Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Splitter ny pc fryser seg.. hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Igår bygde jeg meg en stasjonær-pc. Jeg innstalerte en cracked versjon av Windows Vista Home Premium uten problemer. Men så kom problemet, når jeg skal innstalere programmer/drivere, koble til en ekstern harddisk, etc så fryser den. (eneste gangen den ikke har frøset har vert når jeg har surfet)

 

Den fryser ikke hver gang, men sånn ca. 80% av gangene jeg skal innstalere noe elns. først så begynner den å loade (men det stopper), så vist jeg prøver å åpne noe annent så vil den ikke det, ctrl+alt+del funker ikke da, og til slutt fryser musa og.

 

Det jeg Lurer på er hva kan vere grunnen til dette? har kjørt memtest så det er nok ikke minnne.

 

Hååer på svar så fort som muligt trenger dere noe mer info som systemet så bare spør...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg har nettop installert Vista Home Premiun 64 bit, men fikk også frys og blåskjerm.

Vista prøvde selv å ordne problemet i form av chipset (INF) oppdatering, uten at det hjalp.

Jeg har X38 chipset, med ICH9R der en må velge IDE, RAID eller ACHI for fire + to disktilkoblinger.

 

Siden vista ikke ville finne diskene i IDE modus blir valget mellom ACHI med CD eller RAID uten CD på ICH9R controlleren. Med SATA CD stasjoner må ACHI velges.

 

Løsningen ble å finne frem IDE CD stasjoner til eksta controller (Marvel IDE x2 eller Sillicon SATA RAID x2). Da kan to harddisker settes opp på hovedcontroller i RAID0.

 

Det var igår, og maskinen har enda ikke fryst seg. Disken var det svakeste ledd med ytelseindeks 5,7, men nå er den 5,9 for hele systemet.

 

Håper dette kan være til hjelp!

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg har nettop installert Vista Home Premiun 64 bit, men fikk også frys og blåskjerm.

Vista prøvde selv å ordne problemet i form av chipset (INF) oppdatering, uten at det hjalp.

Jeg har X38 chipset, med ICH9R der en må velge IDE, RAID eller ACHI for fire + to disktilkoblinger.

 

Siden vista ikke ville finne diskene i IDE modus blir valget mellom ACHI med CD eller RAID uten CD på ICH9R controlleren. Med SATA CD stasjoner må ACHI velges.

 

Løsningen ble å finne frem IDE CD stasjoner til eksta controller (Marvel IDE x2 eller Sillicon SATA RAID x2). Da kan to harddisker settes opp på hovedcontroller i RAID0.

 

Det var igår, og maskinen har enda ikke fryst seg. Disken var det svakeste ledd med ytelseindeks 5,7, men nå er den 5,9 for hele systemet.

 

Håper dette kan være til hjelp!

 

 

Dette var litt for avansert for meg til å få noe hjelp ut av :p (er ikke s flink i bios)

Men har aldri hatt blåskjerm, den har bare fryst seg. Og harddisken min står på ytelsesindeksen 5,9 (som er maks) så er nok ikke noe gale med den ( tror eg x) )

Lenke til kommentar

Dette var litt for avansert for meg til å få noe hjelp ut av :p (er ikke s flink i bios)

Men har aldri hatt blåskjerm, den har bare fryst seg. Og harddisken min står på ytelsesindeksen 5,9 (som er maks) så er nok ikke noe gale med den ( tror eg x) )

 

 

Kanskje litt teknisk, ja. Er ganske fersk på Vista x64. Brukte XP Pro på samme maskin og da fungerte allt 100%. Tror Vista er litt vel avansert og derved sårbart for små feil som kan oppstå. Løsning.... Vindows 7?.

Lenke til kommentar
Dette var litt for avansert for meg til å få noe hjelp ut av :p (er ikke s flink i bios)

Men har aldri hatt blåskjerm, den har bare fryst seg. Og harddisken min står på ytelsesindeksen 5,9 (som er maks) så er nok ikke noe gale med den ( tror eg x) )

 

 

Kanskje litt teknisk, ja. Er ganske fersk på Vista x64. Brukte XP Pro på samme maskin og da fungerte allt 100%. Tror Vista er litt vel avansert og derved sårbart for små feil som kan oppstå. Løsning.... Vindows 7?.

 

er akuratt samme sak her... Bruker XP Pro nå og det funker knirkefritt. Så det eg tror feilen e at det ikke finnes chipset drivere til chipsetet mitt til vista (merkelig, men sant)

 

eg har leita etter drivere i øver 1 time med intensiv googling men finner ingentin :(

 

viss noen har mer peiling hadde eg blitt evig glad visst noen finner di :) chipsetet mitt er Nvidia nforce 430 MCP. Og trenger drivere til Vista ultimate 64 bit...

Endret av nikjolaos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...