Gå til innhold

Hardware til virtualiserings server


Zappza

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger litt hjelp til å finne hardware til en ny server, som skal brukes som virtualiserings host til en rekke andre gjester.

Ingen av oppgavene som VMene kommer til å utføre er spesielt krevende, kanskje med unntak av litt transcoding i blant.

 

Edit: Glemte å nevne at VM hosten skal være Server 2008 Hyper-V Core.

 

Her er en liten oversikt over rollene til de virtuelle maskinene jeg har planlagt nå.

 

DNS/DHCP, PIM Sync and Active Directory DS (Server 1)

Allocated RAM: 1024MB

OS: Windows Server 2008 (32 bit)

Roles: Serve as a DHCP and DNS server, AD DS server and PIM Sync

Programs used: Server 2008 built in DHCP, DNS, AD DS, WDS (Windows Deployment Services) and Funambol PIM server

 

File hosting, backup (Server 2)

Allocated RAM: 512MB

OS: Windows Home Server

Roles: Take care of all file hosting, as well as backup. I do this in WHS because of the Drive Extender and the Backup possibilities.

 

File Sharing (Server 3)

Allocated RAM: 512MB

OS: Windows XP w/ SP3

Roles: Take care of all downloading and uploading of content.

Programs used: µTorrent w/ WebUI, YnHub (with a local SQL server), DC client (DC++ at the moment), FileZilla FTP Server

 

Media Streaming (Server 4)

Allocated RAM: 1024MB

OS: Windows XP w/SP3

Roles: Serve as a media streaming server for my Archos 605 WiFi, T-Mobile G1, Xbox 360 as well as other devices.

Programs required: Orb or TVersity, Firefly Media Server

 

Det jeg trenger hjelp til er hovedsaklig å finne et stabilt hovedkort med plass til en fin mengde RAM (8GB min.), har støtte for AMD-V eller Intel-VT og som har minst 3 PCI plasser.

Hadde også satt pris på et forslag på ca. hvor kraftig prosessor jeg trenger.

 

Prisen bør helst ikke være så alt for høy :)

 

Takk for hjelp :)

 

Har lagt ved litt mer detaljerte planer for de som er interessert.

I_have_a_dream.pdf

Endret av Zappza
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det kan trolig stemme det Zappza... Kjører en IBM løsning med VMWare ESX løsning hvor jeg har Dual QuadCore og en drøss med minne. Minne brukes og cpu'en står nesten på idle.

 

Siden du skal kjøre windows over hele linjen kan du like godt se på en AMD løsning hvis det Zappza sier stemmer. Du har mye mer bruk for høy minnefart enn høy tallknusing på CPU'en over tid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Joda, det kan jo selvfølgelig kjøres i WHS, det er det jeg gjør nå.

 

Jeg har faktisk tenkt på ideen, men jeg klarer fremdeles ikke bestemme meg helt hva jeg kommer til å ende opp med å gjøre. Det er nemlig både fordeler og ulemper med å kjøre flere ting på samme maskin. Men jeg tror nok at jeg kommer til å ende opp med å installere µTorrent, FileZilla og DC++ på WHS, ettersom alle tre er helt ubrukelig uten at WHS kjører.

 

Streaming er hele poenget med WHS ja, men noen av programmene jeg bruker er litt mystisk noen ganger når det kommer til hvordan de oppfører seg under WHS. Men jeg kommer muligens til å ende opp med å installere disse og på WHS, selv om jeg helst vil unngå dette, da jeg helst ville ha et oppsett med WHS som skal være dønn stabilt, og som aldri har nedetid, med unntak av når kritiske oppdateringer kommer. Jo flere programmer jeg installerer, jo større er sjangsen for at et eller annet går galt.

Lenke til kommentar

E forstår tankegangen og kan egentlig være enig der, ville som sagt muligens kjørt utorrent og slikt fra whs, men ellers vis det er noen sære programmer som ikke alltid er like stabile, så er det jo lurt og kjøre disse på en annen VM/server. Ellers så ønsker jeg deg lykke til, med oppsettet.

 

Har du forresten testet WHS, bare lurte på om det er mulig og melde denne inn i et domene/AD?

 

PS: selv er jeg veldig glad i Intel prosessorer, og kjørte en testperiode, med 2 virituelle maskiner på min 2,8 GHz quad core med 4 GB ram, og det gikk veldig bra, eneste var at jeg merket at jeg skulle hatt mer ram i maskinen, kjørte disse oppå Vista Home Premium, var bare for og teste ut vm workstation og teste litt ubuntu og windows 7.

