Gå til innhold

Noen med erfaring med Multicom Kunshan M860? Eller forslag til kraftig skole/spill/3D-pc?


PaTrond

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal ha meg bærbar pc snart. Til skole vel og merke...

Trenger egentlig noe rå ytelse siden jeg skal jobbe med 3D modellering, fotoredigering og noen litt krevende bilspill.. Den skal også erstatte den stasjonære Dellen min( Dimension 9150, 4GB RAM, 8800GT, Core 2 Dobbel duo VIIV ett eller annet.. 2.8GHz og en forfærdeligt bråkende HDD på 250GB).

 

Multicom Kunshan M860 jeg kom over har jeg satt følgende konfigurasjoner på:

 

Skjerm: 15.4" Widescreen WUXGA 1920x1200 blank skjerm (glare)

Prosessor: INTEL CORE 2 DUO P9500 2.53GHz 1066MHz 6MB cache 25W

RAM: 4GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz (2x2GB)

GPU: NVIDIA® GeForce® 9800M GT 512MB DDR3 skjermkort

 

Lurer litt på om Intels T9400 prosessor er bedre enn P9500 da..

 

Men ellers lurer jeg på hvor god kvaliteten er. (det jeg først og frems lurer på i dette emnet!)

Dekselet ser ut som er børsta.

Skjermen aner jeg ikke hvor bra er.. Er det mye etterlsep, bra med farger, noe irriterende ved det, noe som kunne vært bedre?

Lyden lurer jeg også på, ønsker meg en pc med bra lyd(bryr meg lite om lyden i pc'ens egne høytalere, for bruker et Hi-Fi anlegg, Koss Porta Pro og noen Harman Kardon høytalere..

 

Noe annet jeg burde være obs på? Tar gjerne inn anbefalinger til andre valg av pc! :)

 

Og tusen takk for oppmerksomheten! ;)

Endret av PaTrond
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Skal ha meg bærbar pc snart. Til skole vel og merke...

Trenger egentlig noe rå ytelse siden jeg skal jobbe med 3D modellering, fotoredigering og noen litt krevende bilspill.. Den skal også erstatte den stasjonære Dellen min( Dimension 9150, 4GB RAM, 8800GT, Core 2 Dobbel duo VIIV ett eller annet.. 2.8GHz og en forfærdeligt bråkende HDD på 250GB).

 

Multicom Kunshan M860 jeg kom over har jeg satt følgende konfigurasjoner på:

 

Skjerm: 15.4" Widescreen WUXGA 1920x1200 blank skjerm (glare)

Prosessor: INTEL CORE 2 DUO P9500 2.53GHz 1066MHz 6MB cache 25W

RAM: 4GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz (2x2GB)

GPU: NVIDIA® GeForce® 9800M GT 512MB DDR3 skjermkort

 

Lurer litt på om Intels T9400 prosessor er bedre enn P9500 da..

 

Men ellers lurer jeg på hvor god kvaliteten er. (det jeg først og frems lurer på i dette emnet!)

Dekselet ser ut som er børsta.

Skjermen aner jeg ikke hvor bra er.. Er det mye etterlsep, bra med farger, noe irriterende ved det, noe som kunne vært bedre?

Lyden lurer jeg også på, ønsker meg en pc med bra lyd(bryr meg lite om lyden i pc'ens egne høytalere, for bruker et Hi-Fi anlegg, Koss Porta Pro og noen Harman Kardon høytalere..

 

Noe annet jeg burde være obs på? Tar gjerne inn anbefalinger til andre valg av pc! :)

 

Og tusen takk for oppmerksomheten! ;)

 

Finnes flere reviews på internett. Sjekk notebookreview.com

 

T9400 og P9500 yter likt bare P9500 er på 25W, derfor litt dyrere.

 

EDIT: Dette er en Clevo, så du er garantert god kvalitet og ypperlig kjølesystem (særlig om man sammenligner med alienware sin mx15 som når kokepunkt og enda litt mer under spilling).

