Gå til innhold

Skjermkort/programvare for brukervennlig HTPC?


Anbefalte innlegg

Har nettopp anskaffet en HTPC i stua, og har lyst til å benytte denne som DVD/BD-spiller, for å slippe flere komponenter enn nødvendig. Det store spørsmålet er; hvor brukervennlig er det å bruke HTPC vs standalone? DVD-avspilling er enkelt nok, sett plata i pc'en og avspillingen begynner automatisk. Finnes det software som gjør avspilling av BD like enkelt? Jeg gidder ikke å bruke HTPC til dette om det er 2 minutter med instillinger før hver film.

 

For avspilling av BD trenger jeg BD-drev og skjermkort, har fått fortalt at et ATI hd3450 er godt nok. Skal kun brukes til BD/dvd-avspilling/web-tv, altså ingen spilling osv.

Tenker å gå for dette kortet,det er i lavprofil, noe jeg er avhengig av : https://prisguiden.no/product.php?productId=99962

 

Vil jeg få (HD-) lyd ut på HDMI med dette kortet, eller blir jeg nødt til å anskaffe et eget lydkort med HD-dekoding og 7.1 analog ut?

 

Gi meg gjerne tips om bedre egnede skjermkort( i rimelig prisklasse), godt mulig jeg har gått glipp av noe.

 

EDIT: prosessor/ram er E6300 1,83ghz, 2gb ram.

__________________

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
* Upscale Beyond 1080p - Watch the hottest Blu-ray movies or other HD content at full 1080p1 display resolution and beyond.5

* Unified Video Decoder 2 (UVD 2) - UVD 2 frees up your CPU for other tasks so you get The Ultimate Visual Experience™ for the most processing-intensive content. You can also take full advantage of Blu-ray functionality with dual-stream, picture in picture capabilities.

* Enhanced DVD Upscaling - Watch standard DVD movies in near high-definition quality with DVD upscaling.1 The GPU uses post processing algorithms to enhance standard and low resolution videos and movies on your HD display.

* HDMI - Enjoy the latest audio technologies using HDMI with 7.1 digital surround sound support delivering 8-channel audio. Also, xvYCC support allows the user to enjoy a wider range of colors when connected to a capable HDTV.

* Consumes less than 25 watts under full load - The ATI Radeon™ HD 4550 graphics card consumes less than 25 watts under full load, making it the ideal choice for implementation across a large diverse install base of desktop PCs.

 

3450 gir ikke HD lyd ut over HDMI. Dette er nytt med HD4xxx serien til ATI.

(Det sitter integrert lydkort i skjermkortet)

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
3450 gir ikke HD lyd ut over HDMI. Dette er nytt med HD4xxx serien til ATI.

(Det sitter integrert lydkort i skjermkortet)

 

Takker for tips! :)

 

Etter mye googling ser det ut som heller ikke HD4550 gir HD-lyd ut. (merk HD, ikke bare 7.1 kanals). Ser ut som man pr dags dato MÅ ha asus sitt lydkort til 2500kr.... :(

Hvis ikke 3450 gir lyd ut på HDMI, er nok hd4550 det beste alternativet for meg, selv om jeg gjerne skulle hatt HD-lyd ut, og ikke nedsamplet lyd....

 

Rett meg om jeg har oppfattet dette feil! :)

Lenke til kommentar

Siden jeg bare har Dolby Digital/DTS på min forsterker, har jeg ikke satt meg voldsomt inn i saken, men slik jeg har forstått problemstillingen:

 

ATI Radeon sender lyden som Multikanals LPCM (HD) dekodet av programvaren.

Det som ikke er støttet er bitstream (slik at forsterkeren kan dekode lyden).

 

Tviler på om du hører forskjell. (hvis du ikke har forsterker i >15000 kroners klassen, og da hadde du vel kjøpt lydkortet til 2500 ;)

 

http://avforum.no/forum/diy-htpc-konstruks...-htpc-enna.html

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Har forsterker til 7k, bytter til "hd-forsterker" snart, derfor jeg er opptatt av HD.lyd, det er ENORM forskjell på lydsporet på dvd og bluray.

Grunnen til at jeg ikke vil kjøpe et lydkort til den summen er at man får f.eks sony bdps350 eller samsung bdp1500 for samme prisen ,og da får man en komplett, meget god blurayspiller. Vil jo helst slippe å betale mer en nødvendig.. :) Førstepri er uansett å få en mediapc som tar "alle" formater, slik at jeg slipper å ha en haug med bokser i stua. Går nok for 4550-kortet, så får jeg håpe det dukker opp software som klarer å gi bitstream ut etterhvert.

Må nok lese meg opp mer på temaet, om det er slik at kortet klarer å levere HD lyd digitalt i et annet format enn bitstream, skal det være "bra nok".

Lenke til kommentar
3450 gir ikke HD lyd ut over HDMI. Dette er nytt med HD4xxx serien til ATI.

(Det sitter integrert lydkort i skjermkortet)

 

Hva er egentlig forskjellen på 4350 og 4550? 4350 finner jeg i lavprofil og uten vifte, det ser ut som det best egnede kortet til mitt bruk, om det har samme lydmulighetene som 4550...?

(Hvis 4550 har vesentlig bedre ytelse på noe vis, går jeg for det. Bestiller i mårra)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...