Gå til innhold

Forskjeller mellom Informatikk og Siv.ing i datateknikk


Zic0

Anbefalte innlegg

Hei

Spørsmålet er lett. Skal neste år velge videre utdanning og mest sansynslig kommer jeg til å gå noe innenfor data. Jeg har lagt merke til at jeg kan velge Informatikk som fag (på UiO) eller Siv.ing i data. Men hva er forskjellene? og hva har det å si senere når man skal søke jobb?

 

Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet har nok vært oppe ett par ganger før, fant ett godt svar her f.eks.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=916672

 

Ingeniører lærer at riktig svar har to streker under mens universitetet utdanner filosofer. ;)

 

Utover det er nok begge retningene temmelig likestilte. Det er opp til deg om du har mest utbytte av å studere på høgskole eller universitet siden undervisningen er lagt opp på forskjellig måte.

Lenke til kommentar

På universitetet er det ikke så mange undervisningstimer, man møter opp på forelesninger og jobber i kollokviegruppe og på lab. Hvem som dukker opp i de forskjellige fagene varierer en god del.

 

Mye av undervisningen på høgskole skjer i klasserom og det meste av formiddagen er organisert i en timeplan. Man studerer gjerne med de samme medstudentene gjennom hele studieløpet.

 

Er man utgående og liker å legge opp dagen selv, er universitet helt kurrant. Selv liker jeg høgskolemodellen bedre fordi jeg jobber best med litt struktur rundt meg.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar

Jeg spurte en studierådgiver ved Institutt på datateknikk om hva som var forskjellen på NTNUs informatikk- og datateknikkprogrammer, og fikk til svar at faglig sett var forskjellen liten. Du bør nok derfor ikke bry deg så mye om hva de forskjellige studieprogrammene kalles, men heller fokusere på studiesteder (hvilken by vil du bo i?) og forskjellen på høyskoler og universiteter (passer det best for deg med mye oppfølging og faste rammer, eller trives du best når du kan legge opp dagen selv?).

 

Av universiteter å studere informatikk/datateknikk på vil jeg anbefale NTNU og UiO (ikke i noen bestemt rekkefølge - de er omtrent jevngode). Av høyskolene virker Narvik bra.

Lenke til kommentar

HiO er sikkert bra. Men du bør vurdere UiO seriøst (spennende profesjonsstudium og snart nytt bygg).

 

Fritt gjengitt etter en tidligere foreleser på UiO:

"Typisk for dere som universitetsstudenter er at dere lærer teorien slik at dere ved å bruke nok tid kan komme opp med en løsning (på et problem) som virker godt og dere vet hvorfor virker. Mens en typisk høyskolestudent ville kunne løse problemet fort og raskt, men kanskje ikke alltid kan begrunne/forklare alle valg."

 

Dette er veldig generelt sagt. Denne tradisjonelle forskjellen mellom høyskole og universitet har blitt mindre markant etter bl.a. kvalitetsreformen . I tillegg har man de senere årene fått det faktum at stadig flere høyskoler får skreket seg til universitetssatus (og kommer skrikende etter mer penger dagen etterpå, tragisk nok).. Men noen forskjell er det sikkert (har bare gått på UiO selv, men går med flere fra HiO etc. på master), så velg det du føler passer deg. Men det å ha 5 år på samme sted er sikkert ikke dumt.

 

Men du spurte vel om forskjellen mellom Informatikk og Siv.ing i datateknikk. Forskjellen er (som nevnt tidligere) ikke så stor. Noe mer matte- og fysikkemner må du nok regne med på en (siv)ing-grad. Du bør lytte til tipset om å velge by og studiested akkurat når det kommer til IT-studier. Hvis du vil ha en spesiell spesialisering kan det være lurt å sjekke at det har det.

 

PS! Hvis du ikke liker å begynne kl. 8 om morgenen, velger UiO fremfor HiO :p

Lenke til kommentar

Begge studiene kvalifiserer til medlemskap i Tekna. Lønnsstatistikk finner du her: http://www.tekna.no/portal/page/portal/tek...lonn?p_dim=9533

 

Vet ikke om det er mulig å finne statistikk som viser lønn avhengig av studiested og/eller utdanning. Jeg vil tippe det ikke er så stor forskjell. I utgangspunktet kan man søke på de samme jobber. Merk at informatikk typisk har mindre matematikk (mengde og vanskelighetsgrad), noe som gjør at noen matematikktunge spesialiseringer på masternivå blir vanskeligere. Dette kan man normalt ordne ved å f.eks. bytte ut MAT1001 med MAT1100 første semester.

Lenke til kommentar
UiO høres ikke så dårlig ut allikevel da. Men det jeg i tilegg spurte om. Når en siv ing og en som har tatt informatikk er ferdig med utdannelsen. Hvordan stiller de seg til lønn og jobb da? Er de på ganske lik linje eller ligger siv.ing'ene noen nivå over?

 

Jeg kjenner folk med både siv.ing grader og informatikk grader (har selv grad i informatikk). Ikke noe forskjell i lønn og jobbmuligheter for disse så vidt jeg har erfart. Mastergrad lønnes stort sett likt i lignende stillinger. Jeg jobber som konsulent og jobber sammen med mange siv.inger og vi gjør stort sett det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...