Endret av EivindS_
Lenke til kommentar
Hmmm.. kom opp i et dilemma mellom Clevoen og denne Asusen: http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=148013&model=

 

Clevoen er penere, har avtrykkscanner, men Asusen er noe billigere, større skjerm, raskere RAM, men dårligere GPU..

 

Forresten: Det svarte utenpå Clevoen er ikke påklistret overflate?

 

Med mindre du har ekstreme ambisjoner for syntetiske tester vil du oppleve 9700 GT som mer enn bra nok. Har G71V selv, som du linker til og er strålende fornøyd. Den opplevde byggekvaliteten er skyhøy og garantert langt over den du finner i Clevo maskinen. Clevoen blir også varm, hvilket alle praktiske tester viser. Enkelte her inne elsker å hevde noe annet, men det er bare å se på overflatemålinger og gjøre litt enkel matte. I tillegg blir det støy, så kompakt og så kraftige komponenter er dødfødt. Nei, kjør Asus, du kommer til å digge den.

Lenke til kommentar
Hmmm.. kom opp i et dilemma mellom Clevoen og denne Asusen: http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=148013&model=

 

Clevoen er penere, har avtrykkscanner, men Asusen er noe billigere, større skjerm, raskere RAM, men dårligere GPU..

 

Forresten: Det svarte utenpå Clevoen er ikke påklistret overflate?

 

Med mindre du har ekstreme ambisjoner for syntetiske tester vil du oppleve 9700 GT som mer enn bra nok. Har G71V selv, som du linker til og er strålende fornøyd. Den opplevde byggekvaliteten er skyhøy og garantert langt over den du finner i Clevo maskinen. Clevoen blir også varm, hvilket alle praktiske tester viser. Enkelte her inne elsker å hevde noe annet, men det er bare å se på overflatemålinger og gjøre litt enkel matte. I tillegg blir det støy, så kompakt og så kraftige komponenter er dødfødt. Nei, kjør Asus, du kommer til å digge den.

 

9700M GT er MYE dårligere enn 9800M GT. Det har f.eks bare 32 shaders mot 9800M GT`s 96. En vesentlig forskjell! Den har også bare 128 memory bus width, noe som også gir utslag i spill. Sier du at Clevo har dårlig byggekvalitet, eller at asusen er eksepsjonelt godt bygd? Jeg trur det er mer kvalitet i en Clevo enn i masseproduksjonsproduktene til Asus.

 

Du sier den blir varm. Leser du rundt omkring ser du at den har utrolig bra kjølesystem(er jo først og fremst de innvendige temperaturene som teller). Eneste minus, som jeg ikke bryr meg om, er håndleddsplassen til høyre for touchpad blir litt varm pga HD ligger under. Men ja, dataen blir litt varm, men som med alle laptoper skal man ikke ha den i fanget, så jeg ser ikke helt problemet. Man tafser heller ikke på laptopen når man spiller. Der den blir litt varm ved spilling er over vifteutgangen og ved siden av touchpaden. Jeg syns ikke man kan forvente mer av markedet kraftigste 15 tommer.

 

Angående støy. Dette er ganske subjektivt da, men bruker man silent mode er den så og si lydløs. Når man spiller merker man ikke vifta om man ikke spesifikt lytter etter støy fra laptopen.

 

Prisen er jo sinnsyk på latopen det er linket til. For meg er dette mer en multimedia PC enn en gaminglaptop. Jeg er ganske sikker på at du ikke kan spille noen nye spill med native oppløsning på den dataen. Da må du stille ned oppløsningen og får crappy grafikk pga ikke i native oppløsning.

 

Asusen har også en prosessor som krever 35W mot en eventuell 25W prosessor (P9500) på Clevoen. Sistnevnte gir mindre varme og gir lengre batterilevetid.

 

Nei hold deg til Clevoen om du skal bruke den til spill iallefall =)

 

Glemte å nevne vekten. Asusen er nesten 1 kilo tyngre. Den er også 1,1 CM høyere og det er folk som syns m860 er stor.

