Gå til innhold

Foto av ishockeykamp


Anbefalte innlegg

Jeg sjekket på min Pentax K-m, den skyter dng/RAW i alle motiv/auto programmer.

 

Du kan prøve ut en slik sak for å justere hvit balensen før du begynner å fotografere. Dette er en billig versjon. Bestilte 2 stykker for å sjekke hvordan den var. LINK.

 

Kan komme tilbake med link til den mer proffe typen litt seinere.

 

EDIT: Fant ut hva den andre het. Den heter ExpoDisc. Koster 80-90$!

Endret av northpentax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg kjøpt meg et Pentax k-m og nok en gang vært på ishockeybanen. Det aner meg at dette kameraet ikke er det beste på høye ISO-verdier. Hvilket "nybegynnerkamera" er best på dette? Fikk i hvertfall høre i butikken at Olympus ikke var noe godt valg..

 

Så lurer jeg også hvilke objektiver dere mener passer til hockey? Jeg ser for meg at 80mm f2,8 ville vært fint både til hockey og portretter. (vet ikke om noe sånt finnes engang, men..) Har dere noen forslag?

Lenke til kommentar

Det er utvilsomt 450D fra Canon som yter best på høy ISO i dette segmentet.

 

En proff hockeyfotograf bruker gjerne en "bøtte", eller 400/2.8 på ett kamerahus, og et 70-200/2.8 på et annet. Dette er selvfølgelig på litt andre kameraer (gjerne 1Dmk2 eller mk3, eventuelt samsvarende D3 fra Nikon) og blir i en økonomisk størelsesorden helt urealiserbart for de fleste.

 

Tja. 85/1.8 er et greit stykke glass for håndball, og selv om du nok må belage deg på å croppe noe vil det nok være den billigste og enkleste måten å få en rimelig halvtele med god lysstyrke.

 

Dersom du vil legge mer penger i det, har du også muligheten å skaffe deg et 40D og et 70-200/2.8, du kan gjerne prøve Sigmas. Sigma og Tamron lager billigere versjoner av disse objektivene, de ligger per dags dato på rundt 6000 kroner. Tamron sin versjon er noe skarpere, men til sport ville jeg valgt Sigmas versjon, på grunn av raskere autofokus. Skal du ta det helt ut ligger vel Canons 70-200/2.8 på rundt 10-12000, skal du ha stabilisator blir det litt mer.

 

I tillegg bør du ha en monopod til en slik rigg, det er litt tungt å holde et 70-200/2.8 i lengden. Det er overkommelig, men for mange blir det litt tungt.

 

Dersom du kan komme tett på spillet er også et brukt Canon EOS 1Dmk2 og et 70-200/2.8 verdt å vurdere, men dette blir nok litt i proffeste laget for så godt som alle andre enn de som faktisk tar hockeybilder på professjonell basis. 1Dmk2 har dessuten ingen motivprogrammer.

 

Dette er en slags krisemaksimering, men poenget mitt er å forklare litt om hva slags utstyr som egentlig er ideelt for det du skal gjøre.

 

Jeg tror uansett du vil komme langt med et 85/1.8 fra Canon og et 450D.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvordan k-m er på på høy iso, men Pentax har vel ikke fått så dårlig kritikk for det i det siste. Og antishake hjelper litt det også, selv ved action. Det er tross alt ikke bare objektet som beveger seg, men fotografen i tillegg. Men at noe i det korte/mellomkorte teleområdet med god lysstyrke vil gjøre susen kan sikkert stemme.

 

Northpentax har vel k-m. Hvordan står det til på høy iso, np?

Lenke til kommentar

Takk for nyttige tilbakemeldinger! Godt utgangspunkt for videre gransking av objektiv-verden.

 

Da håper jeg bare at noen har erfaring med høy ISO på Pentax k-m vs andre nybegynner speilreflekskamera...viser det seg at andre kamera er mye bedre, må jeg vel bite i gresset og skaffe noe annet..

Lenke til kommentar

K-m er bedre enn K10D.

Dessverre så er det bare K20D som er god på høy ISO av Pentax modellene.

 

Denne saken kan være bra istedet for monopod. hvis det er vertikale eller horisontale stenger der du tar bilder fra. Like over 1000kr. for denne inkl. frakt, mva og tollgebyr fra UPS. Video om denne saken.

 

Edit: Fjernet de elendige eksempel bildene og la til info.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Eh..så proff har jeg ikke tenkt til å bli. Med min lønn kjøres lav-budsjett hele veien. Et objektiv skal jeg imidlertid koste på meg, men grensa opp blir ca 4000,- Tror "Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro for Pentax" kunne være noe. Det burde gå til ishockey, portretter og makro vil jeg tro/håpe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...