Gå til innhold

Javascript og php variabler


Anbefalte innlegg

Hei!

Helt utrolig nok har jeg problemer med php variabler... jeg får rett og slett ikke tak i dem :/

 

<?php
$test = 'hey';
echo '<a href="#" onClick="test()">test</a>';
?>

<script language="javascript">

	function test(){
		alert(<?php echo $test; ?>);
	}

</script>

 

Dette ser jo forferdelig riktig ut for meg...

Noen som ser hva som er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke definert hey som en variabel i javascriptet, skal du sende den med som en string må du legge fnutter ( ' ) rundt den. ( Se alert()-koden under. )

 

<?php
$test = 'hey';
?>
<a href="#" onclick="test(); return false;">test</a>
<script type="text/javascript">
	function test(){
		alert( '<?= $test ?>' );
	}
</script>

 

Jeg har også fikset et par småting. "onclick" er XHTML-kompatibelt, det heter type="text/javascript", ikke language="javascript", anchoret returner false slik at du ikke får en # i adresselinja, anchoret er det ingen vits å echoe når du bare kan escape PHP-mode og skrive den ut normalt.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Dette hadde fryktelig lite med JavaScript å gjøre. Prøv i et forum som omhandler PHP...

 

Werner

 

øøøøh? what!?

 

Har du i det hele tatt sett på koden og spørsmålet mitt?

 

Jeg prøver å få tak i en variabel som jeg skal bruke i javascript....

Endret av peskungen
Lenke til kommentar
Du har ikke definert hey som en variabel i javascriptet, skal du sende den med som en string må du legge fnutter ( ' ) rundt den. ( Se alert()-koden under. )

 

<?php
$test = 'hey';
?>
<a href="#" onclick="test(); return false;">test</a>
<script type="text/javascript">
	function test(){
		alert( '<?= $test ?>' );
	}
</script>

 

Jeg har også fikset et par småting. "onclick" er XHTML-kompatibelt, det heter type="text/javascript", ikke language="javascript", anchoret returner false slik at du ikke får en # i adresselinja, anchoret er det ingen vits å echoe når du bare kan escape PHP-mode og skrive den ut normalt.

 

 

Konge! Takker for andre tips og :)

Lenke til kommentar

NP, siden du bruker alert() regner jeg med at du ikke har funnet Firebug enda? Last ned Firefox (nettleseren jeg klart anbefaler å utvikle i), bruk add-ons-menyen eller google firebug (med Firefox) og legg til Firebug som en extention. (Legg samtidig inn Web-developer)

 

Firebug aktiveres nede til høyre i nettleseren, og I stedet for alert() bruker du da console.log(). I Firebugs fane "console" ser du da stringen, nummeret eller objektet du la til i funksjonen uten at programmets flyt stoppes slik det gjør med alert(). Du kan som nevnt også skrive ut objekter, ikke bare stringer, og kan trykke på objektene for å se deres attributter.

Lenke til kommentar
NP, siden du bruker alert() regner jeg med at du ikke har funnet Firebug enda? Last ned Firefox (nettleseren jeg klart anbefaler å utvikle i), bruk add-ons-menyen eller google firebug (med Firefox) og legg til Firebug som en extention. (Legg samtidig inn Web-developer)

 

Firebug aktiveres nede til høyre i nettleseren, og I stedet for alert() bruker du da console.log(). I Firebugs fane "console" ser du da stringen, nummeret eller objektet du la til i funksjonen uten at programmets flyt stoppes slik det gjør med alert(). Du kan som nevnt også skrive ut objekter, ikke bare stringer, og kan trykke på objektene for å se deres attributter.

 

Dette er jo et mer php relatert spørsmål, men siden jeg har deg her så spør jeg her og :)

 

Har du brukt zend framework. Bruker det nå og fikk problemer med å hente en php variabel fra viewet til javascriptet. Du har vel ikke noen ideer der og?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...