Gå til innhold

Koblet Xbox til pc skjerm, dårlig bilde.


kesse

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har spilt mye Xbox på min 32" LG HD klare tv, der fungerer den som en drøm. Men siden dama i huset liker å se på tv ble det litt krøll engang i blant. Så jeg gikk til innkjøp av en Samsung 24" T240 pc skjerm som jeg har tenkt til å bruke til Xboxen og pcen.

 

Jeg prøvde nå å koble til Xboxen med en HDMI kabel, men føler at bilde er vesentlig dårligere enn det er på tven. Gjør jeg noe galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du forklare hva du mener med at bildet oppfattes som "dårligere"? Farger? En monitor vil typisk ikke bekrense det dynamiske området slik mange TVer kan gjøre. Prøv å sette svartnivåinnstillingen til "extended". En annen ting kan være fraværet av bildeprosessering i en typisk monitor (i forhold til en TV) slik at bildet gjerne blir noe "hardere". Hvorvidt man oppfatter dette som bedre eller dårligere vil avhenge av preferanser og hva man er vant med.

Lenke til kommentar

Jeg synes rett og slett den ser mer uskarpt ut. Ikke HD på en måte.. Har søkt en del rundt på nettet nå å ser at det er noen flere som opplever dette. Noen mener at denne skjermen ikke støtter 1:1 pixelmapping mens andre mener den gjør det. Selv aner jeg ikke hva det betyr :)

 

Men jeg synes rett og slett det ikke er skarpt nok.

 

Her er en tråd med som har det samme problemet som meg.

http://www.overclock.net/monitors-displays...-1-1-pixel.html

Endret av kesse
Lenke til kommentar

1:1 pixelmapping betyr at 1 pixel fra xboxen blir "mappet" / tilegnet 1 pixel på skjermen. Hva dette betyr i praksis er at du vil få en svart ramme rundt bildet, men at bildet vil bli så skarpt som spillet tillater.

 

De fleste xbox 360 spill har en oppløsning mellom 1280x720 og ca.1100x600, og skjermen din har en oppløsning på 1920x1200. Med 1:1 pikselmapping vil du få svarte striper på flere hundre piksler langs kantene. Dette betyr jo også at bildet vil bli veldig lite.

 

Angående valg av oppløsning så er det som skjer når du velger f.eks 1920x1080 eller 1920x1200 fra xboxen at xboxen skalerer opp bildet i motsetning til at skjermen/tven gjør det. Så i teorien gjør det absolutt ingen forskjell å velge 720p eller 1080p fra xboxen fordi bildet vil bli skalert opp uansett, men i praksis så kan det være at bildeskaleringen til tven/skjermen er bedre enn den til xboxen og at bildet vil bli seende bedre ut.

 

En annen bakdel med å velge 1080p eller tilsvarende på xboxen er at nå må den skalere opp bildet og dermed jobbe enda mer enn den allerede gjør, og som vi alle vet så jobber xboxen nok fra før. :) I de fleste tilfeller har tver bedre skaleringsevne enn xboxen. Angående pc-skjermer så vet jeg ikke helt, men vil gå ut ifra det. Er som regel alltid best å la tven/skjermen skalere opp bildet.

 

Hvorfor det er uskarpt hos deg kan være av flere årsaker. Dersom bildet fyller hele skjermen så er det godt mulig at dette er årsaken. Det skal være svarte rammer langs bunnen og toppen når du spiller på skjermen din. Din skjerm har 1920/1200 = 1.6 aspect ratio mens xboxen har 1920/1080 = 1,78 aspect ratio, så dersom du ikke har svarte rammer over og under bildet når du spiller så blir bildet strekt 180 piksler i høyden noe som garantert vil gjøre det mye styggere og uskarpt.

 

Dersom du har svarte rammer over og under så kan det være at bildet rett og slett ikke skaleres bra og blir seende stygt ut fordi det blir oppskalert. Dersom dette er årsaken så er det nok ikke mye annet å gjøre med det enn å venne seg til det.

 

Det kan også være verd å prøve en annen kabel til skjermen. Jeg bruker VGA-kabelen for å koble min xbox til pcskjermen og jeg synes bildet er glimrende. Jeg har dog en helt annen skjerm i en helt annen prisklasse enn deg, men det burde ikke ha noe å si. Dersom du ikke har riktig aspect ratio når du spiller (ingen svarte rammer) så kan det være denne kabelen gir deg det.

 

Du må også huske at siden forskjellige spill har forskjellige oppløsning, forskjellig anti-aliasing og bildebehandling så ser de forskjellig ut på skjermen. Jeg vet av erfaring at COD4 og 5 og Halo 3 ser dårligere ut på pcskjermen min enn andre spill. Fellesnevneren for disse 3 spillene er at de har en lavere oppløsning enn 1280x720.

Lenke til kommentar

Takk for flotte svar!! :)

 

Jeg har ingen svarte kanter rundt når jeg spiller. Så da kan det jo jo være at det som twiik sier at jeg har 180 piksler strekt i høyden. For det ser ikke så veldig bra ut, men det er spillbart.

 

Jeg tror jeg skal leke litt med skjermen å prøve forskjellige innstillninger først, hvis det ikke gir gode resultater så kjøper jeg en VGA kabel å håper at det hjelper :)

 

Edit:

 

Ble desverre ikke noe bedre etter å ha prøvd meg frem litt med AV MODE og Just Scan heller. Stikker innon Elkjøp etterpå å ser om de har den kabelen jeg trenger.

Endret av kesse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...