Gå til innhold

Den store Canon Powershot SX1 tråden. Alt som omhandler SX1 passer fint HER :)


Anbefalte innlegg

G`ene back then var veldig bra (har jeg lest.. skikkelig teoretiker jeg, har jo hatt VELDIG god tid å lese om kamera mens jeg har ventet på sx1`en) :cry::) (frem til G7 iallefall, så tapte de seg visstnok litt) :hmm: o:)

 

en god bildestabilisator er bra å ha når man skal skal filme i mørke, og der synes jeg Sx1 virker imponerende bra.. men må samtidig si at eneste andre jeg har prøvd er nyere billig samsung videokamera (ikke bra stab. på den) og et nytt casio "slim" fotoapparat (Z85 tror jeg det heter, et nødstilfelle kamera, for de situasjonene sx1`en blir for svær) (stab. virker noenlunde på den)

 

Jeg hadde en ixus 500.. Det kunne definitivt lage bra bilder det også, så det er jo ikke slik at bildekvalitet har blitt revolusjonert de siste åra.. bra bildekvalitet var det jo før også.. men duverden så mange nye funksjoner vi har fått ? og litt bedre oppløsning har det blitt også :) og video med kjempehøy oppløsning med stereo "CD" lyd ? (i et fotoapparat?) (var fornøyd med 5mpix jeg.. ikke derfor jeg skifta kamera) :)

 

Mvh: PerS

 

:-) Jeg tror ikke heller at det finnes noe kompaktkamera som lager fine bilder ved ISO 1600/3200 (men drømme får man lov til :-) ) Kanskje med Fuji får man litt bedre bilder ved høyere ISO. Det er bra at du er fornøyd med bildekvalitet av SX1. Har du sett på bildekvalitet på kameraskjerm? Har du prøvd å overføre til PC og forstørre bilder litt? Jeg har merket at bilder er noe kornete selv med relativt lav ISO. Jeg jobber med bilder hver dag, kanskje merker sånne ting ganske fort. Selvfølgelig er det ikke helt realistisk å forvente like bra bildekvalitet som man får fra et skikkelig speilreflekskamera men jeg syns at mitt første kompakt digikamera Canon G5 laget bilder med lavere/mindre "korn" ved lav ISO (f.eks. 80). Nå er batteri til G5 dau, jeg må kjøpe en ny batteri for å sjekke min mistanke. Rent akademisk interesse.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for gode tilbakemeldiger, forstår jeg dere rett virker de fleste som har brukt kamera å være ganske fornøyd ...

 

QUOTE(Qbiq @ 31/12-2008 : 20:05)

"Deilig å endelig ha et kamera som tar et bilde når jeg ber det om å ta et bilde innendørs (og ikke 2 sekunder etter, som mitt forrige kamera)"

 

Det var egentlig denne kommentaren jeg ventet på :thumbup:

Endret av PureFlare
Lenke til kommentar
Enig med en av de forrige talere om at linsedekselet virker litt "pinglete" .. men det gjør jobben sin. Personlig skulle jeg heller ønske det var festet i en tråd til kameraet slik at jeg slapp å putte det i lomma (kommer sikkert til å rote det bort kjenner jeg meg selv rett)

 

På bakside av linsedekselet til SX1 finnes faktisk en liten plastkrok, man kan henge dekselet på nedre (smalere) delen av kamerareim. Det kan være litt praktisk, i hvert fall om en ikke har noen lomme å legge dekselet inn i, då slipper man å holde dekselet i munnen :-)

Lenke til kommentar

aha :thumbup: takk for tipset, det kan jo kanskje være et bra alternativ.

 

BTW: fikk dere med norsk brux ? jeg fikk bare manual på cd :(

 

mvh: PerS

 

Enig med en av de forrige talere om at linsedekselet virker litt "pinglete" .. men det gjør jobben sin. Personlig skulle jeg heller ønske det var festet i en tråd til kameraet slik at jeg slapp å putte det i lomma (kommer sikkert til å rote det bort kjenner jeg meg selv rett)

 

På bakside av linsedekselet til SX1 finnes faktisk en liten plastkrok, man kan henge dekselet på nedre (smalere) delen av kamerareim. Det kan være litt praktisk, i hvert fall om en ikke har noen lomme å legge dekselet inn i, då slipper man å holde dekselet i munnen :-)

Endret av Qbiq
Lenke til kommentar
aha :thumbup: takk for tipset, det kan jo kanskje være et bra alternativ.

