Gå til innhold

Ny grafisk kalkulator. Hvilken?


gnav

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter et halvt år med forkurs til ingeniør (2mx, 3mx, 2fy) har jeg bestemt meg for å gå til innkjøp av en ny kalkulator. Min forrige, Texas ti-84, ble pensjonert i fjor grunnet alt for høyt energibruk, da jeg måtte bytte batteri hver uke selv uten å ha brukt den noe særlig.

 

Jeg er på jakt etter en kalkulator avansert nok til å klare pensum til de fleste av høgskole-utdanningene. Den bør i tillegg være rask nok slik at jeg slipper å vente i 15 sekund for at den skal tegne en graf. Skjermen må være klar og oversiktelig, og den bør være praktisk i bruk. Jeg har jo, som sagt, erfaring med Texas, som slettes ikke var dårlig, men iom. at det er den eneste jeg har prøvd så kan det jo godt være at det finnes bedre kalkulatorer der ute.

 

Hvilke alternativer har jeg? Hva er deres anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Blir nok ikke noe langinvestering dette da. Jeg tror grafisk kalkulator er ganske obligatorisk i det faget jeg tar nå. Jeg våger ikke å gå opp til eksamen uten hvertfall.. Blir nok heller å kjøpe meg en ny når eg ev. tar høyere studier senere.

 

Takk for kommentar :)

 

Men jeg trenger enda en grafisk kalkulator, så bare kom med forslag!

Lenke til kommentar

Beste kalkulatoren jeg har vært borti er texas ti-89.

Denne kan allt du kan tenke deg å noen gang få brukt for, men det er en del fag hvor den ikke er lov og bruke på eksamen da (men den er jo fin å ha på obligatoriske øvinger for å slippe en del sider med utregninger).

Den har en USButgang også men denne har jeg ikke fått brukt til noe fornuftig.

 

Den er "litt" dyr da. ca 2000 kr, men jeg synes etter 3 år på høyskolen ingenørutdanning at det har vært værdt pengene ihvertfall.

Lenke til kommentar

Den kan gjøre allt. kompleks regning (valgfritt og bruke vinkler eller real/imaginær-del), mye statistikkregnemetoder, løse ligninger av høy grad, matriseregning, plotte og behandle grafer fra mange måledata (ikke bare fungsjoner), integrasjon, derrivasjon, masser av alternativer for graf plotting og behandling/avlesing, ligningsløsing, masser av økonomiverktøy, osv.

 

Kort og godt hvis du tar deg litt tild til og sette deg inn i den kan du spare masser av sider med utregninger fordi den gjør det for deg. (man går jo da glipp av denne læringen, men hvis man kan det er det jo greit og slippe og skrive opp masser av utregninger hver gang da og istedenfor bare sette inn tallene i en formel).

 

Dessuten presenterer den utregningene på en meget fin måte. Med tallene over og under brøktegnet når du deler, velgfritt svaroppgivelse (sientific, engenering, normal, eksakt, ol.), lett bytting mellom forskjellige regnemetoder (grader eller radianer, reell eller polar form, osv.), osv.

 

Kort sagt den kan allt og hvis du setter deg litt inn i den vil den forenkle regnestykkene dine veldig mye (krever litt og lære seg alle de viktigste fungsjonene da)

 

Og jeg har bare byttet batteri på den en gang på nesten tre år.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Vi bruker hp50g. Den suger strøm, men er til gjengjeld genial.

 

Regner med komplekse tall, deriverer, integrerer, laplace ++++, boolsk algebra, etc. Finnes massevis av programmer der ute.

 

Kan skrive inn likninger ala

 

V1-2i / 5 + 20V2 - 5i / V1*i*2 + 20i(V1-V2) = 2

 

V2 + 5*i*V1 + 20(V2-V1)*i = 0

 

etc. Trenger ikke løse opp whatsoever og får svarene på kompleks form. Elektrolæreren vår har helt dilla på den - THANK GOD! Vi har hatt god nytte av den! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...