du for eksempel Wine, Cedega og Crossover. Alle disse er bygget rundt kodebasen til Wine, men Cedega og Crossover inneholder noen propritære (lukkede, ufrie) løsninger som gjør at du må betale for å bruke dem. Wine er helt gratis. Selv bruker jeg Wine til å spille for ekspempel Football Manager og Civilization IV, jeg har spilt WoW med Wine, Steam fungerer under Wine, så half-life, counter strike etc funker greit (men du bør ha et godt skjermkort, for det er svært krevende for maskina å gjøre om windows-programmer til noe som kan kjøres i GNU/LInux på direkten).. se forøvrig Wines AppDB for mer info om hvilke spill som fungerer etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har det vel vist seg at i noen tilfeller kjører spillet bedre i Cedega enn i windows. Mener å huske en kommentar på det i HW sin test av Cedega. Ved å lete litt vil du finne HW sin test.

 

Men nå er vel dette strengt tatt off topic.

 

Begynner å flyte litt langt OT, ja. Men OpenGL-spill yter gjerne bedre i wine enn Windows, det er sant.

Lenke til kommentar
Hva med å prøve Linux Ubuntu? :D

 

Hva med å installere Windows 3.11?

 

Ingen av dere bidrar egentlig til å svare på trådstarters spørsmål og kun en av dere gir et bra alternativ til vista.

 

Sier seg selv at å innstallere W 3.11 er som å gå tilbake i tid 16 år, buggete og problematisk.

 

Om trådstarter kommer med mer specs på maskinen kan vi i alle fall gi en god vurdering om han har noe å hente på Vista.

 

Jesus Christ Almighty. :roll:

 

Ironi er tydeligvis ikke noe datanerder har særlig peiling på. Ja, det å anbefale Windows 3.11 var et ironisk innspill til karen som foreslo Ubuntu.

Å foreslå Ubuntu til en person som TS, som har problemer med en enkel reinstallasjon av Windows, er like dumt som å foreslå en installasjon av Windows 3.11.

Endret av dozer22
Lenke til kommentar
Hva med å prøve Linux Ubuntu? :D

 

Hva med å installere Windows 3.11?

 

Ingen av dere bidrar egentlig til å svare på trådstarters spørsmål og kun en av dere gir et bra alternativ til vista.

 

Sier seg selv at å innstallere W 3.11 er som å gå tilbake i tid 16 år, buggete og problematisk.

 

Om trådstarter kommer med mer specs på maskinen kan vi i alle fall gi en god vurdering om han har noe å hente på Vista.

 

Jesus Christ Almighty. :roll:

 

Ironi er tydeligvis ikke noe datanerder har særlig peiling på. Ja, det å anbefale Windows 3.11 var et ironisk innspill til karen som foreslo Ubuntu.

Å foreslå Ubuntu til en person som TS, som har problemer med en enkel reinstallasjon av Windows, er like dumt som å foreslå en installasjon av Windows 3.11.

 

På hvilket grunnlag er det du uttaler deg? Ubuntu kan kjøres direkte fra CD ved å velge "Jeg vil prøve ubuntu uten å gjøre endringer på maskinen min" under oppstart, og da kan han prøve og se hvordan han liker det. Hvis ikke, nei vel. Hvis han vil prøve det, tar det under en halvtime å installere på de fleste maskiner og alt er oppe og går med én gang, uten at han må bruke flere timer på å finne drivere, installere, restarte, laste ned oppdateringer, restarte, installere nye drivere pga oppdateringen, restarte, installere flere oppdateringer, restarte etc etc.

 

I tillegg er Ubuntu GRATIS, åpent, fritt, i motsetning til en dvd med Vista som koster flere tusen kroner. Hvorfor betale for et overvektig OS, når du kan få et som er i matchform gratis?

Lenke til kommentar

Ubuntu er da langt lettere å installere enn Windows, du har et mye bedre GUI under installasjonen, du vet HVA du installerer, og du får langt mer info. Partisjonsvalgene er dessuten langt mer oversiktlige.