 

BTW: fikk dere med norsk brux ? jeg fikk bare manual på cd :(

 

mvh: PerS

 

Jeg har så kalt nordisk utgave, dvs "kom i gang"- manualer er på finsk, svensk og dansk. Komplett bruksanvisning finnes kun på CD, det er ganske vanlig.

 

Ellers har jeg eksperementert litt mer med videokonverteringer. Mitt mål er å få konvertert originale HD videofiler slik at de er avspillbare både på PC og PS3. Beste resultat har jeg oppnådd med Any Video Converter. Videoformat .avi, video codec xvid, video size "original", video bitrate 8000 (har prøvd med 2000 og 5000 - ikke spesielt imponerende), frame rate 29.97 (korfor 29.97 - det vet jeg ikke, programme foreslår dette...). Audio codec mp3. Har prøvd med lydcodec aac - PS3 skriver då "inkompatibel fil", har prøvd med ac3 - PS3 spiller av men ingen lyd på PC når jeg prøver å avspille fil i VLC-player. Nå tok jeg screenshot av Any Video Converter og limet den inn i word doc. Prøver å laste doc fil opp. Om noen har funnet noen bedre alternativ, jeg vil sette stor pris på kommentarer/feedback. Jeg har prøvd "Format Factory", "Quick media converter" - videokvalitet var rett og slett dårlig etter konvertering med hjelp av disse programmer.

 

Når det gjelder bildekvalitet, då syns jeg fortsatt at bilder er ganske kornete, også ved lavere ISO. Jeg er meget kresen og mest sannsynlig veldig pirkete :-)

 

Fokusering er relativt rask men innendørs ved zooming kan være litt upålitelig. Har opplevd ved flere tilfeller dårlig fokusering tross til "grønt treangel". Må passe litt på :-)

Converter_screenshot.doc

Lenke til kommentar

Har nå prøvd å ta bilder med SX1 innendørs med ekstern blitz (Speedlite 580 II) som var rettet ca 45 grader mot taket. Ved ISO 80 og med ektern blitz blir bildekvalitet helt fantastisk. Hvis man tar bilder med kamera stilt på "auto", då settes kameras ISO opp til 250 og bildekvalitet blir ikke spesielt imponerende. Bilder blir ganske kornete, spesielt er dette synlig på ansikter.

 

Skjønner ikke hvordan har jeg klart meg tidligere uten ekstern blitz med roterbart hode??? :-)

 

Her er et par linker fra dpreview, det var litt interessant å lese hva andre mener om dette kamera.

 

http://www.dpreview.com/reviews/read_opini...p;opinion=41806

http://www.dpreview.com/reviews/read_opini...p;opinion=41824

Lenke til kommentar

Mine erfaringer så langt:

 

Først det negative, det er endel støy i bildene. Er usikker på om det lysfølsomheten

eller JPEG komprimering som gjør det. Noen bilder ser ut som de er tatt med mobil,

når man zoomer inn. Mitt gamle Ixus 700 tok bilder med mindre støy.

Skarpheten kunne også vært bedre. Men alt dette er mest hvis man zoomer inn på bildene.

Til print og skjerm er de jo ok. RAW støtte kommer visst i firmware update i Mars.

 

Det er merkbart mer detaljer i bildene ved lite lys, kontra Ixus 700, mitt forrige kamera.

Skulle bare mangle også.

 

Batteritiden er ikke bra, videodelen tar mye strøm, så jeg har bestilt dette settet:

http://webshop.batterystore.no/product/440...tterilader.html

 

Det som gjør det gøy å bruke er selvsagt zoomen samt videomulighetene.

