Gå til innhold

Strømforbruk og varme på 7200rpm vs 5400rpm?


KaareKanin

Anbefalte innlegg

Som tittelen hinter til, jeg lurer på om det er noen som sitter med erfaringer/kunnskaper om forskjell på strømforbruk og varmeutvikling mellom 7200- og 5400rpm?

Jeg tenker da på 2.5" SATA disker, og har planer om å oppgradere laptopen. Et lite sidespørsmål i samme slengen blir noe i retning av- dersom det står 2.5", så vil de fysiske målene stemme med andre 2.5"?

 

Setter stor pris på innspill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke gjort noen målinger på det, men har skiftet ut harddisken i begge mine bærbare maskiner og valgte disker med hastighet 5400rpm og 7200rpm (120 og 160GB) der det tidligere sto disker med hastighet 4200 - og 5400rpm av størrelse 40 og 60GB. Ut fra erfaringen jeg har gjort blir begge maskinene varmere og viftene går nå omtrent konstant. Resultatet er altså mer støy og mer varme. Jeg byttet i hovedsak diskene på grunn av størrelsen (fikk for lite plass) men også med tanke på bedre hastighet. Jeg må legge til at jeg samtidig oppgraderte RAM fra 512Mb til 2GB i begge maskinene, og det avgir nok også mer varme. Likevel, begge maskinene er ikke til å kjenne igjen når det kommer til hastighet (stor forbedring) så jeg angrer ikke på oppgraderingen. Det er ca. 2 år siden jeg oppgraderte. Jeg kjører XP Home på begge og tipper vel at det var oppgraderingen av minnet som ga den største økningen i hastighet. Maskinene er av merkene HP Pavilion ze5425ea (fra 2003) og Asus A6 (fra 2005). Tror nok jeg forlenget levetiden med 2 - 3 år med mer RAM og større HD. Jeg har ikke hatt problemer med noen av maskinene etter oppgraderingen og jeg regner med at de varer ennå 3 - 4 år hvis jeg holder ut at de støyer en del. Jeg har byttet batteri på Asusèn, men ikke på HPèn som faktisk nå er over 5 år. Batteriet på denne holder ennå over en time.

 

Jeg valgte disker av samme merke som sto i maskinene fra før med tanke på kompabilitet. 2,5" er en standard og det samme for alle disker og skal stemme med de fysiske mål uansett merke.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding! Ser ut til at jeg får ta en vurdering på saken, synes viften i pcen min går nok som det er, men det er vel ikke den dyreste oppgraderingen jeg kunne eksperimentert med heller...

 

EDIT:

Etter en rask sjekk så tror jeg ikke det er varmeutviklingen ved HDen det som snurrer viften i gang. Regner med at det blir en rimelig safe sak å bytte ut også, der en easy-access sak til HDen også

Endret av KaareKanin
Lenke til kommentar

Største varmeutviklingen i en laptop ligger hos CPU, du kan nok trygt bytte hardisk uten at noe blir ødelagt av varme. Er maskinen din veldig varm ville jeg vurdert å levert den inn for støvblåsing samt bytte av kjølepasta på CPU.

Har maskinen din AMD turion derimot er det bare å finne seg i det. :D

Endret av roy_nor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...