Gå til innhold

Gode, gamle Final Fantasy, Chrono Cross, Xenogears...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann alle sammen! =)

Nå begynner det å bli rimelig kaldt ute, mye tid til å være inne. Jeg sitter her og tenker litt på gode, gamle spillminner. Jeg så en tråd om "julespill", og jeg kjente meg veldig igjen i dette...

Problemet mitt er at jeg sliter med å finne noen spill som virkelig griper meg på samme måte som de gode, gamle Squaresoft spillene...!

Ja, dere gjettet riktig, jeg er en skikkelig jrpg fan, og Squaresoft spillene er og blir det beste jeg har opplevd spillmessig.

Mitt absolutte favorittspill er Xenogears, etterfulgt av klassikere som FFVI, VII, VIII og IX. Chrono Cross er også utrolig stemningsfullt!

Vel, det er vel det jeg savner nå til dags - stemning. God musikk i spillene! Sjarm!

Jeg kan ærlig si at jeg har spilt titalls rollespill siden FFIX, men jeg har ikke opplevd den samme gleden med spillene, kanskje fordi jeg er blitt eldre? Eller kanskje fordi spillene ikke er like gode?

Jeg tror faktisk på det siste... Sjarm, gode komponister (ala Uematsu), god storytelling er ikke lige framtredende nå til dags, synes jeg. Samtidig ødelegger dårlig voice-acting alt av en historie som i utgangspunktet kanskje kunne vært bra.

Selvfølgelig er det bra at spill utvikles, men at grafikken blir utrolig vakker, samtidig som at tynn historie, tynn musikk og dårlig voiceacting kommer fram i bildet er ikke en positiv utvikling etter min mening...

Wow, det ble litt mer enn forventet dette her. Men ANYWAY - jeg lurer på om noen av dere kan anbefale meg noen gode rpg (helst jrpg) spill som jeg kan hygge meg med i disse kalde vintermånedene? Det trenger definitivt ikke å være nye spill (gjerne gode, gamle PSX spill! Eller PS2?).

Jeg har følgende konsoller: PSX, PS2, Xbox 360, og PSP!

Help a brother! Jeg regner med at noen andre her inne føler med meg... Jeg håper i alle fall det, hehe!

Zorlee...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, har spilt FF X. Var greit nok spill det, fin musikk. Har også spilt 12'en, helt ok.

Jeg er mest interessert i å spille PSX spill, men jeg er villig til å teste SNES og NES spill ja! =)

Problemet der er vel at jeg ikke alltid har tilgang til å spille på pc (altså emulator) - men kan kanskje få det til på PSP! :)

Skrevet

Hvis du ikke har spilt Chrono Trigger så bør du absolutt gjøre det. Det kommer vel snart en remake til Nintendo DS. Ser at du ikke har ds. Men hvis du har råd, så er DSen sammen med Chrono Trigger og FF VI Advance verdt pengene alene. I tilegg kan du spille remakes av FF III og FF IV. Kanskje ønske seg en DS til jul?

Du kan også spille gamle NES og SNES-spill på PSPen ja. Tør ikke å si mer.

Skrevet

Lost Odyssey til Xbox 360 er et feiende flott JRPG-spill du må prøve, i hvert fall. Det gruser alle Final Fantasy-spillene med unntak av sjueren og nieren etter min mening :)

The Last Remnant kommer vel også ut i disse tider. Det kan jo være greit å ta en titt på det også.

Skrevet

Til PSX så kan du jo sjekke ut Valkyrie Profile, Grandia, Suikoden I og II, Wild Arms, Vargant Story og noen av Breath of Fire-spillene. Har ikke fått prøvd alle selv enda men.

Skrevet

Kunne ikkje vore meir enig med deg :) Ikkje noko som slår spelefølelsen som Chrono Trigger, Secret of Mana, FF4 - 9, Crono Cross har gjeve meg. Chrono Trigger f.eks. kjem jo på DS nå :)

Av nyare spel, så var Lost Odyssey eit jækla bra spel. Lost Odyssey er slik FFX BURDE ha vore, for FFX var ærleg talt eit traurig FF-spel. Lost Odyssey har superb musikk og knall stemning, eit må-ha-spel:)

Det dei har treft blink på i Lost Odyssey er at det enkelt og greitt har laga eit rotekte jrpg-spel, akkurat slik vi kjenner frå storheitstida til Final Fantasy. (Nå er det jo også produksjonsteamet bak FF og Chrono Trigger som står bak også). Istaden for å vera så inni hampen innoative, har dei rett og slett berre finpussa på ein vinnande formel. Og akkurat det tykkjer eg er heilt på sin plass!

Elles så er jo Tales of Eternia på PSP å anbefale. Dette spelet er dog ein port frå PS1-spelet med same navn, men like fullt ei fin fin oppleving.

Om ein ser bort i frå desse to spela, er det særs lite jrpg som har imponert meg dei siste....8(?) åra. Har nett bestilt Eternal Sonata for 99,- på platekompaniet, så ein får sjå om det held mål.

Skrevet

Star Ocean Second Evolution kommer til PSP i Januar, og er en remake av Second Story som var på PS1 for en del år siden.

Second Story er uten tvil en av de beste JRPG'ene jeg har spilt gjennom tidene, og personlig vil jeg plassere det på toppen blandt FF6/7, FFT og Xenogears.

Skrevet

Det skal jeg huske på, Betongmannen. Er jeg nødt til å ha spillet andre Star Ocean spill for å forstå dette spillet, eller går det greit å spille det for seg selv?

Har begynt på Chrono Trigger nå - håper det kan bli gøy! =)

Skrevet (endret)

Nei du trenger ikke selv om eneren er et bra spill det og.

Som Final Fantasy er hvert spill en uavhengig historie, bortsett fra at du så vidt møter hovedpersonen fra Star Ocean 1 i Star Ocean 2.

Chrono Trigger er uendelig fett, så det tror jeg ikke du kommer til å angre på.

Du har jo også Secret of Mana og Terranigma, som er veldig gode spill.

Secret of Mana minner mer om Zelda enn et tradisjonelt JRPG mtp. kampsystemet men er helt klart verdt å sjekke ut.

Terranigma er jeg litt mer usikker på skal jeg være ærlig.

Det er over 10 år siden jeg spilte det, men det er vel en grunn til at jeg husker det fortsatt. :)

Ellers så er det bare å håper på en remake av Xenogears med bedre sync i cutscenes og Mitsuda's fantastiske soundtrack. :)

Endret av Betongmannen
Skrevet

En remake av Xenogears har jeg alltid drømt om - jeg chippet ps2en kun for å spille Xenosaga NTSC (som jeg trodde var episode 1 i Xenogears tidslinjen), MEN NEI!

Buu! Jeg vil ha MER Xenogears. Tenk hvor kult det hadde vært hvis de faktisk hadde lagd Xenogears 1 - 6, utifra Perfect Works...

Man, da hadde jeg hoppet ut av vinduet fra 3. etasje asså! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...