Gå til innhold

[Løst]spørsmål om kondis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har fått vite at jeg har talent innenfor langdistanse, så jeg har ett kritisk spørsmål:

hvor mange dager med hvile vil gå utover kondisjon?

 

jeg vet, et teit begynnerspørsmål, men jeg trenger svar på dette;)

:D

 

 

hallai!

 

det spør litt hva du gjør i hvileperioden..

 

om du drikker deg full går på byen så vil du merke stor forskjell, en fylla tur på lørdagen, og du vil bruke mandag og tirsdag for å komme deg opp til samme nivå igjen.. av egen erfaring.

 

har naturligvis en del med på hvilket nivå du ligger på og hvor mye trening i uken du gjør.

 

men har du greit kosthold, og ellers en normal hverdag så taper du deg ikkje så fort, en uke treningsfri en gang i blant hjelper deg derimot til å forbedre deg. kroppen trenger hvile om du har trent noen månder.

 

det er ikkje lett å gi noen konkret svar. utholdenheten detter fort ned når man ikkje trener, men har man trent en del tidligere så kommer man fort i form igjen.

 

har du en måned opphold så vil du sikkert bruke en til to uker for å komme deg opp på et nivå som kan minne om der du var når du sluttet.

 

sikkert mangen som vil være uenig i dette. men dette er i vertfall min erfaring som tidligere "trenings narkoman"

Endret av auto82
Lenke til kommentar

jeg drikker ikke mye, sist gang jeg drakk meg virkelig drita var 17 mai :)

 

og treningsmengde? vel, jeg er jo i intens aktivitet nesten hver dag... har fotballtreninger mandag, tirsdag, onsdag og torsdag, og trener styrke og kondisjon/hurtighet på studioet annenhver dag da, så det blir jo en del:P

 

men vurderer å trippe ned, på grunn av knærne mine, vil ikke skade dem for alt i verden! så det er jo derfor jeg lurer på om kondisjonen min vil bli påvirket negativt:)

Lenke til kommentar
jeg drikker ikke mye, sist gang jeg drakk meg virkelig drita var 17 mai :)

 

og treningsmengde? vel, jeg er jo i intens aktivitet nesten hver dag... har fotballtreninger mandag, tirsdag, onsdag og torsdag, og trener styrke og kondisjon/hurtighet på studioet annenhver dag da, så det blir jo en del:P

 

men vurderer å trippe ned, på grunn av knærne mine, vil ikke skade dem for alt i verden! så det er jo derfor jeg lurer på om kondisjonen min vil bli påvirket negativt:)

 

Høres ut som du er en veldig aktiv idrettsutøver, dermed vil jeg anbefale deg at du erstatter en utholdenhetøkt med en restitusjonsøvelse i uken. Med en slik treningshyppighet du har, så er det en risiko for at det kan forekomme belastningskader dersom intensiteten i øktene er høy nok. Ville hatt minst en resitiusjonstrening, hvor du for eksempel løper 3-5 km. Veldig viktig at kroppen din restitueres fortest og best mulig, noe som mange undervurderer..

Lenke til kommentar

så restitusjonen er at jeg for eksempel idag løper 3 - 5 km, og thats it av trening? hm :) jeg vurderte å trene en mil idag, skal ha 1 mils treningsløp med mange konkurrenter den 17 januar:P

men ok, om jeg løper kun 3 - 5 km på studioet idag, så er det restitusjonstrening? det visste jeg ikke:P

jeg bruker å restituere med å ta det 100% med ro^^

 

og angående intensiteten..jeg spiller med mannfolk, voksne mannfolk, så var veldig aktive i sin tid, så de har jo enda litt fyr å brenne ut, for å si det slik:) spiller ikke med proffer, men de er gode fysiske, så det blir en del att og fram i hallen vår som er 30 x 10 meter eller noe:P

Lenke til kommentar
så restitusjonen er at jeg for eksempel idag løper 3 - 5 km, og thats it av trening? hm :) jeg vurderte å trene en mil idag, skal ha 1 mils treningsløp med mange konkurrenter den 17 januar:P

men ok, om jeg løper kun 3 - 5 km på studioet idag, så er det restitusjonstrening? det visste jeg ikke:P

jeg bruker å restituere med å ta det 100% med ro^^

 

og angående intensiteten..jeg spiller med mannfolk, voksne mannfolk, så var veldig aktive i sin tid, så de har jo enda litt fyr å brenne ut, for å si det slik:) spiller ikke med proffer, men de er gode fysiske, så det blir en del att og fram i hallen vår som er 30 x 10 meter eller noe:P

 

 

løpe mye på 3Dmølle er vel ikkje det beste for knærene, kansje vurdere å ta restitusjonstrening på sykkel eller noe.