Stabilisatoren fungerer bra. Zooming og autofokus funker på video,

kan man får 80 x zoom uten tap!

Videodelen er jeg godt fornøyd med, nesten mindre støy der, enn bildene.

Kunne selvsagt vært skarpere video, men kameraet er jo et kompromiss-kamera

så ingen finesser er i toppklasse, men det er morro å bruke kameraet og det dekker

de fleste behov.

 

Når de gjelder videoavspilling så har jeg ikke problemer med det på PC.

Filene spiller av i Quicktime og VLC. VLC gir best bilde, mer kontrast.

 

Bruker MPEG Streamclip for å trimme filene og lagrer de til MP4 uten konvertering.

Minuset er at man må lagre lyd og video spor i to omganger, en AIFF fil og en MP4.

http://www.squared5.com/svideo/mpeg-streamclip-win.html

 

Vil tro de kan spilles av på PS3, har ikke PS3, men skal teste hos en kompis.

I Quicktime Pro kan også trimme filer og lagre uten tap, har ikke prøvd det enda.

 

Til redigering bruker jeg Sony Vegas og rendrer til Windows Media uten særlig merkbart tap.

Endret av lqpl
Lenke til kommentar
Når de gjelder videoavspilling så har jeg ikke problemer med det på PC.

Filene spiller av i Quicktime og VLC. VLC gir best bilde, mer kontrast.

 

Bruker MPEG Streamclip for å trimme filene og lagrer de til MP4 uten konvertering.

Minuset er at man må lagre lyd og video spor i to omganger, en AIFF fil og en MP4.

http://www.squared5.com/svideo/mpeg-streamclip-win.html

 

Kan jeg få spørre - hvilken, eller hvor kraftig/rask datamaskin har du ? Prosessor, skjermkort? Min PC er litt for gammel.

Jeg har et par dumme spørsmål. Hva betyr "trimme filene" og hvorfor må man lagre lyd og video spor i 2 omganger? Tar det lang tid?

Lenke til kommentar

Jeg har en E6850 dualkjerne klokket til 3.8GHz og et 8800 GTS 512MB skjermkort.

CPU belastning ligger på ca 35% i både VLC og Quicktime.

 

Har du siste versjon av VLC og Quicktime ?

 

Med "å trimme" filene mener jeg å ta vekk det man ikke vil ha. Det gjør filene

mindre og innholdet blir jo mer interessant å se på!

 

Grunnen til at jeg lagrer som MP4, er at da kan jeg spille av i Media Player Classic

eller Meedio / sikkert også andre Media Center program. Samt at CPU belastningen

blir bare noen få prosent hvis skjermkortet kan aksellerere dekoding av MPEG4/h264.

De fleste nye skjermkort kan jo det.

 

Det tar ikke lang tid å lagre filene, det er ikke snakk om å komprimere, bare

lagre til et annen type fil, uten kvalitetstap.

 

Siden MPEG Streamclip bare lager videosporet når jeg velger MP4, så må jeg

lagre lyden etterpå, som AIFF, så det blir to filer, litt dumt, men men.

Skal prøve Quicktime Pro som sagt.

Endret av lqpl
Lenke til kommentar

Har dere prøvd å konvertere med winff? jeg har lagt ut et panorerings og zoom sample på http://www.vimeo.com/2708039 som jeg har konvertert med winff til 1920x1080x30fps (6000kbps) xvid...

 

Dere kan laste ned originalfila dersom dere registrerer dere på vimeo (hvis ikke får dere kun streame en 1280x720 versjon som ikke er like bra)

 

Har begynt å lese bruksanvisningen nå.. det er mye å sette seg inn i (svett!)

 

Mvh PerS

 

Btw: originalfilene går helt smooth her (duo 8500, ati 4870, 3 gig) men de tar for mye plass, derfor vil jeg finne en bra måte å redusere filstørrelsen på uten nevneverdig tap av kvalitet.. den fila jeg lasta opp på vimeo er redusert fra 185 til 48 Meg)

Endret av Qbiq
Lenke til kommentar
Har dere prøvd å konvertere med winff? jeg har lagt ut et panorerings og zoom sample på http://www.vimeo.com/2708039 som jeg har konvertert med winff til 1920x1080x30fps (6000kbps) xvid...