 

Glemte også nevne designen. Vet ikke hva slags jobb du har, men jeg ville ikke tatt med asusen på møter osv. Clevoen har et mer profesjonelt utseende.

Endret av EivindS_
Lenke til kommentar
Hmmm.. kom opp i et dilemma mellom Clevoen og denne Asusen: http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=148013&model=

 

Clevoen er penere, har avtrykkscanner, men Asusen er noe billigere, større skjerm, raskere RAM, men dårligere GPU..

 

Forresten: Det svarte utenpå Clevoen er ikke påklistret overflate?

 

Med mindre du har ekstreme ambisjoner for syntetiske tester vil du oppleve 9700 GT som mer enn bra nok. Har G71V selv, som du linker til og er strålende fornøyd. Den opplevde byggekvaliteten er skyhøy og garantert langt over den du finner i Clevo maskinen. Clevoen blir også varm, hvilket alle praktiske tester viser. Enkelte her inne elsker å hevde noe annet, men det er bare å se på overflatemålinger og gjøre litt enkel matte. I tillegg blir det støy, så kompakt og så kraftige komponenter er dødfødt. Nei, kjør Asus, du kommer til å digge den.

 

9700M GT er MYE dårligere enn 9800M GT. Det har f.eks bare 32 shaders mot 9800M GT`s 96. En vesentlig forskjell! Den har også bare 128 memory bus width, noe som også gir utslag i spill. Sier du at Clevo har dårlig byggekvalitet, eller at asusen er eksepsjonelt godt bygd? Jeg trur det er mer kvalitet i en Clevo enn i masseproduksjonsproduktene til Asus.

 

Du sier den blir varm. Leser du rundt omkring ser du at den har utrolig bra kjølesystem(er jo først og fremst de innvendige temperaturene som teller). Eneste minus, som jeg ikke bryr meg om, er håndleddsplassen til høyre for touchpad blir litt varm pga HD ligger under. Men ja, dataen blir litt varm, men som med alle laptoper skal man ikke ha den i fanget, så jeg ser ikke helt problemet. Man tafser heller ikke på laptopen når man spiller. Der den blir litt varm ved spilling er over vifteutgangen og ved siden av touchpaden. Jeg syns ikke man kan forvente mer av markedet kraftigste 15 tommer.

 

Angående støy. Dette er ganske subjektivt da, men bruker man silent mode er den så og si lydløs. Når man spiller merker man ikke vifta om man ikke spesifikt lytter etter støy fra laptopen.

 

Prisen er jo sinnsyk på latopen det er linket til. For meg er dette mer en multimedia PC enn en gaminglaptop. Jeg er ganske sikker på at du ikke kan spille noen nye spill med native oppløsning på den dataen. Da må du stille ned oppløsningen og får crappy grafikk pga ikke i native oppløsning.

 

Asusen har også en prosessor som krever 35W mot en eventuell 25W prosessor (P9500) på Clevoen. Sistnevnte gir mindre varme og gir lengre batterilevetid.

 

Nei hold deg til Clevoen om du skal bruke den til spill iallefall =)

 

Glemte å nevne vekten. Asusen er nesten 1 kilo tyngre. Den er også 1,1 CM høyere og det er folk som syns m860 er stor.

 

Glemte også nevne designen. Vet ikke hva slags jobb du har, men jeg ville ikke tatt med asusen på møter osv. Clevoen har et mer profesjonelt utseende.

 

Asusen har en overflatetemperatur som holder seg under 30 grader stort sett, det er eksepsjonelt. Merker du forskjell på T9400 og P9500 når det kommer til varmeutvikling er du sannsynligvis overfølsom for elektrisitet og burde ikke bruke elektronisk utstyr..

 

9700 er sef ikke i nærheten av noen av 9800 kortene, allikvel scorer det 7000 poeng i 3dmark06, noe som må sies å være svært bra. Hvilke spill mener du det kortet ikke kan kjøre? Jeg spiller ikke Crisis (og det gjør ikke de fleste som liker et GODT spill) og det meste annet sklir veldig greit rundt i 1440x900 som er native på G71V.

