Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har angret kjøpet, pakken kom ikke før jeg måtte reise tilbake til sverige uansett. Hvordan liker du din sigma 17-70? Her i sverige koster k20d 1000kr mer enn i norge og gx20 selges for 6000nok. Rart at kameraene er dyrere i sverige enn i norge. Blir å kjøpe k20d med tamron 17-50 hos JP.

Jeg har GX-10 og Tamron 17-50mm F2.8 og det er en knall kombo, og K20D + Tamron 17-50mm er nok ikke noe dårligere. Er veldig greit å ha stabilisering i huset, for da får en stabilisering på lyssterk optikk også (imotsetning til nikon og Canon).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Trengte ikke betale noen ting for returen av pentaxen. Kom over en fin brukt d300 med tam 17-50 og alle tester jeg har lest var svært positive, så det ble den til slutt. Det varierer veldig, men mesteparten av tester mellom k20d, 40d og d300 viser at d300 har veldig softe jpeg og raw filer. Kan en redigere bildene fra d300 og få samme skarphet? Har ikke fått kameraet ennå, men med tanke på de testbildene jeg har sett rundt om kring er jeg litt usikker på om ikke k20d hadde passet min smak bedre.

Lenke til kommentar

Ja, forutsatt at jeg forstår deg rett.

 

Jeg har lest minst ett sted at det med softe bilder i kameraet er en bra ting; det betyr bare at bildet har kommet litt kortere i prosesseringen og du kan selv velge skarphetsnivå (ift for eksempel kompaktkamera som skarper opp vesentlig og av til for mye). Med softe bilder har du muligheten til å velge selv.

 

Her er en tråd om oppskarping.

 

edit: skriveleif

Endret av trygvan
Lenke til kommentar
Trengte ikke betale noen ting for returen av pentaxen. Kom over en fin brukt d300 med tam 17-50 og alle tester jeg har lest var svært positive, så det ble den til slutt. Det varierer veldig, men mesteparten av tester mellom k20d, 40d og d300 viser at d300 har veldig softe jpeg og raw filer. Kan en redigere bildene fra d300 og få samme skarphet? Har ikke fått kameraet ennå, men med tanke på de testbildene jeg har sett rundt om kring er jeg litt usikker på om ikke k20d hadde passet min smak bedre.

 

Dette med softe filer har helt urettmessig blitt fremstilt som noe negativt av enkelte personer. Som trygvan skriver, varierer det hvordan kameraprodusentene skarper opp filene fra kamera rett ut av boksen. Du kan selvfølgelig velge å ha høyere grad av oppskarping rett fra kamera. Det er dog ikke å anbefale dersom du ønsker å etterbehandle bildene noe i ettertid på datamaskin. Du trenger ikke å være urolig. D300 med Tamron 17-50 er en særdeles god kombinasjon, som du vil ha mye glede av, og vil kunne levere veldig skarpe bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...