Gå til innhold

Shipping, skipsreder utdanning ++


Jugend

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

I det siste har jeg så å si bestemt meg for å satse økonomi etter videregående (siv. øk- grad) og senere lurer jeg på å drive innen shipping. Sikkert noen kjappe google søk, men vet noen hvilke skoler som tilbyr mastergrad innen shipping, og hvilke gir best mulighet for å lykkes innen yrket senere?

 

Vet onkelen til en kamerat av meg driver innen shipping, og han driver med avtaler og bestemmer båtlast osv. Vet noen hvilket yrke dette er?

 

Hvor vanskelig er det å få seg en bra stilling innen shipping her til lands, og hvor mye kreves for å lykkes? Har topp karakterer fra videregående til nå, og interesserer meg innen økonomi, så regner med veien videre skal gå fint.

 

Takk for alle tilbakemeldinger ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BI har det du søker, om det er utdanning innen økonomi og ledelse med spesialisering i shipping du er ute etter. Du kan spesialisere deg siste året av bacheloren, og ta et par valgfag i shipping i løpet av masteren. Videre har de en "Shipping, Offshore and Finance" MBA, som du kan ta når du har jobbet noen år. Les mer her:

 

http://www.bi.no/Content/ArticleList____66...pus=BI+Shipping

Lenke til kommentar

Så godt som ingen skipsmeglere har spesialisert utdanning, stort sett bare et generelt økonomi-studie bak seg.

 

Her til lands kan du omtrent glemme å gå rett i en stilling som går på direkte kontakt med kundene om du ikke kjenner noen. Ingen vil sette kunderelasjoner på spill, så det blir mer papirarbeid for andre i mange år først.

 

Både Platou og Stolt Nilsen har intern-stillinger, det kan være verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar

Takk for svar, nyttige linker:)

 

Har hørt det er svært vanskelig å lykkes innen dette yrket. Gjelder det også for mindre stillinger en skipsreder- yrket? Vet enkelte casher inn titalls millioner i året på denne buis'n..

 

EDIT:

 

Har hørt man nesten må være "født inn" eller, ha fedre som er innen det samme yrke for å lykkes. Er dette tilfelle?

 

Og goophy, er det mulig å starte i lav 'rang' for så å bygge seg oppover mot slike stillinger? Kan sikkert google det, men hva mener du med intern-stillinger?

Endret av Jugend
Lenke til kommentar
Har hørt man nesten må være "født inn" eller, ha fedre som er innen det samme yrke for å lykkes. Er dette tilfelle?

 

Og goophy, er det mulig å starte i lav 'rang' for så å bygge seg oppover mot slike stillinger? Kan sikkert google det, men hva mener du med intern-stillinger?

For å lykkes i et selvstendig firma er nok det en nødvendighet ja, overta kunderne til familien osv.

Få egne kunder uten å ha noe bak seg er nok heller umulig.

 

Jeg vil tro det burde gå fint an å jobbe seg oppover i et større firma, de fleste i yrket begynner å dra på årene, og noen må jo overta.

 

Intern-stilling kan sees på som en lærlingstillig, du er der kun for å lære og bli kjent med yrket, en god måte å få kontakter og muligens en fast stilling senere på.

Lenke til kommentar
Har hørt man nesten må være "født inn" eller, ha fedre som er innen det samme yrke for å lykkes. Er dette tilfelle?

 

Og goophy, er det mulig å starte i lav 'rang' for så å bygge seg oppover mot slike stillinger? Kan sikkert google det, men hva mener du med intern-stillinger?

For å lykkes i et selvstendig firma er nok det en nødvendighet ja, overta kunderne til familien osv.

Få egne kunder uten å ha noe bak seg er nok heller umulig.

 

Jeg vil tro det burde gå fint an å jobbe seg oppover i et større firma, de fleste i yrket begynner å dra på årene, og noen må jo overta.

 

Intern-stilling kan sees på som en lærlingstillig, du er der kun for å lære og bli kjent med yrket, en god måte å få kontakter og muligens en fast stilling senere på.

 

Takk for svært informative, gode svar:)

 

Du/ noen der ute vet vel ikke noe om hva slags oppgaver (spesifikk) som en slik jobb byr på? Vet jo nogenlunde, og skal høre med rådgiver. Noen som vet noe om hvordan fremtiden ser ut for shipping industriens arbeidere? Du sier jo at de fleste begynner å dra på årene, det er jo veldig positivt for min del da:)

Lenke til kommentar
Det onkelen til kompisen din driver med kan muligens også defineres som logistikk.

 

www.himolde.no

 

Høgskolen i Molde!? :p

 

Jada, de skal visst være gode på logistikk. Rederiforbundet (de som står bak maritim trainee) har nettopp sponsa dem med et stipendiat i maritim logistikk. Ellers stemmer det at du må ha kontakter for å komme inn i bransjen.

Lenke til kommentar
Det onkelen til kompisen din driver med kan muligens også defineres som logistikk.

 

www.himolde.no

 

Høgskolen i Molde!? :p

 

Jada, de skal visst være gode på logistikk. Rederiforbundet (de som står bak maritim trainee) har nettopp sponsa dem med et stipendiat i maritim logistikk. Ellers stemmer det at du må ha kontakter for å komme inn i bransjen.

 

Ah, okei:)

Lenke til kommentar
Hei alle sammen!

 

I det siste har jeg så å si bestemt meg for å satse økonomi etter videregående (siv. øk- grad) og senere lurer jeg på å drive innen shipping. Sikkert noen kjappe google søk, men vet noen hvilke skoler som tilbyr mastergrad innen shipping, og hvilke gir best mulighet for å lykkes innen yrket senere?

 

Vet onkelen til en kamerat av meg driver innen shipping, og han driver med avtaler og bestemmer båtlast osv. Vet noen hvilket yrke dette er?

 

Hvor vanskelig er det å få seg en bra stilling innen shipping her til lands, og hvor mye kreves for å lykkes? Har topp karakterer fra videregående til nå, og interesserer meg innen økonomi, så regner med veien videre skal gå fint.

 

Takk for alle tilbakemeldinger ;)

 

 

spør Stolt Nilsen. Største i Norge. kjemikalitanker. kanskje du får vere med på de mest morderene skipene til Stolt som blir bygd nå med rustfrie ståltanker. 1 av to veft lager sånne båter. det er stort å vere med der. vere ledende i verden. da er du ikke bare i norge men og i hele verden.

 

Stolt Nilsen trenger og elektrikere

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...