 

Dere kan laste ned originalfila dersom dere registrerer dere på vimeo (hvis ikke får dere kun streame en 1280x720 versjon som ikke er like bra)

 

Har begynt å lese bruksanvisningen nå.. det er mye å sette seg inn i (svett!)

 

Mvh PerS

 

Btw: originalfilene går helt smooth her (duo 8500, ati 4870, 3 gig) men de tar for mye plass, derfor vil jeg finne en bra måte å redusere filstørrelsen på uten nevneverdig tap av kvalitet.. den fila jeg lasta opp på vimeo er redusert fra 185 til 48 Meg)

 

Noko liknende har jeg gjort i Any Video Converter men ikke i WinFF. Velger du avi, då XVID, då video bitrate, frame rate? Jeg har nettopp startet WinFF men jeg prøver med 8000 video bitrate, får se og sml med samme konvertering utført i Any Video Converter. Det som er litt kjipt at konvertering tar ganske lang tid. WinFF konverterer ca 2 frame/s...

Min PC er litt for gammel for adekvat avspilling av tunge videofiler som .mov fra SX1. Har lyst til å kjøpe en ny, men vil gjerne vente på Windows 7...

Lenke til kommentar

Her går det så det spruter (litt overdreve).. men veit ikkje om det er skjermkort eller cpu (eller kombinasjon) som er utslagsgivande... Det går ikkje realtime, men vil tippe det tok ca 4-5 min å konvertere nevnte klipp (185meg mov) til 6000kbps FHD xvid (48Meg fhd xvid). Du kan velge oppløsning på output, filformat, kpbs (video) kvalitet og lydkvalitet (bl.a)

 

Oppgradere cpu og grafikk-kort kan du godt gjer mens du venter på win7 (kjører vista 64 her, og det er det mest (einaste egentlig) stabile MS os`et eg har prøvd i min ~18 år lange pc karriere)

 

Har dere prøvd å konvertere med winff? jeg har lagt ut et panorerings og zoom sample på http://www.vimeo.com/2708039 som jeg har konvertert med winff til 1920x1080x30fps (6000kbps) xvid...

 

Dere kan laste ned originalfila dersom dere registrerer dere på vimeo (hvis ikke får dere kun streame en 1280x720 versjon som ikke er like bra)

 

Har begynt å lese bruksanvisningen nå.. det er mye å sette seg inn i (svett!)

 

Mvh PerS

 

Btw: originalfilene går helt smooth her (duo 8500, ati 4870, 3 gig) men de tar for mye plass, derfor vil jeg finne en bra måte å redusere filstørrelsen på uten nevneverdig tap av kvalitet.. den fila jeg lasta opp på vimeo er redusert fra 185 til 48 Meg)

 

Noko liknende har jeg gjort i Any Video Converter men ikke i WinFF. Velger du avi, då XVID, då video bitrate, frame rate? Jeg har nettopp startet WinFF men jeg prøver med 8000 video bitrate, får se og sml med samme konvertering utført i Any Video Converter. Det som er litt kjipt at konvertering tar ganske lang tid. WinFF konverterer ca 2 frame/s...

Min PC er litt for gammel for adekvat avspilling av tunge videofiler som .mov fra SX1. Har lyst til å kjøpe en ny, men vil gjerne vente på Windows 7...

Endret av Qbiq
Lenke til kommentar

Betyr dette at du må stille også blitsen manuelt, siden kamera ikkje kan stå på auto? eller følger blitsen dei innstillingane du setter manuelt på sx1 ?

 

har en EX430II i kikkerten sjøl (da 530`en er fryktelig dyr) .. og håper at den gir nogenlunde samme resultat ? Har aldri satt mine bein i en extern blits men har skjønt at innendørsfoto er ganske meiningsløst uten...