 

Setter du M860 i silent er den ubrukelig til det meste, Asus kan stå på maks konstant og du hører den ikke. Men ja, i møter ville jeg nok dukket opp med noe annet.

 

Og ærlig tatl 47.7 desibel i maks.. det er jo som å stå ved siden av en buss. Nesten 40 grader på overflaten under skjermen er kanskje ikke helt digg det heller.

 

Poenget mitt er enkelt, de aller aller færreste trenger et vanvittig kraftig skjermkort på en laptop, det blir varmt, det bråker og man trenger det ikke for å få spillbar ytelse. Javel, en lag i ny og ne får du, men med tanke på alt peset du slipper med high-end konfigurasjon så er det himla verdt det.. for meg. Og så får andre bestemme hva de vil ha :)

Lenke til kommentar

Hmm.. Takk for alle innleggene! :) Dere har klart å få meg til å vippe mer mot Asuen, men den er noe tykk.. Drasse med denne fra Norstrand til Elvebakken Vidregående(forhåpentligvis kommer jeg inn der)er ikke akkurat noe som tenkes fristende.

 

Vel er det noen som vet om en pc som tilfredstiller disse kravene hadde det vært topp!! :D

 

-Portabel nok(15,4-17/18 tommer og helst ikke så tykk).

-Lang/lengre batteritid.

-Prosessor på over 2.4GHz.(helst P8600)

-DDR3 RAM

-nVidia M9700GT, men helst 9800GT. Veldig gjerne FX3600M om det klarer spill som Crysis, kommer også til å drive med 3D.

-Lite lyd! Skal trossalt jobbe med den i et klasserom.

-Jeg er veldig keen på fingerprint scanner..

-Den må gjerne være pen og! :p

Lenke til kommentar
Hmm.. Takk for alle innleggene! :) Dere har klart å få meg til å vippe mer mot Asuen, men den er noe tykk.. Drasse med denne fra Norstrand til Elvebakken Vidregående(forhåpentligvis kommer jeg inn der)er ikke akkurat noe som tenkes fristende.

 

Vel er det noen som vet om en pc som tilfredstiller disse kravene hadde det vært topp!! :D

 

-Portabel nok(15,4-17/18 tommer og helst ikke så tykk).

-Lang/lengre batteritid.

-Prosessor på over 2.4GHz.(helst P8600)

-DDR3 RAM

-nVidia M9700GT, men helst 9800GT. Veldig gjerne FX3600M om det klarer spill som Crysis, kommer også til å drive med 3D.

-Lite lyd! Skal trossalt jobbe med den i et klasserom.

-Jeg er veldig keen på fingerprint scanner..

-Den må gjerne være pen og! :p

 

Du stiller ganske store krav=) Du får ikke lang batterilevetid med så krafite laptoper. Jeg får vel litt over 2 timer med m860 i silent mode når jeg ser film. 9800M GT får du bare i de tre Clevoene Multicom selger. 9800M GT har Nvidia sluttet å produsere så Multicom går sikkert tomme etter hvert av de, men 9800M GTS er ikke mye dårligere og den er mye bedre enn 9700M GT.

Lenke til kommentar
Hæ?? Hvorfor har de slutta å produsere 9800GT?? For billig i forhold til GTX versjonen?

 

FX3600 kortet ser ut til å ha gjort det bra i doom3 på ultra hos notebookreview.com...

 

Doom er ganske "gammelt" og ikke så veldig krevende spill.

 

De slutta med 9800M GT fordi det ytet ikke så mye bedre enn 9800M GTS. Det går rykter om at det vil komme ett bedre GT, men ingen vet når. Det er ikke så veldig stor forskjell fra 9800M GT til 9800M GTX (som er det beste) så GT kortet kan ikke bli så veeldig oppgradert heller.

 

Før (i starten) kostet 9800M GT kortet langt over 1000kr mer hos enn 9800M GTS multicom, men jeg tipper de ble kjent med den lille forskjellen i korta og satte opp prisen betraktelig på GTS.