Lenke til kommentar
så restitusjonen er at jeg for eksempel idag løper 3 - 5 km, og thats it av trening? hm :) jeg vurderte å trene en mil idag, skal ha 1 mils treningsløp med mange konkurrenter den 17 januar:P

men ok, om jeg løper kun 3 - 5 km på studioet idag, så er det restitusjonstrening? det visste jeg ikke:P

jeg bruker å restituere med å ta det 100% med ro^^

 

og angående intensiteten..jeg spiller med mannfolk, voksne mannfolk, så var veldig aktive i sin tid, så de har jo enda litt fyr å brenne ut, for å si det slik:) spiller ikke med proffer, men de er gode fysiske, så det blir en del att og fram i hallen vår som er 30 x 10 meter eller noe:P

 

 

løpe mye på 3Dmølle er vel ikkje det beste for knærene, kansje vurdere å ta restitusjonstrening på sykkel eller noe.

 

Dersom du har problemer med knærne bør du trappe ned på hvor ofte du trener. Men kjenn på kroppen først, verker det, så anbefaler jeg deg på det sterkeste å kutte ut all trening som innebærer stor belastning på knærne. Velg heller sykkel, svømming\springe i bassenget(fester en flytende fest over deg som gir deg muligheten til å springe i vannet, de fleste svømmehaller har slike) i en uke eller to.

 

Det å ha en hviledag er også bra, du må også tenke litt utenfor de fysiske forbedringene. Vil du at restitusjonstiden skal kortest ned, anbefaler jeg rolig jogg. Må ikke være mellom 3-5 km, men den distansen egner seg bra.

'

Grunnen til at jeg engasjerer meg i det du har tatt opp er at jeg har selv erfart en overbelastning i knærna etter å ha vært overivrig en periode. Trente utholdenhet samme dag som jeg hadde hatt fotballtrening, dette foregikk i en måned. Tenkte at jeg hadde såpass godt treningsgrunnlag at dette skulle jeg klare, men etter jeg begynte å kjenne smerter i kneet, så følte jeg at det var noe som ikke stemte, men allikevel snudde det andre kinnet til og ignorerte smertene. Formen var så god nå at jeg måtte bare forsette. Det hele endte selvfølgelig med at jeg ble borte fra all trening i 3-4 måneder, og den nevnte skaden er muligens årsaken til at jeg mistet store deler av motivasjonen til å forsette å sikte høyt.

 

Vet jeg ikke hva du sikter mot, men det å gå igjennom en belastningskade er bare så forbaska unødvendig.

Lenke til kommentar

i idrett så sikter jeg høyt etter langdistanse, da jeg åpenbart har en kondisjon i elite nivå... :p

 

og angående smerter: jeg jogget på mølla igår, og kjente små smerter i kneet, og STORE, lynende smerter i hjertet og hele venstre side. gav meg da på stedet. men da jeg skulle hjem, måtte gå 5 km, og tok intervaller igjennom lyktestolpene langs hele veien, gikk det HELT plettfritt. kunne springe til jeg ble utblåst, og enda litt til. men på mølla litt tidligere kunne jeg ikke løpe 2 km engang.

Lenke til kommentar
i idrett så sikter jeg høyt etter langdistanse, da jeg åpenbart har en kondisjon i elite nivå... :p

 

og angående smerter: jeg jogget på mølla igår, og kjente små smerter i kneet, og STORE, lynende smerter i hjertet og hele venstre side. gav meg da på stedet. men da jeg skulle hjem, måtte gå 5 km, og tok intervaller igjennom lyktestolpene langs hele veien, gikk det HELT plettfritt. kunne springe til jeg ble utblåst, og enda litt til. men på mølla litt tidligere kunne jeg ikke løpe 2 km engang.