 

Mvh: PerS

 

 

 

Har nå prøvd å ta bilder med SX1 innendørs med ekstern blitz (Speedlite 580 II) som var rettet ca 45 grader mot taket. Ved ISO 80 og med ektern blitz blir bildekvalitet helt fantastisk. Hvis man tar bilder med kamera stilt på "auto", då settes kameras ISO opp til 250 og bildekvalitet blir ikke spesielt imponerende. Bilder blir ganske kornete, spesielt er dette synlig på ansikter.

 

Skjønner ikke hvordan har jeg klart meg tidligere uten ekstern blitz med roterbart hode??? :-)

 

Her er et par linker fra dpreview, det var litt interessant å lese hva andre mener om dette kamera.

 

http://www.dpreview.com/reviews/read_opini...p;opinion=41806

http://www.dpreview.com/reviews/read_opini...p;opinion=41824

Lenke til kommentar
Betyr dette at du må stille også blitsen manuelt, siden kamera ikkje kan stå på auto? eller følger blitsen dei innstillingane du setter manuelt på sx1 ?

 

har en EX430II i kikkerten sjøl (da 530`en er fryktelig dyr) .. og håper at den gir nogenlunde samme resultat ? Har aldri satt mine bein i en extern blits men har skjønt at innendørsfoto er ganske meiningsløst uten...

 

Mvh: PerS

 

Det var bra spørsmål :-)

For å endre ISO (f.eks. til 80) må en velge "P", "TV", "AV", "M" eller "C". Hvis du tar bilder i "P"-modus (med ISO på 80) uten blits innendøres, då blir det typiske eksponeringsparametre F på 2,8 (uten "zoom", dvs fokuslendge 28mm) og lukketid 0''5 s. I øyeblikket man slår på ekstern blits, då endres lukketid automatisk til 1/60 s (i "P"-modus). F-verdi blir fortsatt mellom 2,8 og 5,7 beroende på zooming. "P" er jo egentlig nesten fullautomatisk modus med mulighet til å endre nokre parametre. Då vil blits oppføre seg på (umtrent?) samme måte som når man tar bilder i "auto"-modus, dvs blitsens slagskraft tilpasses til aktuell F-verdi (og ISO), dvs f.eks F 2,8 (uten zooming). Hvis man gjør bilder på denne måten (i "P"-modus), då blir det kanskje litt kjedelig at F-verdi ligger hele tiden helt "nede" (2,8).

For å gjøre aperturen smalere, og hvis man har fortsatt ønske å ha ISO på 80, då kan man skyte i "Av"-modus (aperture priority) som er halvautomatisk programme. Med ekstern blitsen på, blir lukketid 1/60 uansett kva slags F-verdi (apertur) du skulle velge. Då kan du velge smalere apertur, f.eks. 4,5, 5,6 eller 8 (uten å være bekymret for lukketid- den forblir 1/60). Då vil blitsen skyte med høyere kraft for å "tilpasse seg" til smalere apertur.

 

Jeg liker mest "Av" for fotografering med ekstern blits hjemme. Inne i et større rom er det kanskje lurt å skyte i "P"- modus, da blir apertur mest åpen.

 

Jeg tror at samme blir med 430 II.

 

Mine gjentatte prøver viser at bildekvalitet (SX1) blir for dårlig ved ISO høyere enn 80. Kjipt at dette er problem i et såpass avansert kamera i ano 2009.

 

Man kan jo prøve å ta alle bilder ved ISO 80 men en digicamera-revieweer har skrevet veldig bra i en av sine reviews "In the real world, try as you might, it is just not possible to shoot at ISO 80 all the time"

http://www.dpreview.com/reviews/canong10/page24.asp

 

SX1 blir (dessverre) ingen erstatter av speilrefleks. Med min Nikon D80 tar jeg ofte bilder ved ISO 1000 uten å bekymre meg for kornete bilder.

Lenke til kommentar
har en EX430II i kikkerten sjøl (da 530`en er fryktelig dyr) ..

