Gå til innhold

Nytt speilrefleks før jul


Anbefalte innlegg

Som så fryktelig mange andre her inne, lager jeg (desverre) en ny tråd når det gjelder råd rundt nykjøp av speilrefleks.

 

Jeg ønsker ikke å putte alt for mye penger inn i dette, men opp til 5000 inkl objektiv.

 

Jeg står mellom:

- Pentax K200D (4000 hos JP)

- Nikon D60 (finnes D80 til under 5k, så byttes den ut mot D60)

- Canon EOS 1000D

- Canon EOS 450D (ligger vell på 5500 såvidt jeg har set)

 

Jeg skjønner at jeg må inn i butikk for å kjenne på kameraene og se hvilken størrelse så passer meg, så dere skal få fritak for den :)

 

Utenom det så kommer kameraet til å bli mest brukt til:

- Baby / Unge (og krever derfor at kameraet skal kunne ta øyblikksbilder)

- Sport / Vannsport / bevegelse (Ikke nødvendig med støt / sprutsikkert utover det normale, men her har vell Pentaxen en styrke?)

- Portrett

- Ferie

- Solnedganger (etc etc)

 

Jeg definerer meg som nybegynner idag, men har interesse av (og kommer til) å sette meg inn i kameraet. Jeg forstår at det er objektivet som så og si bestemmer bildene, men får starte med originalene på 18 - 55 i første omgang (men vil ha med bildestabilisator.)

 

Noen som har noen gode tips å komme med her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som sagt nikon d80 + 18-55 m/VR koster sist gang jeg sjekket 6000. og det er verdt det. d60 er ikke SÅ mye å samle på når du kan få d80 til en 1000 lapp mer, for å si det sånn.

kanskje et litt kjedelig objektiv, men flott å begynne med :)

 

sjekk japan photo, elkjøp, expert. de har garantert noe for deg.

Endret av knappapap
Lenke til kommentar

MSc anbefaler Pentax K-m m/ dobbel kit.

 

Jeg anbefaler heller singel kitet til 2999kr.

 

Mitt forslag:

 

Pentax K-m med 18-55mm 2999,-

DA 40mm f/2.8 fra kr. 2200-3000,-

Black Rapid RS-1 400-600kr.

 

Nettopp kommet fra en tur i fjæra. Hadde kun med K-m og 18-55mm festet på en RS-1. Utrolig herlig å bære lett og enkelt.

 

Good luck.

Lenke til kommentar
nikon d80 med 18-55 med bildestabilisator er å anbefale, et godt kamera og det objektivet er virkelig effektivt. koster nok litt over 5 ja, men er verdt det.

 

Ja, D80 virker som et høyaktuelt kamera. Hvordan er det med IS, ligger det i huset eller objektivet? Hvordan kan D80 sammenstilles med 450D? Får sistnevnte til ca 5400 med IS objektiv (18 - 55) og D80 til 5000 hos elkjøp som nevnt av omhelle.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

men det billigeste d40 jeg finner er 5850 uten objektiv.. så det blir igrunn veldig fort en annen prisklasse hvis man skal kjøpe nytt :p

 

såvidt jeg ser det står det enda mellom nikon d80 og canon eos 450 d!

 

kom med for / mot argumenter!

 

Eos 450 d har liveview og bilde stabilisator på kit objektivet.

det tar jeg som et stort pluss

Lenke til kommentar

Ringte til Fotovideo for å sjekke pris på 40D m/18-55mm IS, de sa det ville koste ca 100 kr mer en 40D m/18-55mm uten IS. Altså 6599 kr, ca 1600 kr dyrere en 450D med samme objektiv.

Da blir valget enkelt for meg siden 40D er et mye bedre kamera.

Som Nautica sa.

