Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk tentamen, tema "animals"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skriv om dyrenes rettigheter, eventuelt hvordan mange dyr blir (dårlig) behandlet.

 

Du kan ta en titt på Peta, så skjønner du hva jeg mener.

 

Ja, men eg kjem mest sannsynleg ikkje til å skrive om misshandling og sånt, sidan det skal vere ein skjønnlitterær tekst. "Essey" eller novelle. Ser ikkje heilt for meg korleis eg skal skrive 2 sider om kanina mi heller då, men.. :/

Endret av Gizmo93
Lenke til kommentar
Nå ble jeg forvirret her. Skal du skrive om det eller ikke?

 

Jeg tror uansett du scorer høyere ved å skrive om noe som har noe politisk innhold enn å skrive 2 sider om at kaninen din dreit på seg i buret :p

 

Hehe, jau. Eg kjem sikkert til å dra misshandling inn i historia på eit eller anna vis, men eg skal skrive ei forteljing om eit dyr, eller eit forhold til eit dyr(eller fleire dyr). Altså ikkje så mykje politikk, men fantasi.

 

Edit: Det er ein part A og ein part B. I part B skal eg skrive ei forteljing og i part A skal eg svare på spørsmål går eg utifrå. Så i part A vil nok spørsmålet om dyremisshandling dukke opp.

Endret av Gizmo93
Lenke til kommentar

Dikt opp en historie om at kaninen din ble mishandlet av noen venner av deg eller noe sånt da. Eller at han ble mishandler som liten, helt til du tok over å ga den en ny sjanse i livet. Litt dramatisk men... :p

 

Nei altså, jeg pleier å få skrivesperre selv ved slike oppgaver, vet ikke helt hva mer jeg har å komme med.

Lenke til kommentar
Dikt opp en historie om at kaninen din ble mishandlet av noen venner av deg eller noe sånt da. Eller at han ble mishandler som liten, helt til du tok over å ga den en ny sjanse i livet. Litt dramatisk men... :p

 

Nei altså, jeg pleier å få skrivesperre selv ved slike oppgaver, vet ikke helt hva mer jeg har å komme med.

 

Hehe, eg får prøve meg fram. No må eg ivertfall få meg litt søvn. :yes:

Lenke til kommentar

Hva med å aktivt bruke allegori i fortellingen å bruke dyr som metaforer for noe helt annet? Litt slik man gjør innen sjangeren fabel men i overført betydning og mer i retning menneskelige egenskaper, slik eksempelvis haien brukes som et utrykk for sult i boken med tilsvarende navn av J. Bjørneboe. Da får du en tekst som ikke bare er en tjafsete fortelling men en historie med underliggende motiver og substans. Hesten er et utmerket dyr i denne sammenhengen, det samme er rovfugler og rovdyr. En slik fremgangmetode vil også gi deg rikelig med rom til å forsyne deg grådig i synonymordboken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...