Gå til innhold

Hjelp til kobling av div komponenter til reiceiver


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp skaffet meg en receiver og høyttalere og trenger en liten guide til hvordan jeg skal koble sammen dette med tv, dvd-spiller(skal brukes som cd-spiller) og ps3. På dvd-spilleren har jeg kun scart, coaxial og component som tilkoblingsmuligheter. PS3 har 1 hdmi og optisk, mens tv vel har alt, da det er en flunkende ny full-hd tv.

 

Noen som kan guide meg gjennom?

Endret av jespah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...

Er jo ikke alltid at det står hva som er den beste løsningen i bruksanvisningen ;)

Det jeg tror blir best er å kjøre HDMI fra PS3 til forsterker, og HDMI fra forsterker ut. Da vil all bilde gå gjennom denne uansett hva du kobler til forsterkeren.

 

Om du har en digital coax på dvd spilleren bruker du denne til å overfør lyden til forsterkeren, til bilde bruker du component. Her er det viktig å koble begge to på en port med samme navn, eks DVD.

 

Dette fører til best bilde og lyd, i tillegg så får du minst mulig og kortest mulig kabler.

 

(Du nevnte ikke åssen type forsterker du hadde, men går utifra at denne er ny og er av typen med HDMI ut og inn)

 

mvh

Jonas :)

Lenke til kommentar
Er jo ikke alltid at det står hva som er den beste løsningen i bruksanvisningen ;)

Det jeg tror blir best er å kjøre HDMI fra PS3 til forsterker, og HDMI fra forsterker ut. Da vil all bilde gå gjennom denne uansett hva du kobler til forsterkeren.

 

Det jeg har gjort:)

 

Om du har en digital coax på dvd spilleren bruker du denne til å overfør lyden til forsterkeren, til bilde bruker du component. Her er det viktig å koble begge to på en port med samme navn, eks DVD.

 

Coaxen er video ut, har koblet denne til video på forsterker. Component fra dvd-spiller er koblet til tv. Burde denne heller gå til forsterker?

 

Dette fører til best bilde og lyd, i tillegg så får du minst mulig og kortest mulig kabler.

 

(Du nevnte ikke åssen type forsterker du hadde, men går utifra at denne er ny og er av typen med HDMI ut og inn)

 

Yamaha RX-V1800, 4 inn og 1 ut.

 

mvh

Jonas :)

 

Kan du forøvrig svare meg på hvordan jeg får lyden ut høyttalerne ved vanlig tv-titting og ved avspilling fra laptop?

 

NB! Se i mellom dine svar, jeg skrev mellom hver enkelt.

 

Takk:)

Endret av jespah
Lenke til kommentar

De fleste nye TVer idag har en optisk lyd utgang, da kobler du fra denne til forsterkeren med en optisk kabel.

 

Fra PC har du 2 løsninger. Om du har SPDIF støtte via minijack pluggen på den bærbare bruker du en "minijack" optisk kabel til vanlig optisk inn i forsterkeren. Med dette vil du få et digitalt signal. En annen fordel med dette er da vil DACen (digital to analog converter, tror jeg det står for, i recieveren, som er bedre enn i PCen, din gjøre om til et analogt signal istedet for PCen.

 

Om du ikke har dette må du nesten bruke en minijack til phono kabel.

 

Håper du fikk svar på alt nå :)

Btw, fin reciever ;)

Lenke til kommentar
De fleste nye TVer idag har en optisk lyd utgang, da kobler du fra denne til forsterkeren med en optisk kabel.

 

Fra PC har du 2 løsninger. Om du har SPDIF støtte via minijack pluggen på den bærbare bruker du en "minijack" optisk kabel til vanlig optisk inn i forsterkeren. Med dette vil du få et digitalt signal. En annen fordel med dette er da vil DACen (digital to analog converter, tror jeg det står for, i recieveren, som er bedre enn i PCen, din gjøre om til et analogt signal istedet for PCen.

 

Om du ikke har dette må du nesten bruke en minijack til phono kabel.

 

Håper du fikk svar på alt nå :)

Btw, fin reciever ;)

 

Takktakk:)

1. Men er det ikke mulig å få lyd fra pc kun ved bruk av en hdmi-kabel fra pc til forsterker?

2. Går det ikke å få lyd på tv sendinger med hdmi pga at tv'en ikke har hdmi ut? Derfor jeg må bruke optisk?

Lenke til kommentar

(Endret: Trådstarter har endrert emnetittelen til en mer beskrivende.)

Og bruk t_reply.gif -knappen når du svarer. p_quote.gif -knappen brukes bare når du skal sitere noe i en annen post (ikke hele posten).

 

Så til spørsmålene:

1. Det er mulig å få lyd ut fra PC med HDMI-kabel hvis skjermkortet støtter det. F.eks har ATI Radeon HD4*** -serien innebyggd lydkort, og kan med en overgang sende bilde og lyd over HDMI. Hvis den bærbare ikke har HDMI-utgang, kan du ikke sende lyd og bilde over HDMI.

 

2. Det er ingen vits med en HDMI-utgang på TV-er. Lyden sendes enten analogt ut via phono eller jack plugger. Eller digitalt via coax eller opptisk (Toslink).

Endret av k-orm
Lenke til kommentar

Når det gjelder analog signaloverføring, er det bare SCART som overfører lyd og bilde i én kabel. HDMI er den digitale versonen av SCART.

Dette er baksiden av en godt utstyrt tv:

post-12151-1229274899_thumb.jpg

Hvis du har én eller flere av lydutgangene som jeg har merket av, bruker du de.

Composit, S-Video, Component, RGB, osv. er alle betegnelse for overføring av bilde, og har ingenting med lyd å gjøre.

(Endret bildet for å gjøre ting litt klarere)

Endret av k-orm
Lenke til kommentar
Ja, men som du ser står det Component video inngang. Altså ikke lyd.

Du kan jo prøve og kople ledning fra komponentinngangen til reciveren og se hva som skjer...

 

Endret: Men hvilken inn og utganger har du på TV-en ?

Jeg har de samme som deg. Du har vel Samsung du også så vidt jeg ser.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilken tv det er på bildet. Det er bare et bildet jeg fant på nettet, som jeg har redigert.

 

Men hvis reciveren din har flere digitale innganger (fortrinsvis toslink) kopler du bare en toslink-kabel mellom tv-en og reciveren for å få tv-lyden på surroundanlegget. Hvis du ikke har mulighet for digital lydoverføring (for få innganger på reciveren), bruker du phonoutgangene på tv-en.

 

Tilkopling av PS3, DVD-spiller, og PC, har du fått nogen lunde svar på hvordan du kopler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...