Gå til innhold

Eltax høytalere


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg hjemmekino-anlegg men jeg har ikke så mye penger å bruke på det. Hva med disse to alternativene ? :

 

(skal selfølgelig ha receiver også)

 

- https://www.komplett.no/k/k.asp?action=info...24&AvdID=1&s=sc

https://www.komplett.no/k/k.asp?action=info...40&AvdID=1&s=sc

https://www.komplett.no/k/k.asp?action=info...30&AvdID=1&s=sc

 

Eller

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...1&GrpID=10&s=pl

 

Finnes det egentlig noen bra alternativer utenom eltax hvis jeg skal ha billige pakker?

 

Hvilken av de alternativene er best (er noen av de bra det hele tatt) ?

 

Har noen noe erfaring med de eltaxhøytalerne?

 

Hvis noen skal selnge dritt om eltax setter jeg velsig pris på om de har noe bedre forslag.

 

Om målene på rommet mitt har noe å si så er det: 9,06m X 4,6m, men arealet hvor jeg skal ha høytalerne er vel noe sånt som 4m - 4,5m X 4,6m

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei du

 

jeg ville valgt de nederste høyttalerne, frontene har innebygget forsterker til de innebygde subbene. Hvis en ikke så fullt kraftig receiver skal benyttes hjelper det at en innebygget forsterker tar seg av det mest effektkrevende frekvensområdet. 5.2 er jo også tøft og skryte av da...

 

Når det gjelder de øverste høyttalerne, har jeg hørt at frontene trenger en kraftig receiver for å spille noenlunde høyt og pent.

 

Hadde dette vært mitt valg ville jeg valgt den nederste høyttalerpakken.

 

Men hvilken receiver har du/skal du kjøpe?

Lenke til kommentar
hei du

 

jeg ville valgt de nederste høyttalerne, frontene har innebygget forsterker til de innebygde subbene. Hvis en ikke så fullt kraftig receiver skal benyttes hjelper det at en innebygget forsterker tar seg av det mest effektkrevende frekvensområdet. 5.2 er jo også tøft og skryte av da...

 

Når det gjelder de øverste høyttalerne, har jeg hørt at frontene trenger en kraftig receiver for å spille noenlunde høyt og pent.

 

Hadde dette vært mitt valg ville jeg valgt den nederste høyttalerpakken.

 

Men hvilken receiver har du/skal du kjøpe?

 

Takk for svar.

 

Har en litt gammel NAD-5platers CD-spiller som jeg hadde tenkt til å fortsette å bruke siden jeg er veldig fornøyd med den. Kjøpte den brukt og kontroll fikk jeg ikke med (slasken jeg kjøpte den av hadde mista den). Derfor har jeg litt lyst til å kjøpe NAD-receiver fordi jeg kan styre CD-spilleren med NAD-link eller hvis det følger med forhåndsprogramert fjernkontroll for NAD-produkter. Ikke bare derfor da selfølgelig, også fordi den har samme mål og samme farge som CD-spilleren (altså den passer vedlig fint sammen med CD-spilleren) og fordi NAD-forsterkere er kraftige og bra og fordi jeg generelt like NAD.

 

Men den billigste skikkelige NAD-forsterkeren ( http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=nadt742 ) koster ganske mye (for meg) 5000kr.

 

Tar gjerne i mot tips om receiver.

 

Ellers kunne jeg også tenkt meg receiver fra Denon, Marantz, H-K, Yamaha, eller et annet kvalitetsmerke.

 

Er litt redd for å kjøpe en av de billige Sony eller Panasonic eller JVC receiverene.

 

Evolution 5.2 systemet koster jo nesten 1000kr mer da... Men så får jeg jo to subwoofere med på kjøpet i tilegg til at jeg vet at subwooferene passer bra til resten av høytalerene.

 

Hvis jeg ikke kjøper NAD så kjenner jeg en NAD-frik som jeg tror har den universial fjernkontrollen som kan styre alle NAD-ting (også litt eldre).

 

Blir det egentlig noe bra surroundsystem når det er så billig? er det vits i å satse på i det hele tatt? For hvis ikke så driter jeg i det, og kjøper heller noe billigere anlegg i bare to kanaler.

 

Edit: Foresten; hvilken farge er finest på det evolution 5,2 systemet? Sort eller bøk?

 

http://www.komplett.no/k/k.asp?ck=1&r=1&ac...tID=11&GrpID=10

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...1&GrpID=10&s=pl

 

Det andre kan også fåes i sort eller bøk.

