Gå til innhold

Biodrivstoff påbud - Konsekvenser for bensinstasjonene?


Anbefalte innlegg

Jeg er mildt sagt sjokkert over hva jeg leser i dag:

Nå blir det påbudt å selge bio-drivstoff

Partene i klimaforliket er blitt enige om å innføre omsetningspåbud for biodrivstoff på 2,5 prosent i 2009 og 5 prosent fra 1. juli 2010.

Les videre her: http://www.dagbladet.no/2008/12/03/nyheter.../klima/3914185/

 

Jeg jobber på et lite bilverksted som har diesel og 95oktan pumper for å dekke nærdistriktets drivstoffbehov. Vi selger 3-400.000 liter drivstoff i året. Dette er knapt nok til å dekke innvesteringene, drift-/reparasjons-kostnadene på tankanlegg/pumper.

Ny-innvestering i pumper og tankanlegg her hos oss er helt umulig inntjenbart igjen (rent tap).

Jeg ser for meg en rasering av drivstofftilbudet ute i distriktene dersom det ikke åpnes for unntak i disse påleggene vi blir presentert i dag.

 

Hurra Solheim! Mei ned mere regnskog slik at vi kan produsere mer biodrivstoff!

Hva i heiteste er det de røyker disse politikerne? :nei:

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere baserer dere på en NTB-notis som omtrent ikke inneholder noe konkret informasjon og konkluderer med at distriktene vil bli rasert? Hvorfor ikke spå menneskehetens undergang mens dere er i gang?

 

Det står ingenting om at hver bidige bensinforhandler skal oppnå de angitte målene. Poenget er at så og så mye av det totale omsatte volum er biodrivstoff. Det er ikke noe poeng i seg selv at det er jevnt fordelt utover landet, eller jevnt fordelt over kommunen eller byen.

 

Og det er ikke noe automatikk i at vi må svi av regnskog i Indonesia for å få biodrivstoff i Norge. Vi har mer enn nok av skog her i landet. Og før eller siden tar den svarte oljen slutt, og da må vi lage drivstoffet vårt av noe annet.

Lenke til kommentar

Ja, jeg håper virkelig du har rett i at det ikke vil gjelde alle utsalgs-steder.

Forøvrig mistenker jeg mye av skogsarealet vårt til å ligge såpass spredt og vanskelig tilgjengelig at det vil bli både kostbart og miljøforurensende å basere seg på biodrivstoffproduksjon her til lands.

Jeg sier ikke dette bastant, men ytrer bare mine synspunkter.

Lenke til kommentar
Avgjørelsen ble fattet i et møte mellom de ulike partiene i klimaforliket, på Solheims kontor i dag. Omsetningspåbudet har enkelte unntak.

– Vi holder utenom noen kvaliteter hvor innfasingen ikke kan være så rask, for eksempel vinterdrivstoff enkelte steder i Norge. Men nå er det klart hvilke arbeidsbetingelser bransjen har å forholde seg til.

– Hvilke konsekvenser vil dette omsetningspåbudet få for landets bensinstasjoner?

– Ved enkelte stasjoner vil det måtte gjøres tekniske endringer, men rammen for hva man skal gjøre de nærmeste par årene, er gitt, sier Solheim.

Kilde
Lenke til kommentar

Dette er ikke annet enn den samme NTB-notisen, men satt i en annen font enn Dagbladets versjon, og ispedd noen linker til eldre NRK-artikler og -innslag.

 

Jeg har ennå ikke sett noen skriftlig utgave av hva den omtalte enigheten går ut på (- jeg lette etter det i går, men har ikke hatt tid i dag -), så inntil videre kan vi bare spekulere så mye vi bare vil.

 

Norsk skog er vel ikke mer utilgjengelig enn norsk petroleum, så jeg tror ikke det er tilgang på trær som blir det store problemet. Man har 100+ års erfaring med raffinering av råolje, mens det fortsatt bare eksperimenteres i liten skala med "raffinering" av trevirke til biodrivstoff. Mye har hittil dreid seg om produksjon av metanol (tresprit) og andre alkoholer fra trevirke, men det hadde jo gjort det mye enklere om man kunne produsert biodiesel eller biobensin direkte. (Men for å få økonomi i noe sånt må man antageligvis utnytte biproduktene fra en slik prosess også, og gud vet hva det er for noe.)

 

Så kunne man eventuelt blandet en viss andel av biodrivstoffet i vanlig diesel/bensin og kjørt det ut til bensinstasjonene med de samme tankbilene som brukes i dag. Stasjonseierne og bilistene ville ikke trenge å gjøre noe annerledes enn i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...