Gå til innhold

Linux jomfru trenger hjelp!


Newman

Anbefalte innlegg

Hei, trenger hjelp til å installere Linux på min bærbare. Er ikke spesielt imponert over ytelsen eller stabiliteten til Vista. (Heller ikke det faktum at OSet snart har spist opp partisjonen på 15Gb...)

 

Pcn det er snakk om er en Compal IFL90+. (T7500, 2gb ram, 8600GTS) Hvordan fungerer det med drivere til Linux egentlig? Med Vista så måtte jeg laste ned egne drivere fra hjemmesida til Compal, vanlig drivere fra nvidia osv fungerte ikke. Compal legger bare ut drivere til Vista og Xp, så hvor får jeg tak i disse til Linux?

 

Regner med at det blir Ubuntu som skal inn. Bruker pcn mest til surfing\skolearbeid og litt spilling av og til. Vet at Linux ikke akkurat er et spill OS, men får jeg WoW, Diablo 2 + snes emulator til å funke så er jeg fornøyd :)

 

Et siste spørsmål: Hvordan er strømstyringen\forbruket til Linux i forhold til Vista og XP?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har laptop fra Compal (DL75 for å være nøyaktig), og det meste fungerer rett ut av boksen med unntak av ekstra knapper som styrer volum, internett og mail i tillegg til minnekortleseren. Minnekortleseren har jeg lagt inn støtte for selv i kernelen, men jeg har enda til gode å finne ut hvordan jeg får aktivert de andre knappene.

 

Denne testen her viser jo at Linux bruker rett i overkant mer strøm enn hva Vista og XP gjør, men nå er det jo et MYE kraftigere operativsystem også :)

Lenke til kommentar

Men det er mulig å sette maskinen i strømsparermodus når jeg sitter med regneark eller andre lette aplikasjoner? Maskina må klare å holde seg våken gjennom ei 3 timers forelesning, og da greit at den ikke fyrer gjennom batteriet i løpet av 40 minutt... De knappene bruker jeg ikke uansett, (foruten mute-knappen) og minnekortleser har jeg ikke.

Lenke til kommentar

Ok, da er Ubuntu installert. Tok ca 20 min, og jeg må ærlig innrømme at det har skjedd en del på Linuxfronten siden jeg sist _prøvde_ å installere det for ca 10 år siden...

 

Alt går foreløpig knirkefritt, og drivere til skjermkort osv ble lasta ned og installert så fort jeg kobla meg til internett. Add\Remove funksjonen er ikke annet enn helt genial!

 

Vet ikke om det er pga at det er tili på dagen, men hastigheten på linja mi har økt fra 550 kb\sec til 650 kb\sec...

 

Eneste jeg syns er ganske stygt, er fonten i Firefox. Noen som har forslag til en font som ligner mest mulig på den i windows?

Lenke til kommentar
Eneste jeg syns er ganske stygt, er fonten i Firefox. Noen som har forslag til en font som ligner mest mulig på den i windows?

I en terminal kjør; sudo aptitude install ttf-liberation

(ev. installer ttf-liberation fra add/remove).

 

I Firefox: Menu>Edit>Prefrences

Her velger du default font "serif".

 

Du bør også legge til Medibuntu slik at du kan installere kodeker for mp3, dvd, google earth osv.

 

Harddisker med ntfs kan du montere enklere hvis du legger til ntfs-config. Du finner da programmet under Applications>System Tools

Lenke til kommentar

Det er fordi den ikke forstår at My Book skal være en mappe: den tror at du vil montere sdb1 i mappa /media/My og at Book er et nytt argument. Skriv /media/My\ Book eller "/media/My Book".

 

EDIT:

Hvorfor bruker du force, forresten? Noe sier meg at det ikke er helt trygt :p.

 

EDIT2:

media, ikke mnt.

Endret av haalo
Lenke til kommentar

Nå har jeg mounta disken, fiksa fontene og installert noen programmer jeg sikkert ikke trenger :p Fikk starta WoW med Wine, og nå har jeg merkelig nok omtrent dobbelt så mye fps enn med Vista...

 

Det meste av knapper fungerer inkludert "spesialknappene" på laptopen. Savner faktisk windowsknappen. Er det en tilsvarende funksjon i Ubuntu?

 

Hvordan er det med ativirus til Ubuntu? Har installert Firestarter, men trenger jeg noen adware\spyware\virus scanner?

 

Edit: Hvordan lager jeg en snarvei til WoW på skrivebordet?

Endret av Newman
Lenke til kommentar

windowsknappen? den imellom ctrl+alt? den heter super. og den kan du bruke hvor som helst. vet ikke helt hvordan det er i GNOME (det kan nok noen fortelle deg), men i KDE 3.5 så går jeg i control center og velger keyboard shortcuts. der kan jeg spefisere hva jeg vil. jeg bruker f.eks min super + h til å åpne hjemmemappa. super+høyre/venstre skifter skrivebord, og ctrl+super+alt+høyre/venstre drar med det aktive vinduet til høyre/venstre.

Lenke til kommentar
Det meste av knapper fungerer inkludert "spesialknappene" på laptopen. Savner faktisk windowsknappen. Er det en tilsvarende funksjon i Ubuntu?

Hvordan er det med ativirus til Ubuntu? Har installert Firestarter, men trenger jeg noen adware\spyware\virus scanner?

 

Nope, bare 30 effective virus på Linux. De gjør ingenting med mindre du bruker Sudo når de kjøres. Linux kjører ikke Windows virus.

 

Edit: Hvordan lager jeg en snarvei til WoW på skrivebordet?

 

Fin .wine mappa i home(eller via startmeny og velg browse C drive) og finn WoW. Høyreklikk og velg lag snarvei eller hva som står(sitter med XFCE så husker ikke helt gnome da heller).

 

Edit: Under instillinger i en plass finner du tastatur snarveier eller snøggtaster som det kalles en plass. Still in hva du vil bruke Super til(aka Win-key). Sitter med den selv som terminal :p

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
Det meste av knapper fungerer inkludert "spesialknappene" på laptopen. Savner faktisk windowsknappen. Er det en tilsvarende funksjon i Ubuntu?

Hvordan er det med ativirus til Ubuntu? Har installert Firestarter, men trenger jeg noen adware\spyware\virus scanner?

 

Nope, bare 30 effective virus på Linux. De gjør ingenting med mindre du bruker Sudo når de kjøres. Linux kjører ikke Windows virus.

 

WTF!! Fortell mer, kilder etc.. Dette viste jeg ikke.

Lenke til kommentar

Grunnleggende kan man si at Linux er veldig restriktiv når det kommer til hva som kjøres på systemet. Under vanlig bruk har man praktisk talt ingen rettigheter hva systemet angår. Det har jo da ikke virus heller, med mindre man gir dem det. EDIT: Må da nevne at det som trengs admin-rettigheter til gjøres mye mer sømløst enn hva f.ex. Vista gjør.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...