Fiske Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Størrelse: Helst rundt 37+ Prisklasse: 8-9000kr Hva slags spesifikasjoner mener du tven bør ha? LCD, FullHD samt flere HDMI innganger. Hva slags kildesignal har du? Digital HD mottaker. Hva annet enn tv skal du bruke den til? Tenker å bruke den til å spille litt med og se på filmer fra datamaskinen. Derfor vil jeg helst at tv-en skal ha 1920*1080 punkters oppløsning. Noen TV å anbefale?
Fiske Skrevet 23. november 2008 Forfatter Skrevet 23. november 2008 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=383089 Ser denne grei ut? Jeg er usikker på om jeg vil ha LCD eller Plasma. Noen som vet forskjellen på de to?
Manu333 Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 vis du skal bruke den til film, vanlig TV og spilling ville jeg gått for en plasma. hvor langt unna tv sitter du??
Fiske Skrevet 24. november 2008 Forfatter Skrevet 24. november 2008 (endret) blir vel 6-8 meter skal ha den på rommet mitt. Men jeg leste et par ting, Plasma-tver varer visst kortere og er lettere å ødelegge enn hva LCD-tver er? Endret 24. november 2008 av Fiske
Ogrheimen Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 blir vel 6-8 meter skal ha den på rommet mitt. Men jeg leste et par ting, Plasma-tver varer visst kortere og er lettere å ødelegge enn hva LCD-tver er? Jeg har hørt at LCD-tver tåler sollys bedre en plasma, mens plasma'n er bedre til film, spilling, fotballkamper etc. Correct me if I'm wrong.
LORD G10 Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 (endret) Halvparten av alle plasma mytene som florerer i LCD miljøer er for lengst avleggs. En plasmaskjerm har levetid på rundt 30 – 40 000 timer før lysmengden blir halvert. LCD skjermer lever ikke så mye mer enn dette og sannsynligheten for at du bytter tv før den dør av seg selv er meget stor. Hvis du skal se mye film så vil du ha utbytte av en plasma skjerm siden den har en mer naturlig fargemetning og ikke minst en tekstur som minner om det du ser på kino. Plasma skjermen har også raskere responstid. En LCD ligger stort sett på rundt 8ms mot en plasma som ligger på 0,001ms, men andre mer eller mindre realtime. En LCD tv er et fornuftig valg hvis du bruker mesteparten av tiden med spill, nettsurfing osv osv osv, men utover det så er plasma skjermen et meget bra valg. Plasma skjermen kan få innbrenninger og selv om sjansen for permanente innbrenninger er svært liten så er ikke problemet helt utradert. Det eneste du skal passe på er å spille litt forskjellige spill og gjøre HUD gjennomsiktig om dette er mulig på spillet. De fleste moderne spill har disse funksjonene fordi flere og flere gamere sverger til plasma... Du får nemlig ikke image blur på dem... Endret 24. november 2008 av Bava
Fiske Skrevet 25. november 2008 Forfatter Skrevet 25. november 2008 Og hvis jeg får innbrenning på skjermen, er det en garantisak?
Jon_ Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Og hvis jeg får innbrenning på skjermen, er det en garantisak? Ikke hvis du får innbrent windows verktøylinjen og skrivebordsbakgrunnen din.
Jada-jada Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Og hvis jeg får innbrenning på skjermen, er det en garantisak? Innbrenning er ikke garantisak men så er alvorlig innbrenning i disse dager nesten et ikke problem lenger da skjermene har blitt så gode. Klart hvis du setter pc-en på og går og legger deg for natten så kan dette skje men da er det ditt problem samt din egen feil at dette skjedde.
LORD G10 Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Tideligere var det slik at plasmasskjermer fort fikk innbrenninger. I begynnelsen holdt det å se lenge nok på en tv kanal med markant logo, koble til pc eller konsoll. Til og med den grå stripen på undertekster kunne sette seg fast hvis man ikke passet på. Med andre ord ble plasma tv-en for entusiaster og ikke vanlige forbrukere. Dette brukte LCD produsentene som argument da de lanserte sine tv-er som til tross for langt dårligere billedkvalitet ikke hadde innbrenningsproblemer. De siste årene har plasma produsentene gjort det de kan for å eliminere dette og langt på vei har de lykkes. Hvis du leser blogger og forum her på nett så finner du ikke mange som har fått permanente innbrenninger på en nyere plasma skjerm. Midlertidige derimot kan du lese masse om for det har de fleste plasma skjermer og det er vel bare Pioneer som har løst den biten. Midlertidige, eller IR (image retention) er ikke et stort problem da det stort sett kun er tydelig når alle kilder bortsett fra skjermen står på. Hvis du skulle glemme tv-en på med for eksempel desktopbilde fra pc-en eller mac-en din i mange timer så kan det skje ting, helt klart. Som regel så løser dette seg siden det har kommet en rekke innbrennings og vaskeprogrammer som kan fikse dette på noen timer, eller i verste fall mange mange mange timer:) Innbrenning er ikke det beste ordet for det er ikke det som skjer. Plasma cellene skrur seg av og på og hvis bildet er permanent uten forandring over veldig lang tid så kan cellene rett og slett bli slappe. Dette gir et riss av bildet som har vært fryst fast. Selv har jeg en Panasonic plasma og jeg spiller dag ut og dag inn på den uten at det har skapt store problemer for meg. Den eneste lengre innbrenningen jeg har hatt til nå kom fra spillet Bioshock som har to faste meter oppe i venstre hjørne. Da hadde jeg spilt fryktelig lenge og problemet var løst etter 20 minutter med et innbrenningsprogram. Hundre prosent sikker kan man ikke være og det er grunnen til at produsentene frasier seg ansvar for dette, men jeg tipper det blir som døde piksler på lcd tv-er. Dette var et problem alle lcd produsenter unngikk garanti for og de presterte til og med og skrive i brosjyren at det ikke hadde noe å si for skjermens yteevne. Problemet er ikke helt borte, men så sjelden at flere og flere har piksel garanti på skjermene sine. En død piksel og du få ny tv innen de to førte årene... Forskjellene mellom plasma og LCD har blitt mindre med årene, men fremdeles er plasma systemet kjappere og det har høyere nativ kontrast. Nå har LCD produsentene svart med LED baklys og dette likestiller systemene mye mer enn før, men plasmaen er kjappere og det vil den være i overskuelig fremtid. http://www.plasma-lcd-fakta.no/myths/ http://www.plasma-lcd-fakta.no/myths/screen-burn/ http://www.plasma-lcd-fakta.no/myths/viewing-angle/
Fiske Skrevet 25. november 2008 Forfatter Skrevet 25. november 2008 Fant to skjermer som jeg syns så interessante ut http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=348260 og http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=383089 Hvilken ville dere gått for med tanke på at jeg skal bruke den til å se på TV, spille, se på film.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå