Gå til innhold

Problemer med Viasat HD tuner


Anbefalte innlegg

Har en Pace 850 HD tuner med opptaksfunksjon fra Viasat. Denne har to tunere, og to antenneinnganger. Jeg har vært igjennom flere forskjellige konfigurasjoner, som alle har gitt forskjellige feil /mangler. Jeg tar dem kronologisk

 

1: Koblet på den ene kabelen som ligger ned fra antenna, med et vanlig universalt hode. Som forventet gav dette som resultat at annenhver kanal falt ut. Feilen var imidlertid ikke konstant. jeg kunne bla meg oppover kanallista og få signal på oddetallskanalene, men plutselig kunne det skifte til partallskanalene.

 

2: Monterte splitter bak tuneren, slik at jeg fikk signal inn på begge antenneinngangene. Nå fikk jeg bilde på alle kanalene - på en måte. Når jeg bladde falt vilkårlige kanaler ut, men det var bare å ble forbi dem og tilbake igjen, så fikk jeg bile.

 

3: Monterte SatCR-hode, som skulle føre meg rett til TV-himmelen, men den gang ei. Nå mangler jeg bilde på flere kanaler. Blant annet flere av TV1000-kanalene. Det er nå alltid de samme kanalene som mangler. Har startet tuneren på nytt og gått igjennom installasjonswizarden på nytt.

 

Så der er jeg da, i TV-abyssen, med stigende frustrasjoner selv, og med ei stadig mer irritert frue i huset.

 

Jeg har sjekket at signalstyrke og signalkvalitet begge faktisk er 100%. Inne på samme side som signalmålingen på tuneren er det et ppunkt som heter bitfeil. her står det 0.0-E7, eller noe sånn, omtrent som på en gammel kalkulator som ble gitt en oppgave den hadde for få ruter i displayet til å vise svaret på. Hodet jeg har montert er et med både SatCR og universell utgang. Har ikke vært oppe og sjekket at han som monterte det har koblet riktig, men han er ganske bastant på at han har gjort det etter instruksjonene. Hvis han hadde byttet om på kablene, ville jeg ikke sett den samme feilen som i punkt to?

 

Føler meg litt i villrede her... Noen som har noe fornuftig å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar det helt basic, selv om du kanskje mener at det allerede er slik?

 

- Du fikk sikkert et hode med 4 uttak i pakken? Monter det på parabolen og sett i 2 stk coax-kabler

- De to kablene går til tuneren din

 

Verre enn det skal det egentlig ikke være.

 

Den bitfeil-koden trenger du ikke bry deg om.

 

Signalkvaliteten er viktigst. Hos meg er styrken bare 36%, mens kvalitet er 100%.

 

Sjekk kablene og gå gjennom start-up sekvensen på nytt, så skal det fungere.

 

Link til installasjon, hvis du skulle trenge det.

Endret av cheeba
Lenke til kommentar

Fikk med hode med fire utganger i pakken, ja, men bruker ikke dette. Bruker et satCR-hode med splitter bak tuneren. Har sjekket at det kommer signal fra begge utgangene på splitteren, men enkelte kanaler er svarte. Det har de siste dagene variert litt hvilke kanaler som er borte. Tv2 Nyhetskanalen, TV2 filmkanalen og flere av TV1000-kanalene har vært av og på. Basiakanalene, som NRK, TV3, TV2, TVNorge har vært stabile hele tiden.

Sjekket at det kommer signal fra begge utgangene på splitteren ved å ta ut først den ene, så bytte og ta ut den andre kabelen. Alt reagerer tilsynelatende normalt - det er forskjellige kanaler som faller ut etter hvilken kabel jeg trekker ut. Signalkvalitet og signalstyrke står fremdeles begge på 100%.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du valgt SatCR under førstegangsinnstallasjonen, og definert begge coaxialkablene riktig?

 

Gjør en tilbakestilling gjennom menyen. Setup - Oppsett - Tilbakestill alt.

 

Begge innganger må ha stabilt gode signaler for å gi stabile bilder på alle kanaler. Pace850 er ikke som Pace460 hvor input 1 gir bilde på skjermen og input 2 skriver til harddisk. Her veksler ingangene på dette, hvilket gir symtomene du beskriver.

 

Hvor har du kjøpt SatCR-hodet? Hvorfor ikke bare bruke QuadLNBet du fikk fra Viasat?

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Har du valgt SatCR under førstegangsinnstallasjonen, og definert begge coaxialkablene riktig?

 

Gjør en tilbakestilling gjennom menyen. Setup - Oppsett - Tilbakestill alt.

