Gå til innhold

Meteoritt treffer jorden i år 2036?


Gamer93

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-77do0b
Skal i alle fall stå klar med kameraet og superobjektivene mine som jeg har kjøpt til den tiden kommer og løpe inn i fjellhula mi med de utrolig bildene rett før det smeller.

 

Det som skjer det skjer nå uansett. Dø skal man uansett før eller siden, så det er nesten å foretrekke å brenne av en astroide enn å sovne stille og kjedelig inne på et gamlehjem.

Hvem skal du vise bildene til?

ZING!

 

Jeg svarte akkurat på det spørsmålet. Uansett er det ikke alltid pointet å få vist de til noen. Kan jo være kult i seg selv å få et fett bilde ingen andre har!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Mener jeg leste en plass at såkalte eksperter skulle bruke nukes for å "dytte" dem litt? Eller kanskje det var film.. :hmm:

Nei, altså, man har funnet ut at de blir vanskelig å "dytte" på den. Eneste måten å løse en slik sak på er å lande på asteroiden, drille et hull som når asteroidens kjerne, dernest putte en nuke i nedi. Asteroiden blir sprengt til knas...

Å sprenge den er ingen god idé, da får man bare et meteorregn over et større område. Så man fester nok heller en ionemotor eller lignende på den i 2029 (eller litt før) og endrer banen dens nok til at den garantert bommer på Jorda i 2036.

Lenke til kommentar

Vel. Så har vi problemerstillinger og løsninger?

 

Livet er seight, som kakerlaker. Om en astoride knerker den planenten vi kjenner til idag, ødeleger det meste og gjør himmelen umenneskelig vil vi alltid unslippe det. Om hele himmelen blir svartlagt, skal det sies at det tar 10,000 år før det blir noramlt igjen (Kilde. En historie om nesten alt av Bill Bryson)

 

En annen ting jeg også fundrer på, løsningen på slike asteorideprobelmer er som oftes "Hva om vi dytter astoriden vekk eller sprenger den?". For det første så har vi ikke stærke nok atomvåpen til å komme ut i verdens rommet og det andre er at atomvåpene heller ikke er stærke nok til å sprenge utenfor vår klode. Alt i alt, astoride kommer i en sveivende fart, og det vil mest sansynlig ta mikro (10-06) sekunder for å se den med det blotte øye, og det andre, hvordan skal vi klare å bekjempe ekstreme krefter når vi ikke egentlig ikke har kontroll eller kunskapper om lyset hastighet.

Endret av Knife
Lenke til kommentar

Så hva om en asteoride hadde satt kurst mot jorden?

 

En asteoride som reiser med kosmiske hastigheter vil komme inn i jodens atmosfære med så høy fart at luften under den ikke vil komme seg unna, som gjør at luften blir varm. Tempetaturen under asteoride vil stige til noe sånt som 40 000-60 000 kelvin. Problemet her at med engang den kommer inn i vår atmosfære, vil mennesker, hus, fabrikker ja you name it - krølle seg og forsvinne på under et sekund.

 

Asteoriden vil selv tilentsgjøres, men trykkbølgene fra eksplosjonen vil blåse ut tusen av kubbikkilometre med stein, jord og gasser. Alt liv innen for en ukjent radius (kanskje 200 eller 500 kilometer) som allerede ikke ble drept av varmen da asteoriden kom inn i atmosfæren, vil bli drept av trykkbølgene.

 

Så kommer sjokkbølgene, som vil feie alt vekk fra bannen i lysesthastighet. I løpet av minutter vil alt være i brann. Men det vil bare bli en av mange sjokkbølger.

 

Så vil det komme en periode med massive ødeleggende jordskjelv og totalt kaos globalisk, for å også snakke om at jorden vil spy ut lava alle steder. Alt fra 1 til 2 timer vil en mørsk sky dekke atmosfæren og glødende stein vil pøse ned overalt og sette store deller av jorden i brann.

 

Men som jeg skrev oppe, livet er seigt.

 

Men så kommer jo løsningen. "Vi skytter opp en atombombe for å kvitte oss med asteoriden" 1) Er ikke atomvåpene våre laget for virke i verdensrommet (men vi kan lage slike helt sikkert), 2) De vil ikke ha nok energi til å slippe unna tyngekraften på Jorden. Men igjen, om den ville slippe unna tyngekraften så hadde vi hatt et problem med å lede atomvåpene flere titall millioner av kilometer gjennom rommet.

 

Så kommmer problem 2. Om vi hadde klart å lage atomvåpen stærke nok til å smelle en asteoride, så ville vi ha et annent problem - Tiltrekingskfrafen. Risikoen er høy for at asteoriden vil ganske enkelt vile bli en kjede av mindre steiner som ville smelle inn i oss en etter en.

 

Og om jeg ikke tar feil, så har vi knapt stærke nok raketter som kan sende menneske til månen. Så hvordan skal en rakett - skyttes opp fra landjorda, fykke gjennom millioner av kilometer og til slutt tilentgjøre en svær asteroide?

 

Kilde: En kort historie om nesten alt - Bill bryson og Naturfag boken min som jeg har i fanget ^^ (vi skal ha prøve om verdensrommet, kometer, asterorider og urtid..)

Endret av Knife
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...