 

FX korta er vel mer til forskjellige krevende 3D programmer og ikke spesifikt til spill, selv om de gjør det bra der og. Men er ikke FX korta ganske dyre?

Endret av EivindS_
Lenke til kommentar
Hmm.. Takk for alle innleggene! :) Dere har klart å få meg til å vippe mer mot Asuen, men den er noe tykk.. Drasse med denne fra Norstrand til Elvebakken Vidregående(forhåpentligvis kommer jeg inn der)er ikke akkurat noe som tenkes fristende.

 

Vel er det noen som vet om en pc som tilfredstiller disse kravene hadde det vært topp!! :D

 

-Portabel nok(15,4-17/18 tommer og helst ikke så tykk).

-Lang/lengre batteritid.

-Prosessor på over 2.4GHz.(helst P8600)

-DDR3 RAM

-nVidia M9700GT, men helst 9800GT. Veldig gjerne FX3600M om det klarer spill som Crysis, kommer også til å drive med 3D.

-Lite lyd! Skal trossalt jobbe med den i et klasserom.

-Jeg er veldig keen på fingerprint scanner..

-Den må gjerne være pen og! :p

 

Et alternativ kunne vært Asus G50V, men skal du ha lyd er G71V utrolig bra. Fire høyttalere og subwoofer gir et forbausende bra lydbilde. Til å være en 17 tommer er den forbausende liten og lett 3.9 kilo er ikke ille, XPS`en jeg hadde veide jo det dobbelte uten at jeg fikk mye tilbake for det. Og den er herlig stillegående, skjermkortene klokker ned (men dette gjelder jo alle bare du velger riktig dirver) og dermed er det bare et ørlite sus.

Lenke til kommentar
Da jeg så andre gang på G71V var den slettes ikke så tykk alikevel.. men fallt for G70S :p finner den bare ikke til noe rimligere enn 20.000kr i Norge enn hos Deal.no

 

Tusen hjertelig takk for alle innleggene så lang :) Har jaggu hjulpet meg med å bytte mening!

 

Hva var det som gjorde at du falt for den? Jeg kan heller ikke fatte hvordan en såpass dårlig data kan koste 20.000?!?

Lenke til kommentar
Da jeg så andre gang på G71V var den slettes ikke så tykk alikevel.. men fallt for G70S :p finner den bare ikke til noe rimligere enn 20.000kr i Norge enn hos Deal.no

 

Tusen hjertelig takk for alle innleggene så lang :) Har jaggu hjulpet meg med å bytte mening!

 

Æh, G70!!!? Da får du ikke Centrino2, mao treg ram, gamle prosessorer, men forsåvidt et utrolig bra design og topp kvalitet. Tror dog ikke den er verdt pengene mtp at det kommer kraftigere versjoner av G71 nå, G71G bla. Ikke kjøpsanbefaling på G70 selv om jeg vurderte denne selv. Husk, du får Dell XPS 1730 med samme skjermkortløsning for 15.000 kr det er en vesentlig bedre PC selv om den er feit som en flodhest.

Lenke til kommentar

Jah.. Da blir nok en G71g når den kommer da :)Håper ikke den blir så alt for dyr. Designet på G71V er noe fancy, derfor jeg delvis falt for G70s. http://www.excaliberpc.com/588894/asus-g71...7-notebook.html

 

Ser at prosessoren vil komme fra Montevino familien..

RAM'en går tilbake til DDR2?! 6GB er nå vel og bra..

 

Noen som vet om dette er noe å sitte i et klasserom med?

Tror dere M serien også vil få en slik oppdatering?

Lenke til kommentar

Fikk ganske variert informasjon om Asus G71g.. satser på at den får DDR3 osv.. Fikk akkurat utvidet konfirmasjonspengene på etterskudd :p

Så kommer nok til å kjøpe denne Asusen.

 

Noen som vet når og om den kommer til Norge? Eventuelt pris. Ser ut til å ligge på mellom 1700-2100USD i USA, men jeg MÅ nok ha norsk tastatur..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...