Gå til innhold

Hvilket polariseringsfilter, og fra hvor?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge savnet polariseringsfilter, og tenker gi meg selv det i julegave.

 

Jeg lurer på hvilket filter man bør satse på. Har bl.a. sett på Hoya PRO1 DMC circ. pol. og B+W MRC circ. pol. filter. Noen som vet hvilket av disse, eller andre, som er best? Det er tenkt brukt på Canon 24-70, og jeg vil ikke kjøpe filter som forringer kvalitet.

 

Jeg lurer også på hvor man bør kjøpe filter. Jeg har sett på sidene til B&H Photo og hvStar. hvStar er gjennomgående veldig billige, nesten såpass billig at jeg blir mistenksom på at det er noe snusk/uekte varer fra dem. B&H føles tryggere, mens hvStar jo har minst innhugg i lommeboken. Har noen erfaring med hvor det er billigst og sikkert å kjøpe filter?

 

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har Hoya sitt og er fornøyd. Eneste som irriterer, er at den innerste ringen - den som skrus fast i kameraet - er så tynn at det nesten ikke er mulig å få tak på den når du skal skru det av...

Minst ett av mine er slik også, det er et Nikon. Vanskelig å ta av.

Det burde vært litt mindre diameter med små utbygninger på det ytre glasset.

 

edit - altså små utbygninger på ramma til det ytre glasset

Endret av arela
Lenke til kommentar
Hey yall

 

Kjapt spørsmål, hva er polariseringsfilter? Har kikket litt rundt uten å bli klok. Det finnes jo omtrendt ca 150k forskjellige typer filter, hva er forskjellen på de, og hvordan fungerer de? sånn ish.

 

Dersom en permanent dipol kommer i nærheten av et annet molekyl, vil dette molekylet bli polarisert. Det vil si at ladningsfordelingen i molekylet forskyves. På denne måten kan et upolart molekyl bli en indusert dipol. Det er lettest å indusere dipolmoment i atomer med mange elektroner.

 

Dette er den tekniske forklaringen :)wiki

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Hey yall

 

Kjapt spørsmål, hva er polariseringsfilter? Har kikket litt rundt uten å bli klok. Det finnes jo omtrendt ca 150k forskjellige typer filter, hva er forskjellen på de, og hvordan fungerer de? sånn ish.

 

Dersom en permanent dipol kommer i nærheten av et annet molekyl, vil dette molekylet bli polarisert. Det vil si at ladningsfordelingen i molekylet forskyves. På denne måten kan et upolart molekyl bli en indusert dipol. Det er lettest å indusere dipolmoment i atomer med mange elektroner.

 

Dette er den tekniske forklaringen :)wiki

 

Ja, den ble vel mer teknisk enn forståelsesfull :p Kikket på wiki, hvor jeg kom fra til at man ved bruk av polariseringsfilter vil få bedre fargegjenivelse av "objekter" hvor mye lys slipper til, som feks snø, himmel og vann, stemmer min oppfattning?

 

Hva med de andre typene filter? UV og sånt. Eller er det det samme?

Endret av Senitel
Lenke til kommentar

UV filter ble designet til filmkameraer for og unngå at ultrafiolette stråler skulle treffe/ødelegge filmen,i dagens digitale verden har det ikke noe bruksområde da digitale sensorer har beskyttelsen innebygget.

Så den eneste bruksområde det har er og beskytte frontlinseellementet for skader,noe som har delte meninger om her det må oppveies mot beskyttels vs bildekvalitet.Du kan få rene beskyttelsefilter i stede men vil ikke anbefale det til vanlig bruk,kun når du er i miljøer som kan ødelegge linseellementet.

 

Ville anbefale og kjøpe et sirkulært polariseringsfilter først,bruksområdene er som du beskriver over.

Ved et senere tidspunkt er noen graderte gråfilter også lurt,spesielt hvis du føler for å ta lange eksponeringer.

 

Men bare husk at filter burde være av beste kvalitet for og ikke foringe bildekvaliteten.

Lenke til kommentar
Hva med de andre typene filter?

Bortsett fra CPL (sirkulært Pol. filter) og ND (gråfilter i mange varianter), så finnes mange typer.

Rød, gul og orange filter ble mye brukt på svart/hvit film.

Så finnes også diverse effektfiltre. Software har vel stort sett tatt over funksjonen til disse. Close-Up filter, Infra-Red, Softfilter, skylight og sikkert flere typer.

 

Hvilke(t) filter anser dere har beste kvalitet?

De beste fra Hoya og B&W er vel trygge kjøp.

Enda dyrere merker finnes, som f.eks Helioplan og Rodenstock, men hvor mye bedre de er, det vet ikke jeg.

Selv bruker jeg mest Nikon, men Canon etc har vel også bra filter vil jeg tro.

Endret av arela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...