Gå til innhold

Mamiya 645J - noen erfaringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har null erfaring; men såvidt jeg skjønner så har du alt du trenger. Untatt batteri og manual muligens ?

 

80mm regnes vel som normal på et slikt kamera, så du bør kunne ta bilder av det meste.

 

Tom

 

Har allt jeg trenger ja, manual er lastet ned fra nett, så den har jeg også. Har en del erfaring med filmbasert fra før, har _en del_ olympus OM, og fremkaller sort-hvitt selv. Har imidlertid aldri tatt i ett mellomformat før, og jeg gleder meg som en unge.

Lenke til kommentar
Snubla over en meget pen, og utrolig billig mamiya 645J her om dagen, og selvfølgelig ble den med meg hjem. Har inserts til både 220 og 120 film, men kun en linse,- secor 80mm f2.8

 

Noen som har erfaring med slikt, og vil dele den her på forumet?

645J er vel ganske lik M645/645-1000s, men har ikke mirror lock-up og raskeste lukkerhastighet er 1/500s.

 

Vet ikke om du fikk med prismesøker eller sjaktsøker, har du førstnevnte med lysmåler har du vel det du trenger. Har du sjaktsøker må du ha en ekstern lysmåler, men det går fint an å bruke en dSLR som lysmåler den første tiden.

 

Husk at det blir et skikkelig klask fra speilet, så håndholdt bør du ikke gå for langt ned i lukkertid før det blir bevegelsesskarphet.

 

Mamiya 645-optikken er veldig bra, så bildekvaliteten er fantastisk.

 

Edit: Hvis du mangler batteri så selger de disse på Clas Ohlson. Sjekk om du har "N" eller "C" objektiv, "N" er noe nyere med bedre coating, men er vel bygget i mer plast. Tipper du har "C", da 645J er en av de eldste modellene om jeg husker rett.

 

Mye informasjon her: http://photo.net/medium-format-photography...gory=Mamiya+645

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Det er prismesøker med måler ja, sjaktsøker har jeg ikke, ser at det selges en del av dem på ebay. Batterier har jeg funnet på Clas Ohlson, og film er lagervare på Fotoimport, dog bare 120-film, ikke 220. Hva er egentlig forskjellen? Er det kun antall bilder pr. film, eller er også størrelsen forskjellig?

 

Linsen er av C-typen, og i nesten perfekt stand. Det jeg lurer på er om det er mulig å benytte optikk beregnet på 645Pro (ikke AF)eller RB67 til 645J?

Endret av Sille
Lenke til kommentar
Det er prismesøker med måler ja, sjaktsøker har jeg ikke, ser at det selges en del av dem på ebay. Batterier har jeg funnet på Clas Ohlson, og film er lagervare på Fotoimport, dog bare 120-film, ikke 220. Hva er egentlig forskjellen? Er det kun antall bilder pr. film, eller er også størrelsen forskjellig?

 

Linsen er av C-typen, og i nesten perfekt stand. Det jeg lurer på er om det er mulig å benytte optikk beregnet på 645Pro (ikke AF)eller RB67 til 645J?

Sjaktsøker vil jeg absolutt anbefale at du kjøper deg, de er ikke så dyre på ebay. Det gir en helt unik opplevelse, prismesøkeren på 645 er ikke noe å rope hurra for.

 

Forskjellen på 120 og 220 er kun lengden på filmen, altså hvor mange bilder du kan ta. Anbefaler å bruke 120 film, da du ikke kan bytte bakstykke på dette kamera. Kjedelig om du skal ta bilder i dårlig lys, og du har en Velvia 50 i kamera med 20 eksponeringer igjen.

 

645 pro, M646, 645E, 645-1000s, 645 Super og 645J mener jeg bruker samme type objektiver. Jeg tror du kan bruke 645AF objektiver på disse (uten autofokus), men du kan ikke bruke manuelle 645 objektiver på 645AF. Objektiver fra RB67/RZ67 kan ikke brukes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...