Gå til innhold

Ønsker hjelp til oppsett av server. Billigst mulig!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har flyttet til Sverige for å studere i et års tid, og med de internettlinjene som finnes her, kombinert med at jeg bare har med meg laptop og en ekstern harddisk har behovet for en server kommet raskere enn antatt.

 

Jeg har sett på litt forskjellige løsninger, har sett litt på QNAP sine NAS-løsninger, men føler kanskje prisen blir litt for høy for de, i forhold til hva man kan få til ellers.

 

Jeg har lest testen av Fujitsu's Scaleo 1900, og diverse diskusjoner rundt denne. Løsningen virker egentlig midt i blinken for meg, men jeg sitter med følelsen av at jeg betaler altfor mye, i forhold til hva som er mulig. Serveren kommer kun til å bli brukt til lagring, behandling av torrent-filer og deling av musikk.

 

Er det noen her som kunne satt opp et forslag til en billigst mulig server? Jeg er fortsatt litt usikker på om jeg skal gå for Windows Home Server, eller en Linux-løsning, men hvor mye lavere kan man komme med et egetbygd oppsett, i forhold til Fujitsu's løsning?

Jeg har som sagt ingenting annet enn en laptop her, men kan nok få lånt et tastatur og en skjerm til installering. Deretter kommer jeg kun til å ønske aksess via laptopen. Jeg ser for meg rundt 1TB i første omgang, med mulighet til å utvide...

 

Boksen kommer uansett til å stå inne i et skap ved internettinntaket, så utseende og støy er ikke det mest vesentlige, men ønsker ikke et monster heller. Ser for meg så lite og billig som mulig, alt slår jo egentlig Fujitsuen uansett...

 

Setter utrolig pris på om noen har tid til å tipse litt/foreslå et oppsett. Er veldig liten tid til dataknoting pga studier, så hadde egentlig tenkt å bare gå for en ferdigløsning, men lurer på hvor mye billigere jeg kan få det! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir for mye styr med å skaffe ting brukt, da jeg egentlig ikke har tid til å begynne på dette i det hele tatt, og ikke er orientert over hardware-tilgjengeligheten her i Malmö hvor jeg bor for tiden...

 

Satser på å bestille alt nytt fra en norsk nettbutikk, og bare få det ned hit når noen kommer på besøk... :)

Lenke til kommentar

Da er nok en AMD Sempron, et AM2-hovedkort, 512MB RAM og et billig kabinett med medfølgende PSU tingen.

Noe sånt feks:

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=87250

 

Ikke noe poeng å bruke penger på en Windows-lisens.

Sette opp en Linux-installasjon for fildeling er ikke vanskelig.

 

Da havner du på like under 2k med 1TB hdd, og muligheten til å utvide med 3 disker til.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Kommer nok til å gå for en Linux-løsning i starten ja, så får man se hvordan behovet utarter seg. Likte litt Windows Home Server-løsningen på en del ting, så får se.

 

Vil det være noe å tape på å velge et så billig hovedkort? Jeg er vant til å tenke at hovedkortet er noe man bør legge litt penger i, men det har kanskje null betydning i en filserver, så lenge det fungerer?

Lenke til kommentar

Hva med noe sånn som dette: http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=87260 ?

 

Omtrent det billigste jeg kom på. Fant en test av hovedkortet som virket lovende, har god erfaring med samsung-disker, prosessoren regner jeg med er litt "overkill" for en slik server, men var billigste jeg fant hos Multicom, som var eneste butikk som hadde alt.

 

Blir kanskje litt for påkostet til å bare være en server, i forhold til hva man kunne fått, men har lyst til at den skal være ganske liten og se litt bra ut og... Sparer jo allikevel litt i forhold til å kjøpe løsningen fra Fujitsu som havner på 4k...

 

Setter pris på tips eller kritikk! :p

Endret av ExizHW
Lenke til kommentar

Var det jeg også tenkte... Koster så lite uansett. Det er lenge siden jeg mistet oversikten på hardware-fronten, men innbiller meg at de komponentene skal være kompatible med hverandre? :)

 

Tenker jeg kommer til å gå for dette, og se om noen gidder å komme ned med det til meg. Har sjekket komplett.se og amentio.se, men med høyde for valutaforskjell er de norske butikkene faktisk billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...