Lenke til kommentar

Angående Sony reciever, de aller billigste bør du nok holde deg unna, men går du opp til QS-serien har du ingenting å "frykte". Det er to surroundrecievere, STR-DB780 og STR-DB1080 (tror jeg). Førstnevne kan du få veldig billig, har sett den under 3000 et sted. Vekten på 13 kg sier litt om at dette er kvalitet.

 

 

Andre slike "billigmerker" har også gode produkter, bare du går litt opp i pris.

Lenke til kommentar

Nad er dyrt, men skal du ha sånn noenlunde bra hjemmekino må du nok opp i 5000kr for en receiver. Selv har jeg sony str-db1070 nå og er fornøyd. Før hadde jeg en billig sony til ca. 3000kr, den klarte å ødelegge høyttalerne mine (pga. manglende effekt). Jeg vil ikke anbefale billig sony.

 

Men www.serviceavdelingen.no (sony norge) har nå et tilbud på STR-DB780 (QS-serien, FM, AM, DPL./AC3/DTS, 5x100w, RDS, fj.kontr., sort eller sølv før kr. 4.500,- nå kr. 3.300,- )

 

Her kjøpte jeg min str-db1070 (6.1 istedenfor 5.1 som str-db780 har), som holder i massevis til mitt surroundanlegg som jeg vil tro er tyngre å drive enn eltax høyttalerne du titter på.

 

Her vil du nok også få med en programmerbar fjernkontroll (er ikke 100% sikker) som kan brukes på din cd-veksler. Sony har et spesiellt pent design i tillegg!

 

Billig og ikkeminst bra!

Lenke til kommentar

Når det kommer til reciever hadde jeg definitivt gått for den minst QS Sony'n STR-DB780 - den er MYE bedre enn NAD T742. Jeg kjøpte nemlig NAD'n først, hadde den i en liten uke men var ikke spesielt imponert. Henta hjem en DB780 og ble svært så positivt overrasket. Nå forsvant den også forsåvidt til fordel for en svært hyggelig priset STR-DB1080 :D

Lenke til kommentar
Når det kommer til reciever hadde jeg definitivt gått for den minst QS Sony'n STR-DB780 - den er MYE bedre enn NAD T742. Jeg kjøpte nemlig NAD'n først, hadde den i en liten uke men var ikke spesielt imponert. Henta hjem en DB780 og ble svært så positivt overrasket. Nå forsvant den også forsåvidt til fordel for en svært hyggelig priset STR-DB1080  :D

 

 

hvor mye betalte du for din 1080?

Lenke til kommentar
Angående Sony reciever, de aller billigste bør du nok holde deg unna, men går du opp til QS-serien har du ingenting å "frykte". Det er to surroundrecievere, STR-DB780 og STR-DB1080 (tror jeg). Førstnevne kan du få veldig billig, har sett den under 3000 et sted. Vekten på 13 kg sier litt om at dette er kvalitet.

 

 

Andre slike "billigmerker" har også gode produkter, bare du går litt opp i pris.

 

Var ikke meninga og kritisere verken sony, panasonic eller JVC. Brukte de merkene bare som eksempler på sånne billige, dårlige receivere som blir solgt over alt.

Lenke til kommentar

Sony, panasonic og jvc lager mange dårlige produkter, det har jeg erfart (litt for) mange ganger. Hvis man absolutt skal ha en av disse merkene bør man heller legge litt ekstra spenn i dem. Sony dvd-spillere og tv'er har lenge ligget helt i toppen, derimot sonys forsterkere og receivere er blitt hengt ut som blikkbokser ol. Jeg kjøpte min andre receiver etter at den ble et av årets produkt i lyd & bilde, jeg ville ikke ha noe dritt en gang til. Det er den eneste receiveren til sony som jeg har sett har fått gode omtaler. STR-DB780 og STR-DB1080 er to receivere som har blitt videreutviklet fra min utgave, så de bør ikke være dårligere enn min. Prisen er også blitt senket generellt på sonys receivere. Når min var ny kostet den 8500kr. STR-DB1080 som er avtageren og som akkurat har kommet på markedet koster ca. 6900kr.

Lenke til kommentar
Når det kommer til reciever hadde jeg definitivt gått for den minst QS Sony'n STR-DB780 - den er MYE bedre enn NAD T742. Jeg kjøpte nemlig NAD'n først, hadde den i en liten uke men var ikke spesielt imponert. Henta hjem en DB780 og ble svært så positivt overrasket. Nå forsvant den også forsåvidt til fordel for en svært hyggelig priset STR-DB1080  :D

 

 

hvor mye betalte du for din 1080?

