iTronator Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 (endret) Hei, Jeg er supernewbie og trenger å lage et lottoprogram. Kan noen være så snille å hjelpe meg? Programmet skal skrive ut en rekke linjer. Hver linje skal inneholde 7 tall som kan benyttes for å fylle ut en LOTTO-kupong. Dette er det jeg har til nå, men får følgende feil; [C++ Error] Unit1.c(25): E2219 Wrong number of arguments in call of macro 'random' [C++ Error] Unit1.c(25): E2188 Expression syntax [C++ Error] Unit1.c(25): E2219 Wrong number of arguments in call of macro 'random' .................................................................. #pragma hdrstop #pragma argsused #include <stdio.h> #include <stdlib.h> int MAX = 34; int LesInn() { int tall; printf("Hvor mange rader skal lages?\n"); scanf("%d", &tall); return tall; } void Trekk(int* tabell) { int i; int j; int temp; int alreadyDrawn = 1; for(i=0; i < 7; i++) { temp = random(); while(alreadyDrawn == 1) { alreadyDrawn = -1; if(i != 0) { for(j = 0; j < i; j++) { if(tabell[j] == temp) { alreadyDrawn = 1; } } } if(alreadyDrawn == 1) { temp = random(); } } alreadyDrawn = 1; tabell = temp; } } void SkrivUt(int* tabell) { int i; for(i=0; i<7; i++) { printf("%3d", tabell); } printf("\n"); } int random() { return 1 + (int) (((float) rand() * MAX) / (float)RAND_MAX); } void Sorter(int* tabell) { int i; int j; int min; for(i=0; i < 7; i++) { min = tabell; for(j=i; j < 7; j++) { if(tabell[j] < min) { min = tabell[j]; tabell[j] = tabell; tabell = min; } } } } int main() { int i, j; int tabell[7]; int tall = LesInn(); srand(11); for(i=0; i < tall; i++) { Trekk(tabell); Sorter(tabell); SkrivUt(tabell); } return 0; } Takker for all hjelp! :o) Endret 12. november 2008 av iTronator
Garanti Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Du har tydeligvis fått en oppgave som du skal løse, og da bør du i det minste forsøke å lage noe selv før du spør om hjelp
GeirGrusom Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Jeg regner med at du også går i klassen min og skal levere dette til onsdag Et godt utgangspunkt er å skrive hva du har kommet til så langt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå