Gå til innhold

Asus EEE 901 - SSD "fryser" periodevis


Gjest Slettet+8745264

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+8745264

Jeg gikk for en tid tilbake til innkjøp av en Asus EEE 901 med 20GB SSD, og dyttet inn Windows XP Pro på den. Oppstartstiden er meget rask, og den er generelt rask i Windows, med unntak av at den av og til fryser mens den gjør ferdig skrive/lese-operasjoner (f.eks. når du åpner en nettleser eller gjør mer enn èn ting på en gang; ser disken jobber intenst mens det fryser). Disse periodene går fra alt fra 1 sekund og opptil 10 sekunder(!), og er ekstremt irriterende.

 

Kom over denne tråden, som beskriver akkurat det samme problemet bare at det omhandler de billige OCZ MLC-SDD-ene.

 

Er det noen andre som har dette problemet med sin 901?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg gikk for en tid tilbake til innkjøp av en Asus EEE 901 med 20GB SSD, og dyttet inn Windows XP Pro på den. Oppstartstiden er meget rask, og den er generelt rask i Windows, med unntak av at den av og til fryser mens den gjør ferdig skrive/lese-operasjoner (f.eks. når du åpner en nettleser eller gjør mer enn èn ting på en gang; ser disken jobber intenst mens det fryser). Disse periodene går fra alt fra 1 sekund og opptil 10 sekunder(!), og er ekstremt irriterende.

 

Kom over denne tråden, som beskriver akkurat det samme problemet bare at det omhandler de billige OCZ MLC-SDD-ene.

 

Er det noen andre som har dette problemet med sin 901?

høres sannsynlig ut, har merket det samme på min 901. Har trodd det var pga at atom prosessoren er så treg, men kanskje det heller er harddisken som lagger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Ja, disken jobber noe iherdig når det henger, så jeg har en liten følelse av at det er den.. Men da vet jeg at det ikke bare er min. Får vel bytte SSD-ene ut en dag med noen av tredjeparts-alternativene!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis dere har nokk ram kan dere jo skru av pagefile i windows. 2GB kan være nokk for xp.

Hvis dere gjør det vil dere spare harddisken for å jobbe som utviddet ram, og dere vil da unngå masse unødvendige skriveopperasjoner. Ut i fra det dere sier vil jeg tippe et SSDen i EEE 901 er en MLC, og muligens med jmicron kontroller eller tilsvarende. Det dere ser er akkurat det samme som de som sliter med OCZ sine ser.

Hvis dere vurderer tredjeparts SSD, så kjøp SLC, eller Intel sine MLC.

Anbefalte merker fra meg er Mtron eller Intel. Memoright går også an, men de er mye dyrere igjen.

 

For dybdeinformasjon om SSD har jeg laget en egen tråd her på forumet, og jeg setter pris på om dere deler denne informasjonen dere har postet her i den.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1042854

Det er mye bra informasjon der som vil ta veldig lang tid å bla seg frem til, så hvis dere vil være sikre på at dere får noe bra kan det være en fordel å ta seg tid til å lese alt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

DET har jeg nok gjort for lenge siden. :p

 

Der er det dessverre hverken 2.5 eller 1.8 gitt, der er det en litt sær mix. Den minste er sikkert rundt 1", og den større disken er rundt dobbelt så stor (men bare et åpent kretskort), samtidig som begge bruker PCIe-porter for tilkobling. Så der må det nok 3.-partsleverandører som lager produkter spesifikt for denne maskinen til.

Endret av Slettet+8745264
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...