Gå til innhold

IKT Service medarbeider?


Anbefalte innlegg

Hallo. Er det noen IKT-Service medarbeidere her som kan si meg hva de jobber som? jeg er VELDIG forvirret over om jeg vil slutte på skolen eller begynne på IKT-servicefag på VG2. Jeg liker og holde på med data og bygge pcer og lignende. Kan dette være noe for meg? Hva slags jobb kan man få som dette? hva gjør man eventuelt i denne jobben??

 

Takk for hjelpen.

 

-TJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at jeg fikk fagbrev i IKT-Driftsfag så fikk jeg meg jobb som sys-admin/tekniker ved et stort spillutviklings-selskap. Og har nå jobbet der i tre år.

Så jeg er veldig fornøyd med utdanningen, men helt klart så betyr læretiden som lærling mye mer enn skoletiden.

Anbefaler å prøve få læreplass ved noe mer spennende bedrifter enn skoler som mange IKT lærlinger jobber på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Siste tallene jeg fikk med meg var en 280-290 000 i snitt. (Merk snitt, noen tjener jo selvsagt mer).

 

Så med mindre man er spesielt begavet/heldig bør man fortsette med høyere utdanning etterpå.

 

Er dette startlønna eller etter en del ansiennitet? For en startlønn som dette kan jo være akseptabelt, så lenge man ikke bor i byene med veldig høy husleie

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Lurer på det samme som trådstarter egentlig. Har lyst å jobbe med data, men vet ikke helt hva jeg jeg skal gå. Lurer på om jeg skal gå Data og Elektronikk eller IKT-servicefag. Noen som vet hva en dataelektroniker jobber med? Er det noe ala IKT-service eller noe helt annet?

Lenke til kommentar

Startlønn på 280'000 er "akseptabelt" faktisk.

Dette har jo MYE med hvor man jobber.

Jeg jobber nå med årslønn på 252'000kr, startlønn, innleid til StatoilHydro. Når jeg var lærling i fylkeskommunen, så hadde jeg også utgangspunkt på en årslønn på under 260K.

 

Forstår jo at lønningene er litt annerledes midt i Oslo f.eks. da. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498
Lurer på det samme som trådstarter egentlig. Har lyst å jobbe med data, men vet ikke helt hva jeg jeg skal gå. Lurer på om jeg skal gå Data og Elektronikk eller IKT-servicefag. Noen som vet hva en dataelektroniker jobber med? Er det noe ala IKT-service eller noe helt annet?

 

innenfor hva har du lyst til å jobbe med? har 9 mnd igjen før jeg skal opp til fagprøva men vil tro i disse dagene at de papirene er verdiløse. hvis du vil jobbe innenfor et spesialfelt så ta almenfag og så høyskole/universitet/privat

Lenke til kommentar

Vil bare påpeke at det er nokså stor forskjell mellom det som var IKT-Driftsfag, og som nå er IKT-servicefag. Mye av fokuset på drift, nettverk og servere er helt borte - og erstattet med fokus på service, ala utdanning for helpdesk og lignende. Jeg har selv gått Driftsfag, og likte det veldig godt, og ble veldig skeptisk da jeg leste fagplanen for servicefag. Nå er det heldigvis en del forskjell på skole til skole (jeg vet for eksempel at vår Driftsfag-lærer aktet å fortsette omtrent på samme sti, selv om linjen ble endret til servicefag), ergo kan det være lurt å undersøke litt på forhånd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

man burde også sjekke en eventuel lærlingsplass før man begynner der, hør med tidligere lærlinger om erfaring og lignende. hadde jeg vist det jeg vet i dag hadde jeg aldri blitt lærling der jeg er nå.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Vil bare påpeke at det er nokså stor forskjell mellom det som var IKT-Driftsfag, og som nå er IKT-servicefag. Mye av fokuset på drift, nettverk og servere er helt borte - og erstattet med fokus på service, ala utdanning for helpdesk og lignende. Jeg har selv gått Driftsfag, og likte det veldig godt, og ble veldig skeptisk da jeg leste fagplanen for servicefag. Nå er det heldigvis en del forskjell på skole til skole (jeg vet for eksempel at vår Driftsfag-lærer aktet å fortsette omtrent på samme sti, selv om linjen ble endret til servicefag), ergo kan det være lurt å undersøke litt på forhånd.

 

Det kan jeg skrive under på. Vi hadde 1 uke om server iløpet av et helt år med kun generell gjennomgang av server-setup, instillinger etc. Fokuset er nå primært rettet mot brukerstøtte for dummies. Men jobber man hardt tiltross for at de gjorde læreplanen om til service & samferdsel, så kan man få noe godt ut av det i læretiden. :)

 

Å researche læreplasser før en søker er absolutt gull verdt. Ikke at å jobbe i kommunen trenger å være kjedelig, men de lærlingene jeg kjenner som har vært i kommunen her jeg bor, har måttet sitte og rette office-dokument for mindre kyndige. Ikke heeeelt hva man forventer, men men. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Vil bare påpeke at det er nokså stor forskjell mellom det som var IKT-Driftsfag, og som nå er IKT-servicefag. Mye av fokuset på drift, nettverk og servere er helt borte - og erstattet med fokus på service, ala utdanning for helpdesk og lignende. Jeg har selv gått Driftsfag, og likte det veldig godt, og ble veldig skeptisk da jeg leste fagplanen for servicefag. Nå er det heldigvis en del forskjell på skole til skole (jeg vet for eksempel at vår Driftsfag-lærer aktet å fortsette omtrent på samme sti, selv om linjen ble endret til servicefag), ergo kan det være lurt å undersøke litt på forhånd.

 

Nå kan det være stor forskjell på selve faget og den faktiske arbeidsplassen du jobber på da! Jeg tok IKT-driftsfag som privatist, så har ikke stor formening om hva hverken det eller servicefag innebærer. Jeg fikk meg først lærlingeplass i en kommune med alle servere, bærbare pcer og pensjonister som følger med med dette. Så sluttet jeg og gikk videre til en mediebedrift, der jeg jobber med webutvikling. Poenget er at du kan få en læreplass som samsvarer mye om hva du lærte på videregående, eller du kan få en læreplass som handler om noe helt annet. Har inntrykk av at det finnes mange bedrifter som egentlig ikke jobber så mye innen pensum, men med mye annet.

 

Og til sist: Er du en slappfisk; velg videregående skole/kommune! (Mulig ikke alle har det slik, men mine erfaringer er i alle fall slik)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er lærling i min kommune som IKT lærling.

har vert her et halvt år nå, opplærings boka er ikkje klar enda og eg er egentli rimelig lei av denne jobben nå.

Hvordan er det og slutte midt i lærling tiden? se om eg kan prøve og finne meg en butikk jobb eller noe.

Lønna er jo så tragisk her og. 30kr timen -.-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...