En med gjennomsnittlige datakunnskaper vil kunne foreta en installasjon av Ubuntu i blinde med henda bundet bak ryggen mens de ligger kneblet i bagasjerommet til noen som fyllekjører på en hullete vei på Toten. Regner med at TS kjenner minst en som har litt peil, og da burde ikke dette være noe problem.

 

Uansett, nok off topic nå og tilbake til spørsmålet til TS;

Slik jeg tolker det så har du en maskin med XP på, og maskinen begynner kanskje å dra litt på årene også.

Det er alltid slik at en ny installasjon av Windows er mye raskere enn en gammel, så det er godt mulig at maskinen din blir raskere om du installerer Vista. Vil dog ikke anbefale det, for Vista er dyrt, og veldig mye tyngre enn XP. Det billigste, enkleste og raskeste (såfremt Linux er uaktuelt) vil være å installere XP på nytt. Husk da på å skaff deg et godt antivirus program (AVG er et, og det er gratis), slik at du slipper alle disse virusene.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Ubuntu er da langt lettere å installere enn Windows, du har et mye bedre GUI under installasjonen, du vet HVA du installerer, og du får langt mer info. Partisjonsvalgene er dessuten langt mer oversiktlige.

En med gjennomsnittlige datakunnskaper vil kunne foreta en installasjon av Ubuntu i blinde med henda bundet bak ryggen mens de ligger kneblet i bagasjerommet til noen som fyllekjører på en hullete vei på Toten. Regner med at TS kjenner minst en som har litt peil, og da burde ikke dette være noe problem.

 

Uansett, nok off topic nå og tilbake til spørsmålet til TS;

Slik jeg tolker det så har du en maskin med XP på, og maskinen begynner kanskje å dra litt på årene også.

Det er alltid slik at en ny installasjon av Windows er mye raskere enn en gammel, så det er godt mulig at maskinen din blir raskere om du installerer Vista. Vil dog ikke anbefale det, for Vista er dyrt, og veldig mye tyngre enn XP. Det billigste, enkleste og raskeste (såfremt Linux er uaktuelt) vil være å installere XP på nytt. Husk da på å skaff deg et godt antivirus program (AVG er et, og det er gratis), slik at du slipper alle disse virusene.

 

Lykke til :)

 

 

Kan jeg kjøpe en oppstarts-cd da, har mista den nemlig.

Lenke til kommentar
Ubuntu er da langt lettere å installere enn Windows, du har et mye bedre GUI under installasjonen, du vet HVA du installerer, og du får langt mer info. Partisjonsvalgene er dessuten langt mer oversiktlige.

En med gjennomsnittlige datakunnskaper vil kunne foreta en installasjon av Ubuntu i blinde med henda bundet bak ryggen mens de ligger kneblet i bagasjerommet til noen som fyllekjører på en hullete vei på Toten. Regner med at TS kjenner minst en som har litt peil, og da burde ikke dette være noe problem.

 

Uansett, nok off topic nå og tilbake til spørsmålet til TS;

Slik jeg tolker det så har du en maskin med XP på, og maskinen begynner kanskje å dra litt på årene også.

Det er alltid slik at en ny installasjon av Windows er mye raskere enn en gammel, så det er godt mulig at maskinen din blir raskere om du installerer Vista. Vil dog ikke anbefale det, for Vista er dyrt, og veldig mye tyngre enn XP. Det billigste, enkleste og raskeste (såfremt Linux er uaktuelt) vil være å installere XP på nytt. Husk da på å skaff deg et godt antivirus program (AVG er et, og det er gratis), slik at du slipper alle disse virusene.

 

Lykke til :)

 

 

Kan jeg kjøpe en oppstarts-cd da, har mista den nemlig.

 

Vel.. Windows XP selges ikke lenger, og så vidt jeg vet har det vel aldri blitt solgt recovery-cder.. Det har alltid bare fulgt med maskina enten på CD eller på en egen partisjon på maskina.. Selvfølgelig kan du ringe Elkjøp og høre om de kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Ubuntu er da langt lettere å installere enn Windows, du har et mye bedre GUI under installasjonen, du vet HVA du installerer, og du får langt mer info. Partisjonsvalgene er dessuten langt mer oversiktlige.

