Gå til innhold

PC til spill, bilderedigering og full HD-film, 10-20k (helst nærmest 10)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vær hilset, ærede datakyndige!

Jeg har sett litt rundt etter en skikkelig stasjonær PC. Den skal brukes til spill, altså blir jeg ikke lei meg om den drar FC2 på full pupp. Den skal også brukes til bilderedigering, så en ordentlig skjerm er en stor fordel, pluss at jeg har lyst til å se film i full HD på den. Har også lyst til å "oppgradere" til dual-screen etterhvert, men det blir ikke med en gang.

Jeg kan svi av oppimot 20 høvdinger, men jeg vil helst holde meg rundt 15.

Fant denne pakka på komplett. Med 2,6ghz quad, GF GTX 260 og 4GB ram havner den på litt over 18k når jeg tar med 24"-skjermen. Skjekket komponentene på prisguiden, og uten vannkjøling kommer den samme pakka på 15k hos Amentio.

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=53457

Bør jeg gå for komplett-versjonen, eller er det bedre med komponenter? Skal sies at jeg har null erfaring med PC-bygging, men en del kamerater har jo gjort det før.

Ellers tar jeg gjerne imot anbefalinger på andre pakker eller komponenter. :)

Takk! ; )

- henrik

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165
Skrevet

Se på denne, få en av kompisene dine til å bygge den vist du ikke har peiling selv. Du kan jo bytte kabinett og legge til tastatur og mus etter eget behov. Den skal være ypperlig å se film på og ikke minst til å spille på. Har også quad core for multitasking!

Skrevet

Takk for forslaget! Hadde helt glemt 2X4870, ser ut det kortet er greit å få med seg. ^^

Egentlig ingen ting å si på det forslaget, skal definitivt ha det i bakhodet når jeg kjøper. :)

Skrevet (endret)

Tillater meg å bumpe denne litt.. :O

Fikk et forslag av en kamerat tidligere idag, handlekurven ligger her. Den kom på 10 høvdinger, kontra denne som var HenrikPC sitt forslag på omtrent 17 høvdinger.

Hvor stor er forskjellen mellom disse PCene? Lønner det seg å bruke 7 høvdinger til på ytelse? Ble anbefalt å overklokke det første oppsettet litt, spesielt prosessoren, men det har jeg altså aldri gjort før. Går det ann for en amatør å overklokke prosessoren greit opp uten å sprenge noe i fillebiter hvis jeg leser meg opp litt først? Tar også gjerne imot forslag på forandringer på begge oppsettene!

Blir veldig glad for svar altså. ;)

Endret av mrhenrik
Gjest Slettet+3165
Skrevet

fiks linkene så skal jeg se på det

Gjest Slettet+3165
Skrevet

forsatt ikke leslige, du må krysse av for å dele med andre og så må du kopiere den linken som står der.

Gjest Slettet+3165
Skrevet

absolutt ikke et verst oppsett der hell, det du får som er dårligere, men absolutt er holdtbart til det meste er:

skjermkortet: er noe dårligere, ettersom 4870x2 er det råeste som er på markedet nå

Hovedkort: hovedkortet har et dårligere chipset som ikke har støtte for full crossfire samt, det jeg har med har et veldig bra lydkort på kjøpet.

CPU: 2kjerne prossesor som er mer velegnet til spillene som er på markedet nå, men 4kjerne som jeg har valgt er mer framtidsrettet, samt bedre til bilderedigering og multitasking. har også lagt med en veldig bra vifte

Minne: Er noe tregere, det jeg har valgt har i tilegg vifte for ypperlig kjøling.

Kabinettet: kabinettet du har valgt er absolutt bra, men det er noen alle har idag og tempest har faktisk bedre kjøleløsningen. men smak og behag uansett.

strømforsying: er noe svakere, men igjen så er det et mer krevende system.

Skjerm: Bra skjerm, men eizo er kongen likevel.

Du kan også plusse på et 1000 kroner ekstra på hans maskin ettersom min har operativsystem med i prisen.

Konklusjon: velg den til 10k vist du synes den holder, og heller bruke penger på nye maskinen igjen om et års tid. eller ha det råeste du får på markedet nå for 16k og heller ha den en stund. Opp til deg, jeg vil si begge er et like godt kjøp

Skrevet

Ok, takk igjen for feedback! :)

Skal se på hvordan budsjettet blir fremover, også blir det enten den til 10k eller 17k, litt avhengig av pengebeholdninga.

Hvis du trenger noe fototips eller objektivkjøp osv er det bare å sende PM. ;)

Skrevet

hmm før det første så er det ikke en gang vits me full X38 Eller X48 chipset.

PCI exspress 2,0 er ikke en gang optimal å kommer ikke før noen år.. uansett hva du tar så kommer du ikke til å merke forskjell på X38,48 og P45 serie chipset.

sant så sant quad er fremtiden.

men dual holder at the moment.

rammen har ingenting å si fra 800MHz til 1066.

Du kan klokke den rammen til 950mhz om du vil å kanskje mer.. 2.1 volt limit.

Vil ikke merke forskjell.

velg heller corsair 750w å ikke ocz.

mye bedre kvalitets watt og amps.

Ikke velg sapphire = kan ha dårlig bios problemer.

HIS is the way.

+ du får en nice liten tool XD.

ellers greit uansett om du velger 4870 eller x2 så kommer du til å bli fornøyd.

Skrevet

HIS is the way.

Forklar nærmere på dårlige bios problemer? tenkte på sapphire 4870x2

Gjest Slettet+3165
Skrevet
hmm før det første så er det ikke en gang vits me full X38 Eller X48 chipset.

PCI exspress 2,0 er ikke en gang optimal å kommer ikke før noen år.. uansett hva du tar så kommer du ikke til å merke forskjell på X38,48 og P45 serie chipset.

sant så sant quad er fremtiden.

men dual holder at the moment.

rammen har ingenting å si fra 800MHz til 1066.

Du kan klokke den rammen til 950mhz om du vil å kanskje mer.. 2.1 volt limit.

Vil ikke merke forskjell.

velg heller corsair 750w å ikke ocz.

mye bedre kvalitets watt og amps.

HIS is the way.

x48 chipset har full støtte crossfire 16x pcie 2.0 (16x + 16x) utem at det bler automatisk svekket slik som på p45 chipset (16x + 8x).

og vist du at faktisk hadde lest lengre oppe så hadde du sett at det altnerativet er mer framtidsrettet enn det andre samt litt dyrere. så du kan heller komme med innvendinger for hvilke oppsett han skal kjøpe.

Skrevet

Har bestilt dette oppsettet. Kabinett, skjerm, DVD-rom og nettverkskort kom igår. Håpet på at resten skulle komme i dagens pakke, men nei da. Der har de inkludert hovedkort, skjermkort, harddisk og prosessor. En ekstremt tilfredstillende følelse å stirre på alle PCdelene og vite at jeg ikke en gang kan begynne å bygge fordi grunnmuren enda er ettellerannet sted i en postbil.

Waaaaahhhhrhgh!

Gjest Slettet+3165
Skrevet

Blir nok en veldig grei maskin skal du se! Gratulerer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...