Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

En liten regneoppgave - Trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Beklager, men jeg sliter litt med å løse dette. Kanskje noen av dere kan hjelpe?

 

Jeg prøver å finne ut effekten på et laptop batteri (uten å måtte åpne det), men sliter litt med å regne meg fram til et svar.

 

Jeg har et orginal batteri som har 5200mah, og er 56.16Wh. Disse to tallene er styrken på batteriet (samsvarer med hverandre).

Et nytt batteri (som jeg mistenker jukser med mah tallet) opplyser om 7800mah. Når jeg sjekker på PC'n, ser jeg at det står oppført 84.24Wh.

 

Hvis 5200mah er det samme som 56.16Wh, er 7800mah det samme som 84.24Wh? Hvis ikke, hvor mange mah er 84.24Wh?

 

Sistnevnte bør kunne deles på 3, og tilsvare celler a 2000mah, 2200mah, 2400mah el.l. (ganske runde tall m.a.o). Altså at batteriet slett ikke er på 7800mah (3x2600), men kanskje 6600mah (3x2200).

 

Takker for svar! :)

Endret av Inocybe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hadde vel egnet seg best på et matte-forum, eventuelt strømforsyningsforumet under maskinvare og data, men såvidt jeg husker fra fysikken så er sammenhengen: Effekt = Spenning * Strøm ( Watt = Volt * Ampere)

 

Hvis du tar 56,16Wh / 5,2ah så får du 10,8 Volt

Tar du 84,24Wh / 7,8ah så får du også 10,8 Volt

 

Så forholdstallene mellom verdiene du oppgir skulle være det samme, vet ikke om dette svarer på spørsmålet? Aner ikke om disse tallene kan gi noen pekepinn om et batteri jukser med tallene eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg var ikke sikker på hvor jeg skulle poste dette spørsmålet, og jeg hadde egentlig ikke regnet med at noen kunne så mye om ah/Wh.

 

Det er helt korrekt at voltstyrken er 10.8v. Dette betyr at elektronikken (chippen) i det nye batteriet er tilpasset en "ekte" 7800mah batteri. Etter nøyere test, klarer jeg ikke å få mer enn 69% av 84.24Wh. Faktisk viser batteriet nå en maks Wh på 58.25.

 

Er det mulig å regne en mah styrke på grunnlag av 58.25Wh (fortsatt 10.8v)? Da er nok dette den ekte mah styrken (selv om de bruker en chip beregnet for 7800mah). Noe muffens er det her...

 

Takker for flott svar!

Endret av Inocybe
Lenke til kommentar
Er det mulig å regne en mah styrke på grunnlag av 58.25Wh (fortsatt 10.8v)? Da er nok dette den ekte mah styrken (selv om de bruker en chip beregnet for 7800mah). Noe muffens er det her...

Et batteri som har 58,25Wh og 10,8V vil vel da gi 58,25Wh/10,8V = 5,394ah, dvs ca 5394mah.

Dette kan være svaret. 1800mah (rundet opp fra 1798mah), eller andre under 2000mah er billige celler, og kan ha vært brukt. Da blir dette et 5400mah (3x1800mahx3, 3.6v) batteri, eller noe mer. Uansett, laangt fra 7800mah (3x2600mahx3, 3.6v) som er oppgitt.

 

Takk igjen for at du deler dine kunnskaper! :D

Lenke til kommentar

Siden det virker som du har litt peiling på batterier, kan jeg kanskje driste meg til å spørre deg om følgende:

 

Min litt over 2 år gamle Laptop (Fujitsu Siemens S2110) har nettopp vært inne til service, hvor de byttet hovedkortet. Når den kom tilbake så varte batteriet i ca. 1 minutt, og det hjalp lite å lade det, klarer ikke å lade det over 5%, det klarer ikke lenger å holde liv i maskinen når den er i hvilemodus. Riktignok var batterikapasiteten redusert da jeg sendte den inn (tror den varte noe under 1 time ved lite ressurskrevende aktiviteter)

 

1. Kan dette relateres til skifte av hovedkort?

2. Er dette en typisk garantisak, spiller det eventuelt en rolle hvor mange utladninger jeg har hatt?

3. Er det noe annet jeg kan gjøre med batteriet?

4. Hvis dette ikke er en garantisak, er det trygt å kjøpe batteri fra utlandet, f.eks kopibatterier? Eller er de vesentlig dårligere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...