En med gjennomsnittlige datakunnskaper vil kunne foreta en installasjon av Ubuntu i blinde med henda bundet bak ryggen mens de ligger kneblet i bagasjerommet til noen som fyllekjører på en hullete vei på Toten. Regner med at TS kjenner minst en som har litt peil, og da burde ikke dette være noe problem.

 

Uansett, nok off topic nå og tilbake til spørsmålet til TS;

Slik jeg tolker det så har du en maskin med XP på, og maskinen begynner kanskje å dra litt på årene også.

Det er alltid slik at en ny installasjon av Windows er mye raskere enn en gammel, så det er godt mulig at maskinen din blir raskere om du installerer Vista. Vil dog ikke anbefale det, for Vista er dyrt, og veldig mye tyngre enn XP. Det billigste, enkleste og raskeste (såfremt Linux er uaktuelt) vil være å installere XP på nytt. Husk da på å skaff deg et godt antivirus program (AVG er et, og det er gratis), slik at du slipper alle disse virusene.

 

Lykke til :)

 

 

Kan jeg kjøpe en oppstarts-cd da, har mista den nemlig.

 

Vel.. Windows XP selges ikke lenger, og så vidt jeg vet har det vel aldri blitt solgt recovery-cder.. Det har alltid bare fulgt med maskina enten på CD eller på en egen partisjon på maskina.. Selvfølgelig kan du ringe Elkjøp og høre om de kan hjelpe deg.

 

 

'Win XP selges ikke lenger' hm... det var rart http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328087 sier det stikk motsatte :)

 

OK, nok off-topic.

Hvis jeg var trådstarter ville jeg nok spurt råd hos en god kamerat som kan litt mer teknisk om data enn det du tydelig viser :)

Er ikke så mye vanskeligere enn å kjøpe winxp plata putte den inn, starte installasjonsprogrammet, klikke 'neste' og fylle ut litt info her og der. Men det kan nok være en fordel hvis du får hjelp fra en som har gjort slikt før og få han til å guide deg, learn by doing :)

Endret av martin_farmen
Lenke til kommentar
Ubuntu er da langt lettere å installere enn Windows, du har et mye bedre GUI under installasjonen, du vet HVA du installerer, og du får langt mer info. Partisjonsvalgene er dessuten langt mer oversiktlige.

En med gjennomsnittlige datakunnskaper vil kunne foreta en installasjon av Ubuntu i blinde med henda bundet bak ryggen mens de ligger kneblet i bagasjerommet til noen som fyllekjører på en hullete vei på Toten. Regner med at TS kjenner minst en som har litt peil, og da burde ikke dette være noe problem.

 

Uansett, nok off topic nå og tilbake til spørsmålet til TS;

Slik jeg tolker det så har du en maskin med XP på, og maskinen begynner kanskje å dra litt på årene også.

Det er alltid slik at en ny installasjon av Windows er mye raskere enn en gammel, så det er godt mulig at maskinen din blir raskere om du installerer Vista. Vil dog ikke anbefale det, for Vista er dyrt, og veldig mye tyngre enn XP. Det billigste, enkleste og raskeste (såfremt Linux er uaktuelt) vil være å installere XP på nytt. Husk da på å skaff deg et godt antivirus program (AVG er et, og det er gratis), slik at du slipper alle disse virusene.

 

Lykke til :)

 

 

Kan jeg kjøpe en oppstarts-cd da, har mista den nemlig.

 

Vel.. Windows XP selges ikke lenger, og så vidt jeg vet har det vel aldri blitt solgt recovery-cder.. Det har alltid bare fulgt med maskina enten på CD eller på en egen partisjon på maskina.. Selvfølgelig kan du ringe Elkjøp og høre om de kan hjelpe deg.

 

Dersom det er en pc av et kjent merke bør recovery cd'en ligge på hjemmesiden til produsenten. Eventuelt at du kan kjøpe en disk til en billig penge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...