Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinsøl i bilen - hvordan fjerne lukt?


grohl

Anbefalte innlegg

Hei,

 

kjørte med en kanne bensin bake i bilen, og det kan ha kommet en liten skvett på dørken i bagasjerommet.

Jeg fjernet matten samme dag, men fremdeles er det sterk bensinlukt i bilen.

Det kan ikke ha kommet søl andre plasser, så kilden er nok borte..

 

Men er det noen som har råd om hvordan jeg blir kvitt eimen i bilen??

 

Har luftet ut med åpne dører et helt døgn, uten hell...

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sølte ut en desiliter tynner i bagasjerommet i bilen min engang pga kork som lakk. Da luktet det tynner i bilen en uke etterpå (sikkert veldig sunt å sitte i den gassen og bli rusa mens man kjører...).

 

Kjørte med vinduene oppe så og si hele tiden (var sommer), og da blei lukta borte etterhvert. Er nok det samme med bensin, det fordamper omtrent likt. Bare å lufte godt så blir det borte etterhvert. Skader ikke å vaske over der det ble sølt eller.

Lenke til kommentar

Jepp, noe av problemet med bensin er at den damper av og kondenserer igjen, siden en bil er en lukket boks. Så om noe av de som kom på matten har fordampet så kan "lukten" sette seg i stoff i seter og tak osv. Det er utrolig mye stoff i en bil som kan holde på lukt.

 

Dette forsvinner med lufting og tid. Hadde selv bra med bensinlukt i min bil forige sommer, men nå er den helt "ren". Så lenge det er bensin så vil den fordampe og bli borte ganske lett, bare det er nok luftsirkulasjon. Om bilen står med lukkede dører og vinduer så kan lukten bli der leeenge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Bensin innholder Oktan, altså 8C grupper, disse alkanene har en tendens til å lukte så forferdelig(som du sikkert vet), og problemet er nettopp at de er hydrofobe! Så uansett hvor hardt du prøver, vil oktan aldri løse seg i vann og lukten vil være der uansett hvor mye du lufter bilen.

 

Så hvordan løse problemet ?

 

Vi har fått inn mange kunder med samme problem, og svaret er nettopp bruken av syntetiske tensider!

Alle tensider består av ioner eller molekyler med hydrofil og hydrofob del. Selve behandlingen er komplisert (og du kommer garantert ikke få den til hvis du ikke har utstyr), men saken er at den hydrofobe delen av tensidet vil løse opp oktan og den hydrofile delen vil løse seg i vann, slik at det blir et kompleks av hydrofobitet (oktan) og hydrofilitet(vann), med en rensemaskin vil både oktanionene/molekylene og ikke minst vannmolekylene fjernes fra setet ved at hele komplekset løser seg i vann. Så er det på med den vanlige viderebehandlingen med voks osv..

Lenke til kommentar
Bensin lukter jo godt :p Synes iallefall jeg, men jeg har vel bensin i stamcellene...:p

 

Hehe, må nesten si meg enig der ;)

Men det er jo kjipt å kjøre i bensindunst for lenge, man blir jo småsvimmel...

 

At bensin ikke fordamper (som han litt over her sier) høres litt rart ut i forhold til mine erfaringer.. har sølt bensin i gamle arbeidsbiler flere ganger, og lukten har alltid gått bort av seg selv etterhvert.

..og søler du bensin på en hard flate, går det ikke spesielt lang tid før det er helt tørt...

 

Diesel derimot, det stinker!! Og det er ikke lett å bli kvitt lukta!

Lenke til kommentar
Bensin lukter jo godt :p Synes iallefall jeg, men jeg har vel bensin i stamcellene...:p

 

Hehe, må nesten si meg enig der ;)

Men det er jo kjipt å kjøre i bensindunst for lenge, man blir jo småsvimmel...

 

At bensin ikke fordamper (som han litt over her sier) høres litt rart ut i forhold til mine erfaringer.. har sølt bensin i gamle arbeidsbiler flere ganger, og lukten har alltid gått bort av seg selv etterhvert.

..og søler du bensin på en hard flate, går det ikke spesielt lang tid før det er helt tørt...

 

Diesel derimot, det stinker!! Og det er ikke lett å bli kvitt lukta!

Jo blir vel litt ør i hodet etterhvert :p

Og jah diesel smells!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...