Gå til innhold

*slettet*


random85

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

 

 

Har et problem med Cubase, og musikkinnspilling på PCen min generelt:

 

.......

 

 

Noen som har en løsning?

 

Vet ikke akkurat mye konkret rundt Cubase, men ved en "mastering" har du sikkert en limiter ( mastering limiter ) som styrer volumet, visst du vil ha 0db ut i ferdig mix.

Vet det er noe som heter cubase limiter

en kompressor/limiter løser i allefall problemet.

 

Er selv bruker av sonar og der bruker jeg noe som heter Boost11, men prinsippene blir det samme skulle jeg mene :)

Lenke til kommentar

Om selve opptaket blir lavt, og du spiller inn med et virituellt instrument så finnes det helt sikkert en db boost i cubase.

Dersom du får "spraking" i lyden ved boost før du når en normal høyde, så er det vel noe som er galt i systemet ditt.

 

Men en limiter vst-plugin kan også booste lyden om du ønsker i etterkant av opptak.

 

Men om det er generellt på innspilling, via eventuellt midi. så kan det jo fort være at signalet på vst'en må stilles opp.

 

Vet ikke hvilken vst plugin du bruker her men... alle vst plugins jeg har kan jeg regulere inn og ut signalet på.

Lenke til kommentar

Det virker som problemet er noe annet enn mangel på kompressor/limiter. Det skal fint gå ant å jobbe uten slike effekter, og fortsatt få høyt nok volum - ikke like høyt volum som musikkindustrien gir ut, men høyt nok!

 

Har du prøvd å lagre en WAV-fil av musikken din, for så å normalisere lydnivået på den til 0 dB ?

 

Hvilket lydkort har du? Hvilke høytalere/monitorer bruker du?

Lenke til kommentar
Er det ikke en normalize-funksjon i Cubase?

 

Det er det helt sikkert, men du kan mest sannsynlig kun bruke den på lydspor, og ikke MIDI-spor, slikt man har til VST-instrumenter. Man kan da bruke denne normalize-funksjonen på den lydfilen man eksporterer da.

 

Til trådstarter: Hvis du gir oss en MP3-fil av noe musikk, hvor du får for lite volum, kan vi lettere se hva problemet er!

Lenke til kommentar
Bare glem det, jeg har kommet frem til følgende: VST-instrumenter er søppel, og skal man spille inn profesjonelle låter med profesjonell lyd, så må man i studio som har kostet fem millioner å bygge opp.

 

Får heller kjøpe meg en synth med bra trommelyder, bass og strings. Bare synd at jeg har kastet bort så mye tid på VST-tullet.

 

 

Takk for hjelpen. ;)

 

Du har så uendelig feil i dette! VST-instrumenter er på ingen måte søppel. VST-instrumenter er revolusjonerende synth-teknologi, som også brukes i proffesjonelle studio. Jeg bruker VST-instrumenter og kan om jeg skal si det selv, lage fet musikk med dem!

 

Jeg vil nok foreslå at du tar deg enda mere tid på å løse problemet med volumet, da VST-instrumenter vil komme godt med i din hobby. Prøv å les de siste trådene, og følg de rådene.

Lenke til kommentar
Bare glem det, jeg har kommet frem til følgende: VST-instrumenter er søppel, og skal man spille inn profesjonelle låter med profesjonell lyd, så må man i studio som har kostet fem millioner å bygge opp.

 

Får heller kjøpe meg en synth med bra trommelyder, bass og strings. Bare synd at jeg har kastet bort så mye tid på VST-tullet.

 

 

Takk for hjelpen. ;)

 

Jeg får det ikke til, så derfor er det søppel? Saklig

Lenke til kommentar
På selve VST-instrumentet må volumkontrollen helst være satt så lavt som mulig, slik at det ikke blir noe spraking og støy. Derfor kan jeg ikke bare skru alt opp, om du skjønner.

 

Her er det noe som skurrer (på flere måter, tydeligvis). Jeg har aldri vært borti vst-er som lager støy ved normalt lydnivå. Heller ikke har jeg hørt om at volumkontrollen på vst må være satt så lavt som mulig....

 

Noe hardwaretull dette kanskje? Hva er specs på lydkort o l?

Endret av JacobDW
Lenke til kommentar
Vel, sprakingen oppstår vel mest når jeg trykker ned mer enn fem-seks tangenter på én gang, og også når jeg har "level" satt høyt.

 

Enkelte VSTer har sant nok litt for høyt volum i utgangspunktet. Den sprakingen er mest sannsynlig grunnet "peaking", som vil si at lydsignalet går høyere enn 0 dB, som da er signalgrensen. Juster volumet inntil signalet ikke overgår 0 dB, men ikke noe lavere enn det. Da skal problemet med spraking være løst.

 

For å si det slik: Dersom du opplever spraking, selv om signalet ikke overgår 0 dB, så er det noe rart på gang. Det kan dog være at lydkortet og/eller PCen ikke takler lav forsinkelse på lyden, i så fall må du øke forsinkelsen på lyden, eller anskaffe deg bedre lydkort, eventuellt bedre PC dersom den er for dårlig.

 

Dersom du holder lydnivået likke oppunder 0 dB, og du fortsatt får for lavt volum, er det noe rart på gang. Dette skyldes i så fall mest sannsynlig at lydkortet ditt ikke er egnet til musikkproduksjon.

Endret av Jnz
Lenke til kommentar
Enkelte VSTer har sant nok litt for høyt volum i utgangspunktet. Den sprakingen er mest sannsynlig grunnet "peaking", som vil si at lydsignalet går høyere enn 0 dB, som da er signalgrensen. Juster volumet inntil signalet ikke overgår 0 dB, men ikke noe lavere enn det. Da skal problemet med spraking være løst.

 

Selvfølgelig, men da blir det alt for lavt volum igjen. :p

 

Merkelig, for lydkortet ditt skal være greit det! Hvilke høytalere bruker du? Eventuellt hvilke hodetelefoner?

Endret av Jnz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...