Gå til innhold

Oppgradering av A64 3200+/1GB


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en pc fra Komplett kjøpt for et par år siden(oppgradert ifjor pga feil med maskinvare og en masse annet tull), spesifikasjoner står nedenfor. Jeg ønsker å oppgradere pc'en igjen nå, denne gangen gjør jeg det på egen hånd.

Prosessbruken står opp på 100% ved små operasjoner som spill i nettleseren. Jeg bruker Firefox. Spørsmålet er, bør jeg oppgradere minnet eller prosessoren? Jeg har lenge tenkt på å oppgradere minnet til 2GB og prosessoren til en dobbeltkjerne prosessor. Eller kan dette "problemet" skyldes andre ting som jeg kan gjøre noe med for å få bedre ytelse? Syns PC'en har blitt litt tregere det siste halvåret. Burde kanskje ha postet dette i et annet forum, men formålet mitt her er å få tips og råd om oppgradering av minne og prosessor. :)

 

-Asus A8N32-SLI Deluxe, S-939

-AMD Athlon 64 3200+

-Corsair Value S DDR-DIMM 1024 MB

-MSI GeForce 7600 GT

-Samsung SpinPoint 320 gb hdd + Western Digtal 250 gb ekstern hdd

-Hiper 480W

-Windows XP sp2

Endret av crazypc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som allerede nevnt er ulempen med sokkel 939 at det ikke lengre produseres prosessorer for denne sokkelen. Tar man en titt i Prisguidens oversikt over 939-prosessorer, så er utvalget heller smått.

Men det kan være du finner en god 939-prosessor brukt. Ifølge Wikipedia om sokkel 939 så kan man få tak i 4000+ som enkeltkjerne, og 4800+ som dobbelkjerne.

 

Et annet alternativ er jo å kjøpe nytt hovedkort, ny prosessor og ny RAM. Man får 5000+ dobbelkjerne, 2 GB DDR2 og hovedkort til en relativt billig penge for tiden.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å bytte ut hovedkortet. :)

Men da må jeg vel ikke bytte skjermkort? Kan fort bli for dyrt og jeg syns at skjermkortet mitt fungerer bra til de spillene jeg har.

 

Skal ikke spørre om hva som er best av AMD eller Intel, men jeg tror jeg prøver Intel denne gangen...

Endret av crazypc
Lenke til kommentar

Hm,ok... Regnet med rundt 3000 uansett.

 

Og så er det den avtalen med Komplett - jeg ble tilbudt InfoCare i tre år etter problemer med denne pc'en i ett år(som nå har vært stabil i ett år), vil ikke dette gå ut om jeg bytter delene?

 

AMD er billigere enn Intel, ser det ut som, så jeg går for AMD.

 

AMD Athlon 64x 5000+

Gigabyte hk

 

Når det gjelder ram er jeg litt usikker, hva er forskjellen på PC4200 og PC5300?

Endret av crazypc
Lenke til kommentar
Prosessbruken står opp på 100% ved små operasjoner som spill i nettleseren.
Eller kan dette "problemet" skyldes andre ting som jeg kan gjøre noe med for å få bedre ytelse? Syns PC'en har blitt litt tregere det siste halvåret. Burde kanskje ha postet dette i et annet forum, men formålet mitt her er å få tips og råd om oppgradering av minne og prosessor. :)

Når CPU'en kjører 100% så er det sannsynligvis et softwareproblem. Hvis et er slik at det er Firefox som drar 100% så ville jeg testet de samme tingene i IE eller andre browsere. Hvis PCen har blitt tregere, og du ikke finner noen klare årsaker ville jeg nok i første omgang installert Windows på nytt. 1 GB minne er heller ikke all verden. Sjekk at minneforbruket ikke overstiger dette. Det er dog ikke slik som noen later til å tro, at ytelsen alltid øker jo mer minne man har. Poenget er å ha tilstrekkelig til de "oppgavene" du kjører.

 

Hvis du er fast bestemt på å oppgradere bør du som det allerede er nevnt satse på nytt HK, RAM og CPU. Det kan dog være lurt å sjekke at hdd'en din er helt frisk vha. et diagnoseprogram fra produsenten før du velger å bruke den i et nytt oppsett. Småfeil på en hdd kan være katastrofalt for den totale ytelsen, og medfører ikke nødvendigvis feilmeldinger på skjermen. Uansett må du installere Windows på nytt hvis du bytter HK.

Lenke til kommentar
Når det gjelder ram er jeg litt usikker, hva er forskjellen på PC4200 og PC5300?

Tallet angir teoretisk maksimal båndbredde fra minnet. Når du har en sokkel 393-maskin, så har du fra før av rundt PC2100 - PC3200 tipper jeg, så i teorien vil det nye minnet ha dobbel så mye båndbredde tilgjengelig. :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/RAM_bus

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

vil ikke si meg helt enig i at amd er så mye billigere enn intel.

en low end intel har veldig god ytelse for pengene og har godt OC potensiale. det er veldig få tilfeller hvor amd faktisk gir bedre ytelse for krona forran intel for tia.

 

eksempel på et omtrent like kraftig intel system:

Prosessor

 

Hovedkort

 

og når det kommer til ram så vil jeg anbefale deg å gå for ddr2 pc6400 det er ikke mange kronene du må ut med for 2gb med 800mhz ram for tia

Endret av weebl
Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode råd. Jeg har bestemt meg for å skifte hk, ram og cpu men det blir ikke helt nå med en gang. Må tenke litt på om jeg skal ta skjermkortet også... Men så kommer det til reinstallering - er det mulig å kopiere harddisken så fullstendig(og da mener jeg med spillinstillinger,alt som før osv)slik at det ikke blir så slitsomt?

Endret av crazypc
Lenke til kommentar

Nødvendighet av utbytting av grafikkort kommer litt an på hva du skal bruke maskinen til, og om det er et AGP- eller PCIe-skjermkort du har fra før. Bortimot ingen nye hovedkort støtter gamle skjermkort med AGP-tilkobling. Skal du spille eller jobbe med avanserte 3D-programmer vil det nok være en fordel med et kraftigere skjermkort. Skal PCen derimot kun brukes til surfing, filmtitting, skolearbeid, o.l., så vil nok 7600GT holde.

Lenke til kommentar

Har et pci-e skjermkort... :)

 

Jeg spiller spill, men de er ikke så avanserte. Battlestrike Secret Weapon, Need for Speed og The Sims(har planer om å kjøpe The Sims 3 når den kommer ut, og da trengs det vel en kraftig pc). Spiller litt sjeldent, så jeg får vurdere dette ekstra godt når jeg bestemmer meg for hovedkort.

 

weebl: linken for hovedkort er den samme som for prosessoren?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...