 

580 II koster 3499.- på www.fotomagasinet.no

http://www.fotomagasinet.no/aspx/produkt/p...aspx?plid=67146

I nokre nettbutikker koster samme blits betydelig mer (tusenlapp mer på komplett.no). Prisforskjell er sikkert betinget av svakere krone. Ny parti koster derfor mer (løp og kjøp :-) )

 

580 II (vs 430) har hode som er roterbart 180 gr mot ve og hø mens 430 sitt hode har begrenset bevegelighet (bare 90 gr mot hø??). Dette kan forårsake problem når man tar portre-bilde med objektivet rettet nedover og når man skal bruke blitsen i bounce-modus, f.eks. reflektert lys mot taket. 580 II er selvfølgelig kraftigere. Jeg har brukt min 580 bare i et par dager, min erfaring er derfor "close to zero" :-)

Endret av Axx
Lenke til kommentar

Tilbake fra ekstern blits-tema til selve kamera SX1.

 

En ting som jeg sliter med å venne meg til er SX1 sin egen løftbar intern blits. Denne blitsen kan løftes kun manuelt. Et par av mine andre kompaktkameraer har vanlig innebygd blits som kan fyres automatisk. I Nikon D80 finnes også løftbar blits men den løftes automatisk hvis det er behov og hvis man tar bilder i "auto"-modus. Nokre ganger var det irritasjonsmoment da jeg tok bilder av ungane mine med SX1 i "auto"-modus. Hvis man ikke løfter blitsen på forhand manuelt, då blir bilder tatt uten blits. Alle, som har fotografert små barn, vet kva det betyr. Uskarpe bilder. Jo, man får beskjed på LCD skjermen "raise the flash" men då er det for seint fordi mens man løfter blitsen og venter på når blitsen blir ladet (nokre få sekund), då er motivet tapt. I beste fall vil ungane bare snu seg 180 gr, i verste fall løper de til andre etasje mens jeg sitter, drømmer og venter på når blitsen er klar.

Det er ikke noko nytt, eigere av S5IS kjenner sikkert til dette "fenomen". Når jeg velger mitt neste digikamera, vil jeg gjerne passe på at internblitsen er "fullautomatisk" :-)

Lenke til kommentar
Lurer også veldig mye på hvordan kamera oppfører seg i dårlig lys,samt hastigheten på autofokus.

Vi venter i spenning på en skikkelig test !!

 

Har fått dette kamera like før jul. Jeg må innrømme at jeg ikke er helt fornøyd. Hovedårsak for kjøp av SX1 var video i HD. Nå har jeg testet litt og til min stor overraskelse kan jeg spille av videofiler i HD kun fra kamera til TV via HDMI. Alle mine forsøk å spille av HD videofiler på forskjellige PC var mislykket. Problemet er at video blir meget hakete ved avspilling. Har prøvd med windows mediaplayer, quicktime, VLC. Sannsynligvis er dette betinget av suboptimal videocodec. I manualen står:

 

"Depending on the environment on your computer when viewing movies, playback may not be smooth due to frame loss and audio may be choppy. By using a memory card reader and copying the movie data back onto a memory card, you can play back the movies smoothly on the camera. Furthermore, you can enhance your movie viewing experience by connecting the camera to your TV. When you copy the movie data back onto a memory card, be sure

to use the supplied software."

 

Sålenge det ikke finnes noen skikkelig mediaplayer med fungerende mov. codec, er jeg litt redd til å begynne å ta videofiler i HD-kvalitet. Det ser ut sånt at man er avhengig av SX1 for å avspille videofiler i bra kvalitet men hva skal jeg gjøre med disse videofiler når kamera går i stykker? KAn noen anbefalle noen mediaplayer for avspilling av canon sine mov-filer? Codec? Er det noen vits å konvertere .mov til noe annet format? Jeg er helt ukompetent i dette område.