 

Kan være på grunn av at du drev med to forskjellige treningsøvelser. Men det at kroppen din nok allerede var oppvarmet, er sannsynligvis hovedfaktoren for at du ikke kjente smertene når du hadde intervalltreningen. Endorfinene som ble produsert under joggingen kom nok litt til spille når du begynte å springe.

Men ta mitt råd: Gjør det vondt i knærne når du løper, er det stor sannsynlighet for at du har pådratt deg en belastningskade ved bakgrunn av jevne belastninger over lengre tid som til slutt har gått over vevets tåleevne. Ta en lang sykkel- eller svømmetur 3-4 ganger i uken i to uker. Du kan jo opprettholde/øke utholdenheten din ved å ha langkjøring i disse øvelsene også, ikke glem det.

Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på denne selv, istedenfor å lage en ny tråd. Det er 14 måneder siden jeg hadde over tre dager uten noen form for trening, men nå merker jeg at jeg begynner å bli grundig lei av treningen. Fikk en mye bedre kropp, og selvtilliten fikk seg en skikkelig opptur, men nå sitter ikke motivasjonen like i som den gjorde det første halve året. På en annen side så får jeg dårlig samvittighet når jeg ikke trener.

 

Har faktisk lyst til å gjøre enda større fremskritt, og bli enda bedre trent, men dette er vanskelig når motivasjonen er slik den er. Noen som har noen tips for å forbedre motivasjonen igjen?

Lenke til kommentar
Jeg slenger meg på denne selv, istedenfor å lage en ny tråd. Det er 14 måneder siden jeg hadde over tre dager uten noen form for trening, men nå merker jeg at jeg begynner å bli grundig lei av treningen. Fikk en mye bedre kropp, og selvtilliten fikk seg en skikkelig opptur, men nå sitter ikke motivasjonen like i som den gjorde det første halve året. På en annen side så får jeg dårlig samvittighet når jeg ikke trener.

 

Har faktisk lyst til å gjøre enda større fremskritt, og bli enda bedre trent, men dette er vanskelig når motivasjonen er slik den er. Noen som har noen tips for å forbedre motivasjonen igjen?

 

begynner å bli noe samme for meg.

 

er du med i noen organisert idrett? løping, fotball, etc?

Endret av Skarpengland
Lenke til kommentar
Spilte fotball i 12-13 år. Etter at jeg sluttet har jeg faktisk likt det å trene mye mer enn hva jeg gjorde i utgangspunktet.

 

jamen, hvis du liker det, hvordan blir du lei da? :p

sorry, falt litt av der ;)

 

men jeg vil anbefale nye øvelser og treningsmetoder. etter at jeg innførte benkpress og knebøy har jeg fornyet motivasjonen min. dermed er jeg mer motivert til å trene!

Lenke til kommentar
Jeg slenger meg på denne selv, istedenfor å lage en ny tråd. Det er 14 måneder siden jeg hadde over tre dager uten noen form for trening, men nå merker jeg at jeg begynner å bli grundig lei av treningen. Fikk en mye bedre kropp, og selvtilliten fikk seg en skikkelig opptur, men nå sitter ikke motivasjonen like i som den gjorde det første halve året. På en annen side så får jeg dårlig samvittighet når jeg ikke trener.

 

Har faktisk lyst til å gjøre enda større fremskritt, og bli enda bedre trent, men dette er vanskelig når motivasjonen er slik den er. Noen som har noen tips for å forbedre motivasjonen igjen?

 

Siden du har slengt deg på denne tråden regner jeg med at du driver med løpetrening. Det som driver oss til aktivitet er blant annet ytre- og indreverdier. Hvor ytre verdier er som du sier; få større selvtillitt, se bedre ut osv, mens indre verdiene er de viktigste faktorne for motivasjonen. Det kan for eksempel være at idretten du driver med er gøy, spennende eller utfordrende. I ditt tilfelle kan det være at ytreverdiene som råder(og er dette tilfellet kan du prøve å være litt mer bevisst på dette), men det vet du nok best selv. Løping er en idrett som kan være ganske ensidig, men da gjelder det bare å være litt kreativ.