 

Begge innganger må ha stabilt gode signaler for å gi stabile bilder på alle kanaler. Pace850 er ikke som Pace460 hvor input 1 gir bilde på skjermen og input 2 skriver til harddisk. Her veksler ingangene på dette, hvilket gir symtomene du beskriver.

 

Hvor har du kjøpt SatCR-hodet? Hvorfor ikke bare bruke QuadLNBet du fikk fra Viasat?

 

Har valgt SatCR i oppsettet, finner ikke noe signal dersom jeg velger universal...

 

Har kjørt tilbakestilling opptil flere ganger. Har også tvingt tuneren til å laste inn nyeste FW to ganger.

 

SatCR-hodet er kjøpt hos City Radio og TV i Trondheim, de skal være størst på parabol i Midt-Norge, så jeg regnet med at de leverte varer av høy kvalitet...

 

Tok ikke høyde for behovet for to kabler ned fra parabolen når jeg bygde hus for fem år siden, og kabler utenpå veggen er totalt uaktuelt...

 

/Stig

 

Da bytter du med quad-lnb som fulgte med, og ser om det er noe forskjell.

 

Da må jeg i tilfelle bruke samme oppsett som ved første gangs motering av tuneren mot den gamle LNBen...med en kabel ned fra antenna og splitter bak tuneren.

 

Som jeg skrev i første post virket alle kanalene med dette oppsettet, problemet da var at enkeltkanaler falt ut innimellom. Workaround da var å bla forbi kanalen som falt ut og så tilbake igjen, da var den der....

 

Ligger feilen mest sannsynlig i LNBen?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Du ha to kabler ned fra parabolen med denne pakken, ellers vil du oppleve det du allerede har merket; at enkeltkanaler faller ut osv.

Å bla forbi og tilbake kan få deg til å tro at du er "inne på noe", men det eneste som nytter er (dessverre) å montere det slik det skal være.

 

- Sett på LNB`du fikk i pakken

- Montér på to kabler på LNB`n

- Gjem kablene så godt du kan på vei inn i stua

- Koble de på tuneren din

 

Da funker det. Hvis du ikke vil gjøre det på denne måten, så må du finne noen som kan å "trylle" :)

 

Har du holdt på med dette siden 27/11? Tålmodig frue du har da, hehe :D

Lenke til kommentar
Du ha to kabler ned fra parabolen med denne pakken, ellers vil du oppleve det du allerede har merket; at enkeltkanaler faller ut osv.

Å bla forbi og tilbake kan få deg til å tro at du er "inne på noe", men det eneste som nytter er (dessverre) å montere det slik det skal være.

 

- Sett på LNB`du fikk i pakken

- Montér på to kabler på LNB`n

- Gjem kablene så godt du kan på vei inn i stua

- Koble de på tuneren din

 

Da funker det. Hvis du ikke vil gjøre det på denne måten, så må du finne noen som kan å "trylle" :)

 

Har du holdt på med dette siden 27/11? Tålmodig frue du har da, hehe :D

 

Dette er feil. Med et SatCR-hode og en Unicablesplitter trenger en kun en kabel fra LNB.

 

@ stigv. Jeg tror ikke det er noe feil med tuneren din. Har du forsøkt en Hard Reset (via frontpanelet)? De nye Viasat-HDtunerene må resetes når coaxialkablen fjernes og STB er påskrudd. Du svarte vel heller ikke på spørsmålet mitt fra forrige innlegg. Har du definert de to kablene riktig i forhold til LNB og Unisplitter? Har du sett at begge coaxialkabler gir bilde hver for seg? Altså at begge har muligheten til å gi deg annenhver kanal. Jeg tror en av ledningene er gående. Jeg har aldri vært borti en feil på SatCR (ikke det at det er så mange som har det heller men).

Lenke til kommentar

Hei, gutter!

 

Takk for gode innspill! Jeg føler vel at jeg har gjort alt det jeg praktisk mulig kunnet gjøre. Har sjekket at alle kabler funket. Har sjekket at begge utgangene på splitteren gir signal til tuneren og har kjørt hard reset via frontpanelet på tuneren.

 

Takket være en hyggelig kar på City Radio og TV er imidlertid problemet nå løst! ....og det viste seg å være LNB'en. Med ny SatCR-LNB montert virker nå alt aldeles nydelig. 100% på styrke og kvalitet og alle kanaler er oppe.

 

Når det gjelder fruen så har nok hun vist en litt ny side av seg selv under disse "prøvelsene"....en tålmodighet jeg ikke har sett fra den kanten tidligere i alle fall :-)

 

Igjen - takk for alle gode innspill og en riktig God Jul til alle!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...