 

Ellers har video ganske bra kvalitet sålenge er det nok lys. Om man filmer innendørs og anvender zoom, då blir kvalitet relativt dårlig. Bilder blir ikke kornete men annerledes - matrix-type. Zoom er veldig bra. Digital telekonverter er ikke noe annet enn digi zoom. Det følger ingen optisk telekonverter. Litt ubekvemt batteriluke. Liker veldig dårlig menu-hjul ved siden av skjermen, upresis funksjon når f.eks. man velger mellom forskjellige scener . En annen ting at jeg hele tiden komer bort i iso-funksjon når jeg tar kamera. Manuell fokus er like håpløs som det var i Canon G5. Kamera fokuserer relativt greit innendørs men av og til blir det dårlig fokusering. Jeg syns at min gamle IXUS 800IS fokuserer litt kjappere innendørs men hvis man ikke anvender zoom, då oppstår det som regel ingen større problem med fokusering. Når en tar video, då fokusering blir litt upålitelig innendørs ved bruk av zoom, det tar litt tid før kamera finner ritkig fokus ved endring av fokuslengde. Med andre ord, fokuseringshastighet er ikke revolusjonerende under lave lysforhold.

 

Bildekvalitet er bra men jeg har ikke testet kvalitet med forskjellig ISo (80, 200, 400, 800). 1600 og 3200 blir meget kornete.

 

Første inntrykk av kamera er ganske bra (jeg har 2 kompaktkameraer og 1 speilrefleks fra før). Jeg er litt skuffet over videofunksjon, kanskje noen kan anbefalle hva skal jeg gjøre med disse mov-filer? By the way, med 8GB minnekort (må være minst klasse 6 SDHC) kan man ta ca 25 min video i HD kvalitet eller over 90 min i 640x480.

 

Hei,

Du må ha en Intel dual CPU på minst 3 GHz. Det står faktisk i manualen (programvaredelen). På min maskin ([email protected]) går det fint. På en litt slappere dual core hakker det.

Lenke til kommentar
Hei,

Du må ha en Intel dual CPU på minst 3 GHz. Det står faktisk i manualen (programvaredelen). På min maskin ([email protected]) går det fint. På en litt slappere dual core hakker det.

 

Det har jeg skjønt at man må ha litt nyere/kraftigere PC for å avspille disse store mov-filer. Til slutt fant jeg modus (se tidligere notater) hvor konverterte filer kan avspilles både på PS3 (som jeg bruker som "media-center") og på mine PC fra dinosaurus-æra (stasjonær 3 gHz, ikke dual CPU, 2 Gb intern minne; bærbar dual- PCU med ? ca 2,6 gHz, 2 gb itnernminne). Det som var "top" igår, er helt utdatert idag. Det som er positivt med konverterte filer, er at disse filer tar mye mindre plass.

Endret av Axx
Lenke til kommentar

Det har sikkert med vane, eller uvane og gjøre... personlig synes jeg det er kjempepositivt å få lov til å velge blitz opp eller ned sjøl..

 

Mvh: PerS

 

Tilbake fra ekstern blits-tema til selve kamera SX1.

 

En ting som jeg sliter med å venne meg til er SX1 sin egen løftbar intern blits. Denne blitsen kan løftes kun manuelt. Et par av mine andre kompaktkameraer har vanlig innebygd blits som kan fyres automatisk. I Nikon D80 finnes også løftbar blits men den løftes automatisk hvis det er behov og hvis man tar bilder i "auto"-modus. Nokre ganger var det irritasjonsmoment da jeg tok bilder av ungane mine med SX1 i "auto"-modus. Hvis man ikke løfter blitsen på forhand manuelt, då blir bilder tatt uten blits. Alle, som har fotografert små barn, vet kva det betyr. Uskarpe bilder. Jo, man får beskjed på LCD skjermen "raise the flash" men då er det for seint fordi mens man løfter blitsen og venter på når blitsen blir ladet (nokre få sekund), då er motivet tapt. I beste fall vil ungane bare snu seg 180 gr, i verste fall løper de til andre etasje mens jeg sitter, drømmer og venter på når blitsen er klar.

Det er ikke noko nytt, eigere av S5IS kjenner sikkert til dette "fenomen". Når jeg velger mitt neste digikamera, vil jeg gjerne passe på at internblitsen er "fullautomatisk" :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...