 

Betalte ca 5300,- men det var tross alt sammen med en Sony DVP-NS905V og Audio Pro Focus SA-5/4/3 og Btech stativer.

Lenke til kommentar
Har en Sony STR-DB980  5x100 watt 8 ohm, kjempe god kritikk i "What Hi Fi" og "Lyd og Bilde", kjøpte den for 5500 kr for noen år siden, bør være mulig å få den billig nå en eller annen plass.

 

Den har jeg ikke hørt om

finner heller ingen linker til den...

 

trodde det var str-db940 som var den siste i 9** serien, sikker på du har str-db980?

Lenke til kommentar

Jeg har et Eltax masse Eltax høyttalere hjemme. Kjøpte dem nettopp av den grunn at jeg ikke hadde så mye penger å legge i det. Men selv om prisen var lav, så kan jeg ikke si at det var vel investerte penger. Jeg har et 5.1 system som fungerer greit nok. Spiller aldri så jævlig høyt når jeg ser på film. Til musikk har jeg Millenium 500 høyttalerne. Dem suger....angrer vilt på at jeg solgte mine Cervin Vega VS 12. Dem blåste filler av Eltax sine Millenium høyttalere. Jeg liker Techno og høy musikk, men der er Eltax HELT uegnet. I hvertfall med min Pioneer forsterker.

Lenke til kommentar
Jeg har et Eltax masse Eltax høyttalere hjemme. Kjøpte dem nettopp av den grunn at jeg ikke hadde så mye penger å legge i det. Men selv om prisen var lav, så kan jeg ikke si at det var vel investerte penger. Jeg har et 5.1 system som fungerer greit nok. Spiller aldri så sinnsvakt høyt når jeg ser på film. Til musikk har jeg Millenium 500 høyttalerne. Dem suger....angrer vilt på at jeg solgte mine Cervin Vega VS 12. Dem blåste filler av Eltax sine Millenium høyttalere. Jeg liker Techno og høy musikk, men der er Eltax HELT uegnet. I hvertfall med min Pioneer forsterker.

 

Millenium 500 ser rett og slett billige ut, har heller aldri sett noen gode omtaler av dem. Og med en vekt på 18.1kg på en så stor høyttaler med kraftige elementer er vel noe lite (dårlig konstruksjon). Derimot evolution 5.2 systemet, har fått endel gode omtaler også ser kassene godt ut. Ligner noe på infinity's alpha serie som er betydelig dyrere. Jeg tror ikke evolution er noe dårlig valg (uten at jeg har hørt det spille).

Lenke til kommentar
Beklager skrivefeil, skal være STR-DB 940

 

Uten at jeg vet det tror jeg den er på høyde med etterkommeren som jeg har. Ser en som skal selge en str-db940 til 2600kr på qxl. Da er det jo heller ikke lange veien opp til en ny str-db780 til 3300kr. Forskjellen på de to er vel at 780 har den nye dolby prologic II pluss noe annet av mindre betydning.

Lenke til kommentar
Jeg har et Eltax masse Eltax høyttalere hjemme. Kjøpte dem nettopp av den grunn at jeg ikke hadde så mye penger å legge i det. Men selv om prisen var lav, så kan jeg ikke si at det var vel investerte penger. Jeg har et 5.1 system som fungerer greit nok. Spiller aldri så sinnsvakt høyt når jeg ser på film. Til musikk har jeg Millenium 500 høyttalerne. Dem suger....angrer vilt på at jeg solgte mine Cervin Vega VS 12. Dem blåste filler av Eltax sine Millenium høyttalere. Jeg liker Techno og høy musikk, men der er Eltax HELT uegnet. I hvertfall med min Pioneer forsterker.

 

 

 

jeg kan ikke tro at jeg leser dette. du solgte Cervin Vega for å kjøpe eltax. en god latter forlenger livet har jeg hørt :lol::lol::lol: . etter å ha lest det der så kommer jeg til å leve til jeg er 120 år .

Lenke til kommentar

Men www.serviceavdelingen.no (sony norge) har nå et tilbud på STR-DB780 (QS-serien, FM, AM, DPL./AC3/DTS, 5x100w, RDS, fj.kontr., sort eller sølv før kr. 4.500,- nå kr. 3.300,- )  

 

Har som sagt sett den til snaut 3000, var på den "Sony-butikken" (de selger ikke bare Sony, men mye) på Jernbanetorget i Oslo. Husker ikke hva butikken heter, noen som vet det?

 

Var vel i vinterferien tror jeg, vet ikke om det gjelder enda (jeg bor ikke i Oslo).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...