Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Firmaet jeg jobber for vurderer IP-VPN løsning fra TDC(Song), i den forbindelse vil jeg gjerne høre hvilke erfaringer andre har med Song.

 

Jeg har vært borti lignende løsninger fra TDC Song (tidligere Song Networks, tidligere El-Tele) blant annet i aksessnettet til Bergen Kommune og Stavanger Kommune. Har også kontakt med Song i en del andre sammenhenger som leverandør av mørk fiber eller rutede tjenester.

 

Infrastrukturen er solid, og selskapet er stort sett service-innstilt. Greie priser, stabil leveranse og normalt sett bra feilrettingstid. Vi som husker Telenor-tiden jubler fortsatt :)

 

(Nostalgisk tilbakeblikk: 34 Mbps E3 coax fra Telenor: 250.000/mnd. 100 Mbps fiberoptisk fra El-tele: 48.000/mnd.)

Endret av deviant
Lenke til kommentar
Firmaet jeg jobber for vurderer IP-VPN løsning fra TDC(Song), i den forbindelse vil jeg gjerne høre hvilke erfaringer andre har med Song.

 

Jeg har vært borti lignende løsninger fra TDC Song (tidligere Song Networks, tidligere El-Tele) blant annet i aksessnettet til Bergen Kommune og Stavanger Kommune. Har også kontakt med Song i en del andre sammenhenger som leverandør av mørk fiber eller rutede tjenester.

 

Infrastrukturen er solid, og selskapet er stort sett service-innstilt. Greie priser, stabil leveranse og normalt sett bra feilrettingstid. Vi som husker Telenor-tiden jubler fortsatt :)

 

(Nostalgisk tilbakeblikk: 34 Mbps E3 coax fra Telenor: 250.000/mnd. 100 Mbps fiberoptisk fra El-tele: 48.000/mnd.)

 

 

Takk for rask tilbakemelding!

 

Jeg sitter også igjen med et inntrykk av at de har en solid infrastruktur, ikke bare i Norge, men i resten av norden også. I utgangspunktet var jeg litt kritisk til TDC, fordi firmaet jeg jobber for brukte TDC en stund tilbake på telefoni, de leverte ISDN PRI via radiolink.

 

Løsningen fungerte visstnok ganske bra i starten, men etter hvert fikk vi store problemer og følte at vi fikk varierende service. Dette var lenge før jeg ble ansatt, så forhåpentligvis har det skjedd store forandringer hos TDC siden den gang.

Lenke til kommentar
Vi bruker TDC en del på Fiber og Shdsl linjer, våre erfaringer er også gode. Konkuransedyktige produkter som svært sjelden er nede. Vi har vel hatt ca 3. timer en gang på 4 år pga strømbrudd.

 

Godt å høre at det er flere som opplever TDC som en god og stabil leverandør, det styrker argumentene for å kanskje velge de som leverandør. Skyldtes nedetiden strømbrudd hos dere, eller hos TDC?

 

Det TDC eventuelt skal levere til oss er en IP-VPN løsning som omfatter alle kontorene våre i Norge. Løsningen skal brukes til IP-telefoni, der vi benytter vår egen software-PBX som skal stå i TDC sitt hostingsenter, all utgående telefontratikk til det offentlige telefon-nettet vil gå ut via 2x ISDN PRI på 30 kanaler hver seg.

 

Siden vi er et firma som jobber innenfor shipping/transport bransjen så er telefonen absolutt vårt viktigste verktøy, derfor er kan vi ikke akseptere nedetid, selv om 100% oppetid aldri kan garanteres.

Lenke til kommentar
Vi bruker TDC en del på Fiber og Shdsl linjer, våre erfaringer er også gode. Konkuransedyktige produkter som svært sjelden er nede. Vi har vel hatt ca 3. timer en gang på 4 år pga strømbrudd.

 

Godt å høre at det er flere som opplever TDC som en god og stabil leverandør, det styrker argumentene for å kanskje velge de som leverandør. Skyldtes nedetiden strømbrudd hos dere, eller hos TDC?

 

Det TDC eventuelt skal levere til oss er en IP-VPN løsning som omfatter alle kontorene våre i Norge. Løsningen skal brukes til IP-telefoni, der vi benytter vår egen software-PBX som skal stå i TDC sitt hostingsenter, all utgående telefontratikk til det offentlige telefon-nettet vil gå ut via 2x ISDN PRI på 30 kanaler hver seg.

 

Siden vi er et firma som jobber innenfor shipping/transport bransjen så er telefonen absolutt vårt viktigste verktøy, derfor er kan vi ikke akseptere nedetid, selv om 100% oppetid aldri kan garanteres.

 

Husker ikke helt detaljene ang nedetiden de er 2,5 år siden, men det var en feil i sentralen hos TDC. De holdt på med noe ombygginger samtidig som strømmen gikk og noe utstyr tok kvelden.

Lenke til kommentar

Tja, jeg har ikke fullt så gode erfaringer med TDC. Vi har en hundretalls TDC-linjer, og det er sjeldent det går lang tid mellom de større feilene. Det har skjedd flere ganger i høst at de har hatt problemer med høy CPU-last på PE-nodene sine, og 2 ganger forrige måned hadde de problemer med den interne rutingen sin (tror de kjører IS-IS). På den andre siden, så kan det godt være at vi er veldig uheldige, og at så mange feil gjenspeiler seg oftere hos oss, da vi har langt flere linjer.

 

En ting de er svært gode på, er pris, og de kan levere kapasiteter der telenor ikke tør. I tillegg er det lettere og mindre tunggrodde en Telenor, og teknikerene deres er hygglige, dyktige, og enkle å ha å gjøre med. De mørke fibrene deres er det også som regel svært høy kvalitet og oppetid på.

 

Telenor derimot har sitt Webline-verktøy, og dette er gull verdt dersom du bestiller deres Nordic Connect Partner-produkt (der de leverer ruteren), da det er mye enklere å feilsøke. Tror ikke TDC har ett tilsvarende verktøy. I tillegg opplever jeg kjerneinfrastrukturen til Telenor som mer stabil, da det ikke har vært på langt nær like mange Telenor-feil denne høsten, og vi har ca. like mange Nordic Connect-samband som song-samband.

Endret av bepe86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...