Gå til innhold

Erfaringer/synspunkter på D2xs


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen..

 

Har kommet over en D2xs til det jeg mener jeg er god pris, men eneste proffhuset til Nikon som jeg har brukt er D3.

Har etter dette lagt min elsk på både grep og byggekvaliteten, og den dagen jeg går inn i "FX-verdenen" så har jeg batteri og minnekort som passer til D3.

Bruker idag D80 paret med 16-85 og 28/1.8 så det jeg lurer på er vinner jeg noe i bildekvalitet?

Hvordan er iso-egenskapene og er det forskjell på søkerene?

Eller er det kansje like greit å vente til de kommer med ett nytt dx-proffhus (om det kommer da...)?

 

Håper noen brukere D2x/D2xs kan komme med noen synspunkter..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker idag D80 paret med 16-85 og 28/1.8 så det jeg lurer på er vinner jeg noe i bildekvalitet?

Hvordan er iso-egenskapene og er det forskjell på søkerene?

Eller er det kansje like greit å vente til de kommer med ett nytt dx-proffhus (om det kommer da...)?

Er ikke bruker av D2X(s), men du har jo prøvd D3 og vet hvilken følelse den gir. D2Xs vil gi mye av samme følelsen. Søkeren er litt større enn D80 sin, og ISO-ytelsen litt bedre. Optikken du har vil etter min mening yte rettferdighet også på en D2Xs. Men først og fremst er det nok verktøyet som er bedre, autofokus av en annen verden (både modul og motor - skruefokus er ikke så veldig tregt på disse husene), AIS-kompatibilitet, og en herrrlig følelse av one-digit Nikon... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Det var søkeren og iso-ytelsen jeg var mest bekymret for..

Værtettningen er også en ting jeg sikter litt etter, så 16-85 blir nok solgt med D80´en og erstattet med en 17-55 2.8.

Leste en test i Fotografi der de skrev at D2x(s) ble slått på nesten alle punkter av D300, men det skal jeg nok klare å leve med.

Lenke til kommentar
Det var søkeren og iso-ytelsen jeg var mest bekymret for..
Den er som sagt litt bedre enn D80, men ville ikke forventet de helt store forskjellene. Signaturen i bildene derimot skal være svært behagelig fra D2Xs, mange som liker den bedre enn D80/D200, og det kan jo også knyttes opp mot bildekvalitet.

 

Værtettningen er også en ting jeg sikter litt etter, så 16-85 blir nok solgt med D80´en og erstattet med en 17-55 2.8.

Leste en test i Fotografi der de skrev at D2x(s) ble slått på nesten alle punkter av D300, men det skal jeg nok klare å leve med.

D300 er nok mer avansert på noen måter, men det er klart at på andre områder er D2Xs "uslåelig", og værtettingen er et slikt punkt. Tror nok også at autofokusmotoren i D2Xs er sterkere enn D300 sin, mens D300 har vel en litt bedre AF-modul. Batteritiden er jo tilsvarende om man bruker D300 med EN-EL4A, men da er prisen en helt annen siden du må ha grep og lader i tillegg...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...