Gå til innhold

Hvordan fotografere med uoriginal blitz....


Anbefalte innlegg

Hei folkens, skal være med jr. på treningssamling til helgen. Har ikke råd til kjøp av ny blitz for øyeblikket. Fant en gammel Metz 20bc4 som blinket i vei på min gamle D-70. Spørsmålet er, siden ingenting av automatikken funker med denne, hva skal jeg ta hensyn til av innstillinger; lukker, blender osv. Har null erfaring i å fotografere med blitz. Fyr løs, kom med tips, slik at jeg kan få noen brukbare bilder til helgen.

 

Mvh Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei folkens, skal være med jr. på treningssamling til helgen. Har ikke råd til kjøp av ny blitz for øyeblikket. Fant en gammel Metz 20bc4 som blinket i vei på min gamle D-70.

Fins det auto-modus på blitzen? I så fall kan du bruke den. Typisk sier du til blitzen hvilken blenderåpning du bruker og hvilken ISO, og så måler blitzen selv når den skal kutte lyset slik at eksponeringen blir riktig, basert på reflektert lys fra motivet.

 

Du setter da kameraet på den samme blenderåpning og ISO som du bruker på blitzen, og setter en kort lukkertid, for eksempel 1/125 eller noe sånt.

 

Hvis den ikke har noen auto-modus, må du sette blenderåpningen på kameraet basert på avstanden til motivet, ISO, og ledetallet til blitzen. Det fins tabeller for sånt, jeg regner med at du finner det på Internett.

Lenke til kommentar
Ok, takk. Ingen automodus på blitzen. Skal lete litt på nettet. Takk skal du ha...

 

Eksponer for tilgjengelig lys, lukkertid må være ikke være over 250 dels seks med mindre blitzen din har en quicksync modus. Da vil du oppleve at deler av bildet får en mørk strek, dette er 2 lukkergardin som fyker over sensoren.

 

Så er det bare til å begynne, blitsen din har helt sikkert manuelle instillinger, lek med de. Du kan og stille ved å gjøre blenderen mindre eller større, dette vil og påvirke bagrunnsbelysningen. generelt sett påvirker ikke lukkertiden mengden lys fra blitsen. Blitsen er så rask at alt lyset fra den treffer brikken selv ved meget raske lukkertider, men som sagt så vil en få problemer over 250 sec lukkertid uten quicksync funksjon.

 

Sjekk www.strobist.com , der står det mye lurt.

 

Mvh

Kenneth

Lenke til kommentar

Og så er det noen som hevder at nye moderne kamera kan ta skade av å benytte eldre blitser, da spenningen på kontaktene på blitsen blir for høy for digitale speilreflekser. Har i grunnen ikke satt meg inn i problemstillingen, da jeg har kjøpt meg en moderne blits tilpasset kameraet mitt. Men finner forklaringen troverdig. Det finnes i hvertfall duppeditter å få kjøpt som du kan sette mellom kameraet og blitsen for å unngå dette problemet.

Lenke til kommentar
Og så er det noen som hevder at nye moderne kamera kan ta skade av å benytte eldre blitser, da spenningen på kontaktene på blitsen blir for høy for digitale speilreflekser. Har i grunnen ikke satt meg inn i problemstillingen, da jeg har kjøpt meg en moderne blits tilpasset kameraet mitt. Men finner forklaringen troverdig. Det finnes i hvertfall duppeditter å få kjøpt som du kan sette mellom kameraet og blitsen for å unngå dette problemet.

Ikke noe problem, han kjører Nikon. 250 volt er maks spenning på alle speilrefleksene til Nikon, de burde tåle det meste. Faktisk, så drepte d80en min den gamle blitsen. Jeg hadde regnet med motsatt hvis det skulle skje noe :p

Endret av ET-media
Lenke til kommentar

Takker for svar folkens, blitzen er eldgammel, med ingen manuelle innstillinger. Hvis jeg eksponerer i en slik hall,(bruker oftest lukkerprioritert) så må jeg opp i hvertfall 1/60s. Kan jeg da fortsatt bruke lukkerprioritet og blitz og sette ned til 1/250, med blenderen dette gir.

Kanskje dumme spørsmål dette her, men har som sagt aldri brukt ekstern blitz...

Lenke til kommentar

Sigma EF 530 DG super har jeg bare hatt trøbbell med, veldig dårlig kvalitet.

Den første jeg kjøpte ble pluttselig helt død, bytta den og fikk ny på garanti. Den

slutta og fyre blitzen helt periodisk. Etter å ha fått to ødelagte blitzer på 3mnd

fikk jeg penga tilbake og kjøpte orginal canon 580 II - En helt annen verden når det gjelder kvalitet :)

 

Men kansje det bare meg som har vært uheldig med sigma blitzer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...