 

Uansett er dagens quad core prosessorer fra AMD og Intel ganske kraftige (vis du ikke går for low-end quad, disse har jeg ikke erfaring med). Vil anbefale deg minst quad for et oppsett som dette(1,9 GHz+ for AMD og 2,1 GHz+ for Intel), sammen med minst 8 Gb ram (som du skriver selv).

Endret av St. Anders
Lenke til kommentar

Har ikke testet ut WHS i domene, men har lest på annet forum kun for WHS, at noen problemer har oppstått. Du får meldt det inn, men du kommer sannsyligvis til å ha problemer med å koble deg til den utenfra hjemmenettet ditt i følge en post.

 

http://forum.wegotserved.co.uk/index.php?act=idx

 

Se på dette forumet, og søk etter 'domain' så kan du lese litt :)

 

---

 

Trur jeg kommer til å ende opp med å installere fildelings programmer på WHS, men at alt annet blir installert på en annen VM.

 

---

 

Må lese litt mer om prosessorer til bruk i VM, men i og med at jeg ikke bruker noen ressurs krevende programmer, tror jeg at jeg klarer meg fint med dual-core, tri-core. Pengene jeg sparer på prosessoren, kan jeg heller bruke på mer RAM, noe jeg vet jeg blir å trenge :p

Lenke til kommentar

Tror jeg blir å gå for dette hovedkortet Gigabyte GA-MA78G-DS3H

https://prisguiden.no/product.php?productId=94883

 

I forhold til det du foreslo får jeg mer for pengene.

 

Når det gjelder prosessor, så får jeg se hva det blir til. Har en AMD Athlon 64 X2 5000+ Black Edition som står i HTPCen min for øyeblikket, noe som ikke er helt optimalt med tanke på varme, så kanskje jeg flytter den til serveren og heller bare kjøper en ny laveffekts prosessor til å sette inn i HTPCen. Når alt kommer til alt så tror jeg ikke at prosessoren kommer til å være flaskehalsen, men heller RAM og harddisk fart.

 

Har bestemt meg for å gå for AMD, så det er bestemt.

Endret av Zappza
Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe en "ferdig pakke" til slikt oppsett?

Jeg har en Dell Poweredge 2900 som kjører Win2008 x64 Ent. Ed.

Har dermed lov til å kjøre 4 VM´er med samme OS på samme lisensen...

 

Hyper-V drar rundt 2 DC´er, en filserver, en Exchange 2007 og en WSUS-boks med snitt CPU på 7-8% (Dual quadcore)

 

 

Wintel

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har du kommet frem til noe hardware? Noen som har testet Asus P5Q med Hyper-V?

 

Jada, har kommet fram til at jeg skal ha dette hovedkortet, denne prosessoren, samt 8GB DDR2 800 RAM.

 

Alt dette settes inn i min Yeang Yeong Server Cube, sammen med 6 500GiB Harddisker som skal styres av SATA kontrolleren på hovedkortet. Ekstra harddisker er alt planlagt i og med at det begynner å bli tomt for plass :)

Endret av Zappza
Lenke til kommentar

Liten update her.

 

Grunnet maskinvaresvikt i den serveren jeg hadde, har jeg sett meg nødt til å måtte ta i bruk en midlertidig løsning. Har flyttet over hovedkortet, prosessoren og RAMen som sto i HTPCen min, og satt i serveren. Blir å sette opp Server 2008 x64 i morgen, og starte å konfigurere etter planen.

 

Når jeg drar tilbake til Norge blir jeg å kjøpe det hovedkortet jeg har planlagt, samt prosessoren og RAM og sette delene tilbake i HTPCen. Forhåpentligvis skal migreringen fra HTPC Hovedkortet til det andre gå ganske greit, i og med at de er begge basert på samme brikkesett og bruker samme drivere. Jeg blir uansett å ta en backup med Acronis True Image og gjenopprette den med Acronis Universal Restore (http://www.acronis.com/enterprise/products/ATISWin/universal-restore.html) noe som er en gave sendt fra gudene :)

Lenke til kommentar

Har nå fått satt opp og konfigurert alt :)

 

Må si det funker som en drøm, endte opp med et oppsett som følger:

 

Host - Server 2008 Standard (x64)

 

Guests

  • Server Standard 2008 (x64) med følgende roller: AD DS, DHCP, DNS, WDS, WSUS
  • Windows Home Server som filserver og backup server for klientene
  • Windows XP Pro SP3 til mediastreaming, torrents og DC server m/ klient

Bestilte akkurat to 1TB harddisker fra Netshop til 795,- stk, ettersom det kun er 500GB ledig igjen på serveren. Når de kommer er det bare å koble de i, og legge de til som Physical Disk i SCSI kontrolleren :)

Endret av Zappza
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...