Gå til innhold

(løst) Rettigheter ved lang leveringstid


JonH

Anbefalte innlegg

Bestilte tidligere i høst ekstra utstyr til kameraet, 07. september 2008. Tidlig i oktober sendte jeg en mail og etterlyste varene og fikk i svar at det kunne ta to-tre måneder før de fikk inn varene fra leverandør, men at de kunne sende det de allerede hadde på lager.

 

Venter på nåværende tidspunkt fortsatt på det resterende, og det jeg bestilte har fortsatt statusen "Bestilt fra vår leverandør, ubekreftet leveringstid". Var nå nettopp innom en annen nettbutikk som kunne levere det samme i løpet av kort tid. Har jeg rett til å heve kjøpet der jeg bestilte først, eller må jeg akseptere at leveringstiden kan bli så lang? Noen av varene fra samme ordre er allerede levert og betalt, har det noe å si for retten til å heve kjøpet?

 

Edit 28-11-2008: Har fått avbestilt resten av ordren og bestilt et annet sted.

Endret av JonH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forbrukerkjøpsloven 2002-06-21 nr.34

§ 19. Forbrukerens krav ved forsinkelse

 

Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20

b) kreve oppfyllelse etter § 21

c) kreve heving etter § 23

d) kreve erstatning etter § 24.

 

Når det er sagt, pleier jo de fleste butikker ikke være så vanskelige med å kansellere ordren (det resterende av den) dersom det er såpass lang ventetid - selv om deler av ordren har blitt levert.

Endret av Star
Lenke til kommentar
Forbrukerkjøpsloven 2002-06-21 nr.34

§ 19. Forbrukerens krav ved forsinkelse

 

Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20

b) kreve oppfyllelse etter § 21

c) kreve heving etter § 23

d) kreve erstatning etter § 24.

 

 

Dette suppleres av § 6:

 

§ 6. Leveringstiden

 

Tingen skal leveres innen rimelig tid etter kjøpet, hvis ikke noe annet er avtalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...