Det ene kamera er et innstegs/nybegynnerkamera,mens det andre er et semiproffkamera.
Endret av Falkenhaug
Lenke til kommentar

Whipslash og eCo, hvorfor er dere så opphengt i Nikon/Canon. Jeg tok et objektivt valg i fjor (hadde ingen "bindinger" til noe merke). Og dere ser hvor jeg havnet. Hadde jeg gjort valget nå, så hadde tilbudet på E-520 hos JP gjort valget enda enklere.

 

Utvalget av objektiver til Canikon er nok større, men det er mest snakk om kvantitet, ikke kvalitet.

 

Men som mange tråder har presisert før. Det er ingen "dårlige" dSLR'er på markedet. Det er mye snakk om smak og behag. Derfor kan det hende at du blir misfornøyd og vil prøve et annet merke eller kamera. Mtp kameraer som er nevnt vil jeg tro at det som er vanskeligst å få solgt igjen er Nikon D80 da dette er et relativt gammelt kamera.

Lenke til kommentar

40D VS 450D

 

Sån som jeg ser det.

 

Det mest fremskredende som er likt er vel sensoren/skjerm,40D har raskere prossering.

450D 12 MP. mens 40D har 10 MP.

40D metall 450D plast.

40D stort hus 450D lite hus.

40D CF kort 450D SD kort.

40D har to Raw format muligheter.

40D flere dedikerte knapper og hjul.

Mere bilder pr.sekund.

 

 

Her kan du sammenlingne 40D/450D side by side.

 

 

En annen ting hvis man kjøper Canon/Nikon er at du kjøper et av de fabrikat som selger mest,så det er mer som er designet til disse volumselgere orginalt og uorginalt,også på brukt.

 

Edit: et kamera yter ikke bedre en det objektivet du setter foran det.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke se mer på Olympus og Sony?

Da får du stabilisering i huset(det har ingen av modellene til Canon og Nikon) og slipper å tenke på at du må skaffe objektiver med stabilisering.

 

Olympus 520 er på tilbud på Japanfoto

 

Og tilgang på bra og billig optikk brukt, finner jeg faktisk bedre på Sony enn på Canon og Nikon.

2 grunner til det:

 

1. Du kan bruke optikk fra Minolta og 3-part helt fra 1984 på Sony og få autofokus og stabilisering, og du har denne meget gode siden til å hjelpe deg i objektivsøket :

http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

 

2. Det er foreløpig "færre om beinet" på denne optikken, så sjansen for å få kvalitetsoptikk billig er mye bedre enn på Canon og Nikon. Og bra og billig optikk er viktig for en nybegynner.

 

Så jeg ville sett meg om etter ett billig kamerahus/evt kit, og så gått på bruktmarkedet etter god optikk, gode alternativer er da A300 eller A200, til og med en A100 er ett bra kamera når du får på god optikk. Ett kjappt søk på Finn og foto.no gir deg tilgang på både kameraer og optikk billig.

 

Her kan du få ett kjapt overblikk over alternativene dine, side om side og :

http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...20&show=all

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Du må slutte å mase om bruktmarkedet for Minolta-optikk. Jeg er enig i at det er godt, men det får da være måte på feilinformasjon. Det er godt, men ikke bedre enn Nikon og Canon. De har kun produsert AF-optikk siden 1986, men i mye større volum. Derfor ender de med større bruktmarked på tross at to år mindre tid i markedet. Fanboyismen din har jeg latt være til nå, men denne gang går du litt for langt i ditt enøyde syn på sakene.

Lenke til kommentar

Var det noe feilinformasjon der da? Jeg sa hva jeg syns og har opplevd, at det er lettere å få tak i kvalitesobjektiver til Sony brukt for en billig penge, siden det er færre om beinet, og derfor lavere priser på god optikk.

Og fordelen med stabilering på hus og autofokusmotor i kameraet er at du får det og på alle objektivene.( På Canon og Nikon får du kun stabilisering på objektivet hvis du kjøper nyere objektiver)

 

Kan ikke se en eneste feil i det utsagnet.....

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...