 

Lag en ukesplan\periodeplan bestående blant annet av:

 

-Kort- og langsiktige mål(Klare under 11:00 min på 3000m iløpet av januar - klare 5000m under 17:00 min iløpet av 2009)

- Teste deg selv før perioden(Finne ut hva du på ligger på i det tidspunktet du starter "jakten" på målet) og hver andre måned for å se fremgang i treningen

- Variert sett av trenings- og restitusjonsøvelser

 

Det er utrolig mye som kan øke motivasjonen, er for det meste individuelt hva som påvirker, men disse nevnte punktene er vertfall en liten begynnelse..

Lenke til kommentar
i idrett så sikter jeg høyt etter langdistanse, da jeg åpenbart har en kondisjon i elite nivå... :p

 

Variert trening er fint, men fotballtrening fire dager i uka??

 

Tren på det du vil bli god til.

 

Intensiv løpetrening 3-4 ganger i uka, resten rolig kort/langt. Hardere opplegg om du har hvileuker. eksempelvis hardt, hardere, hardest, rolig.

 

Har du kondisjon på elitenivå bør du definitivt få treningsveiledning fra noen som kan det.

 

 

 

...Drit i fotball

Lenke til kommentar
Jeg slenger meg på denne selv, istedenfor å lage en ny tråd. Det er 14 måneder siden jeg hadde over tre dager uten noen form for trening, men nå merker jeg at jeg begynner å bli grundig lei av treningen. Fikk en mye bedre kropp, og selvtilliten fikk seg en skikkelig opptur, men nå sitter ikke motivasjonen like i som den gjorde det første halve året. På en annen side så får jeg dårlig samvittighet når jeg ikke trener.

 

Har faktisk lyst til å gjøre enda større fremskritt, og bli enda bedre trent, men dette er vanskelig når motivasjonen er slik den er. Noen som har noen tips for å forbedre motivasjonen igjen?

 

Siden du har slengt deg på denne tråden regner jeg med at du driver med løpetrening. Det som driver oss til aktivitet er blant annet ytre- og indreverdier. Hvor ytre verdier er som du sier; få større selvtillitt, se bedre ut osv, mens indre verdiene er de viktigste faktorne for motivasjonen. Det kan for eksempel være at idretten du driver med er gøy, spennende eller utfordrende. I ditt tilfelle kan det være at ytreverdiene som råder(og er dette tilfellet kan du prøve å være litt mer bevisst på dette), men det vet du nok best selv. Løping er en idrett som kan være ganske ensidig, men da gjelder det bare å være litt kreativ.

 

Lag en ukesplan\periodeplan bestående blant annet av:

 

-Kort- og langsiktige mål(Klare under 11:00 min på 3000m iløpet av januar - klare 5000m under 17:00 min iløpet av 2009)

- Teste deg selv før perioden(Finne ut hva du på ligger på i det tidspunktet du starter "jakten" på målet) og hver andre måned for å se fremgang i treningen

- Variert sett av trenings- og restitusjonsøvelser

 

Det er utrolig mye som kan øke motivasjonen, er for det meste individuelt hva som påvirker, men disse nevnte punktene er vertfall en liten begynnelse..

 

Takk for tips!

Lenke til kommentar
i idrett så sikter jeg høyt etter langdistanse, da jeg åpenbart har en kondisjon i elite nivå... :p

 

Variert trening er fint, men fotballtrening fire dager i uka??

 

Tren på det du vil bli god til.

 

Intensiv løpetrening 3-4 ganger i uka, resten rolig kort/langt. Hardere opplegg om du har hvileuker. eksempelvis hardt, hardere, hardest, rolig.

 

Har du kondisjon på elitenivå bør du definitivt få treningsveiledning fra noen som kan det.

 

 

 

...Drit i fotball

 

jeg har spilt fotball i kun 2 år, så er ikke noe jeg satser så stort på, men jeg elsker fotball nesten over all sport! altså, jeg føler jeg får nok trening av treningssituasjonen jeg er i nå. TUNG intervalltrening på studioet sammen med styrketrening, og fotballtrening 3-4 gang i uka. har nylig begynt å ta en 4 x 4 intervalljogg ute på asfalten, når jeg føler for det...det blir de dagene jeg ikke har fotballtrening/styrketrening, osv..mest i helgene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...